کد خبر: 3302

تاریخ انتشار: 1391-01-27 - 11:45

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 243

حمایت لیبی ، لبنان ، اردن و مراکش از موضع امارات در برابر ایران

چکیده: در بیانیه دولت لیبی آمده است: اقدام احمدی نژاد در دیدار از ابوموسی، غیرقابل توجیه و نقض تلاش ها برای برقراری آرامش و حل مسالمت آمیز مشکل جزایر اماراتی است!   "نجیب المیقاتی" نخست وزیر […]

چکیده:

در بیانیه دولت لیبی آمده است: اقدام احمدی نژاد در دیدار از ابوموسی، غیرقابل توجیه و نقض تلاش ها برای برقراری آرامش و حل مسالمت آمیز مشکل جزایر اماراتی است!

 

"نجیب المیقاتی" نخست وزیر لبنان اظهار داشت که به سفیر ایران در بیروت گفته است "اظهارات رئیس جمهور ایران در سفر به جزیره بوموسی، اقدامی در راستی افزایش نزاع موجود در منطقه است."

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، میقاتی در بیانیه ای درباره دیدارش با غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت با موضوع سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی گفت: موضع احمدی نژاد در سفر به جزیره بوموسی به معنی تعمیق نزاع است و این در حالی است که ما نیازمند حسن درایت برای افزایش آرامش و ثبات هستیم. آرامش و ثبات بر همه منطقه تاثیر مثبت می گذارد و باعث رشد و پیشرفت این منطقه می شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: گفته های رئیس جمهور ایران درباره اینکه (در منطقه) هیچ فرهنگ و تمدنی به استثنای تمدن ایرانی وجود نداشته ، تعجب انگیز است.

سفیر ایران هم در این باره به خبرنگاران گفت: در این نشست درباره روابط اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور گفت وگو شد. این نشست بر موضوع فعالیت کمیته اقتصادی مشترک میان دو کشور متمرکز بود.

احمدی نژاد هفته گذشته در قالب سفر استانی به هرمزگان، به جزیره بوموسی سفر کرده بود. این اقدام باعث اعتراض امارات و فراخواندن سفیر این کشور از تهران شد.

احمدی نژاد در سفر به جزیره ابوموسی گفته بود «در طول هزاران سال گذشته هيچ عامل مؤثر ديگري جز تمدن، فرهنگ و حكومت اسلامي - ايران در بخش وسيعي از عالم از جمله جغرافياي امروز ما وجود نداشته است»

موضع گیری دولت های لیبی ، مراکش و اردن

در همین حال ، دولت لیبی هم با صدور بیانیه ای از سفر احمدی نژاد به جزیره ایرانی ابوموسی انتقاد کرد.

در بیانیه دولت لیبی آمده است: اقدام احمدی نژاد در دیدار از ابوموسی، غیرقابل توجیه و نقض تلاش ها برای برقراری آرامش و حل مسالمت آمیز مشکل جزایر اماراتی است !
در این بیانیه ، جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس یعنی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، متعلق به امارات توصیف شده بودند.

دولت لیبی همچنین از دولت ایران خواسته است از چنین موضع گیری هایی خودداری کند. موضع گیری هایی که به ادعای مقامات طرابلس، افزایش بحران در منطقه منجر می شود .

در این بیانیه خواسته شده مسئله جزایر سه گانه از طریق گفتگو یا مراجعه به دادگاه بین المللی لاهه حل شود.
یادآور می شود دولت امارات از نخستین کشورهایی بود که دولت انقلابیون لیبی را در ابتدای شکل گیری آن به رسمیت شناخت و کمک های مالی بسیاری به آنها کرده بود.

همچنین امارات یکی از دو کشور عربی بود که با اعزام 12 فروند جنگنده، در عملیات نظامی ناتو علیه حکومت قذافی شرکت کرده بود.

قبل از این دولت مراکش هم با صدور بیانیه ای از مواضع ضد ایرانی امارات درباره سفر احمدی نژاد به جزیره ایرانی ابوموسی انتقاد کرده بود.
ایران و مراکش هم اکنون روابط دیپلماتیک ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه اردن هم در این زمینه با صدور بیانیه ای در حمایت از امارات، از سفر احمدی نژاد به جزیره ایرانی ابوموسی انتقاد کرد.

در این بیانیه گفته شده که سفر احمدی نژاد به ابوموسی تلاش های دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز مسئله جزایر را ناکام گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه اردن همچنین در اظهارات به دور از واقعیت، مدعی اشغال جزایر سه گانه توسط ایران و مالکیت آنها برای امارات شده است.

 

منبع:عصرایران 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود