کد خبر: 3406

تاریخ انتشار: 1391-01-20 - 16:11

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- چهره ها / چهره ها
0
بازدیدها: 1 676

آثار شهید آوینی پشتوانه فرهنگی ارزشمندی برای ایران اسلامی است

چکیده: شهید سیدمرتضی آوینی برای هم‌نسلان خود برآیند و نتیجه‌ای از گرایش به سوی هنر متعهد محسوب می‌شود؛ هنری که در تحولات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خود را مسئول ‌دانست و حقایق بی‌نظیر در این تحولات را […]

چکیده:

شهید سیدمرتضی آوینی برای هم‌نسلان خود برآیند و نتیجه‌ای از گرایش به سوی هنر متعهد محسوب می‌شود؛ هنری که در تحولات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خود را مسئول ‌دانست و حقایق بی‌نظیر در این تحولات را ثبت، ضبط و مستند ‌کرد.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، روز ۲۱ فروردین در تقویم سال 91 به عنوان روز شهادت سیدمرتضی آوینی و روز «هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است؛ این درحالی است که روز شهادت سید اهل قلم در تقویم سال‌های گذشته روز بیستم فروردین ثبت شده بود. در واقع شهید سیدمرتضی آوینی، هنرمند و نویسنده عرصه دفاع مقدس و سازنده مجموعه مستند «روایت فتح»، 20 فروردین‌ماه 1372 در فکه به شهادت رسید، اما تاریخ شهادت او دست‌ کم در تقویم امسال به 21 فروردین تغییر کرده است.

احد گودرزیانی، مسئول گروه ادبیات مستند نخستین جشنواره کتاب مقاومت(جایزه شهید آوینی) با اشاره به ویژگی‌های شهید آوینی اظهار کرد: شهید سیدمرتضی آوینی برای هم‌نسلان خود برآیند و نتیجه‌ای از گرایش به سوی هنر متعهد محسوب می‌شود. هنری که در تحولات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خود را مسئول ‌دانست و حقایق بی‌نظیر در این تحولات را ثبت، ضبط و مستند ‌کرد.

این نویسنده افزود: این چهره متفکر با مجموعه آثار مکتوب، مصور و مستند خود برای نسل‌های بعد نشانه و مبدأ تحول محسوب می‌شود. آنان با مطالعه مقالات این شهید و تماشای فیلم‌های مستند او با حقیقتی که دغدغه شهید آوینی بوده روبرو می‌شوند و درمی‌یابند که چرا و چگونه الگو شده است.

مسئول گروه ادبیات مستند نخستین جشنواره کتاب مقاومت(جایزه شهید آوینی) تصریح کرد: سیر تفکر شهید آوینی در مسائل فرهنگی جامعه که توأم با تجزیه و تحلیل آن مسائل در دایره نسبت با آرمان‌های انقلاب اسلامی است، پیام‌های تأثیرگذاری برای نسل‌های جدید باقی گذاشته که بهتر است به بهانه‌هایی مانند سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی مطرح و به بحث و بررسی گذاشته شوند.

گودرزیانی عنوان کرد: در 19 سالی که از شهادت شهید آوینی گذشته است، بیشتر با خاطرات از او یاد کرده‌ایم که در جای خود یادبود پسندیده‌ای بوده، اما از آن پسندیده‌تر دقت در افکار و آثار شهید آوینی با برنامه‌های متکی بر مطالعات و نقد و بررسی آثار مکتوب و مصور است. ماندگاری این گونه برنامه‌ها بیشتر است، زیرا مخاطب را به جست‌وجو وامی‌دارد و مبدأ تأمل‌های جدیدی در حوزه فرهنگی می‌شود.

این روزنامه‌نگار اظهار کرد: شهید آوینی و آثار او پشتوانه فرهنگی بی‌نظیری برای جامعه ماست که به بهانه هر سالگرد این شهید ارزش دارد که طرحی نو برای معرفی آنها عملی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فخرزاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری با اشاره به ویژگی‌های شهید آوینی اظهار کرد: مردم جامعه بیشتر از آنچه که با اندیشه شهید آوینی آشنا باشند، با آثار وی مأنوس هستند؛ روایت فتح شهید آوینی را به جامعه ما شناساند و مردم از طریق این مستندات توانستند با این هنرمند آشنا باشند.

شناساندن اندیشه‌های شهید آوینی مهمتر از برگزاری یادبود است

وی اظهار کرد: شهید آوینی یک انسان آگاه نسبت به مفاهیم و مبانی انقلاب بود که این آگاهی را در قالب هنر به عموم جامعه انتقال داد. یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که از انسان‌های ارزشی بسیاری برخوردار است، اما متأسفانه شیوه‌های تبلیغات ما برای شناسایی این افراد شاخص، شیوه‌ای سنتی است و آنها که با مبانی و ارزش‌های دینی بیشتر ارتباط دارند، هنوز به روش سنتی فعالیت می‌کنند.

این نویسنده ادامه داد: اکنون ابزار و تکنولوژی ارتباطات پیشرفته شده و لازم است نیروهایی که با مبانی و ارزش‌های دینی بیشتر ارتباط دارند خود را به این ابزارهای تبلیغی مجهز کنند. به دلیل مشغله‌های فراوان، بمباران اطلاعات و حضور رسانه‌های مختلفی که در سطح جامعه موجود است، فرصت کمی برای مطالعه و ارتباط برقرار کردن با موضوعات برای اقشار مختلف به ویژه برای جوانان وجود دارد. همچنین خانواده به همان اندازه‌ای که برای فنونی همچون کامپیوتر و رانندگی هزینه می‌کنند، نسبت به اصول اعتقادی توجه نشان نمی‌دهند.

فخرزاده اظهار کرد: می‌توان با ساخت سریال‌هایی همچون «مختارنامه» و «شوق پرواز»، افراد را با برخی از شخصیت‌های تاریخی آشنا کرد. همچنین درباره شهید آوینی هم می‌توان مجموعه‌ای تولید کرد و در آن روند رشد و تعالی وی را برای افراد جامعه تبیین و معرفی کرد.

وی افزود: پژوهش مهمترین موضوعی است که در شناسایی بزرگان باید از آن استفاده کرد. با استفاده از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی می‌توان بزرگان را شناخت و براساس شناخت به انتقال اندیشه‌های آن پرداخت.

مجتبی رحماندوست، دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به ویژگی‌های آثار شهید آوینی اظهار کرد: سبک روایی در حوزه دفاع مقدس یکی از ویژگی‌های آثار شهید آوینی به شمار می‌رود که این شهید بزرگوار تمام سختی‌های کار را به جان خرید و اکنون هنرمندان و اصحاب قلم می‌توانند به سهولت این سبک را ادامه دهند و تأثیر خود را بر جامعه بگذارند.

وی افزود: بدون شک می‌توان سبک روایی در موضوعات دفاع مقدس را به سهولت ادامه داد و تنها راه این اقدام آموزش و تمرین‌های بسیار است. افراد می‌توانند گردهم آیند تا در این مسیر قدم بگذارند و در نهایت از شهید آوینی گامی فراتر بردارند و آثار فاخری را تولید کنند.

دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین تصریح کرد: شهید آوینی انسانی تلاشگر بوده که در کنار توانمندی‌های ادبی و هنری دارای رفتارهای انسانی بوده است. افرادی که در این وادی گام برمی‌دارند باید علاوه بر تکنیک، فن و روش‌های به کار گرفته شده توسط شهید آوینی به رفتارهای انسانی وی هم توجه کنند. این ویژگی‌ها دو بال پرواز شهید آوینی بود که راه موفقیت را برای وی هموار کرد.

وی عنوان کرد: آوینی از مجموعه روش‌هایی که اعتقادات و دین ما از آن سخن گفته، ساخته شده است؛ بنابراین افراد جامعه اکنون می‌توانند در عرصه‌های تکنیک و خودسازی پا جای پای شهید آوینی بگذارند.

با این حال هر سال که می‌گذریم بار سنگینی اینکه تا چه اندازه توانستیم اندیشه‌های شهید آوینی، سید شهیدان اهل قلم را نه فقط برای مردمان ایران، بلکه فراتر از آن در خارج از مرزها بشناسانیم بر دوش‌مان گذاشته می‌شود. با جست‌وجویی کوچک می‌توان دریافت که روایت فتح تنها شناسنامه شناسایی این شهید هنرمند است. آوینی با روایت فتح شناخته شد، با روایت فتح ماندگار شد و با روایت فتح، قله‌های پیروزی را طی کرد. باشد که روزی نام این هنرمند انقلاب در سراسر جهان بدرخشد.

زینب رازدشت/ ایکنا

 

منبع: منا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود