کد خبر: 3519

تاریخ انتشار: 1391-01-14 - 00:33

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل
0
بازدیدها: 1 178

تصمیم ناگهانی اخوان المسلمین برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری مصر/چرا اخوان معادله بازی را برهم زد؟

چکیده: مصری ها پس از آنکه دو انتخابات پارلمانی را که با موفقیت اسلام گرایان به پایان رسید پشت سر گذاشتند به انتخابات ریاست جمهوری چشم دوخته اند.   اعلام نامزدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از […]

چکیده:

مصری ها پس از آنکه دو انتخابات پارلمانی را که با موفقیت اسلام گرایان به پایان رسید پشت سر گذاشتند به انتخابات ریاست جمهوری چشم دوخته اند. 

 اعلام نامزدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سوی اخوان المسلمین احزاب سیاسی مصر را شوکه کرد

 

گروه اخوان المسلمین مصر که اخیرا مشکلاتی با شورای نظامی حاکم در این کشور پیدا کرده است تصمیمی غیر مترقبه اتخاذ کرد و نامزد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

به گزارش مهر، مصر از زمانی که مردم آن علیه حسنی مبارک انقلاب کردند و توانستند وی را سرنگون کنند شاهد تحولات زیادی به ویژه در بعد امنیتی و سیاسی بوده است.

مصری ها پس از آنکه دو انتخابات پارلمانی را که با موفقیت اسلام گرایان به پایان رسید پشت سر گذاشتند به انتخابات ریاست جمهوری چشم دوخته اند.

همانطور که ذکر شد گروههای اسلام گرا در انتخابات پارلمانی مصر حائز اکثریت شدند که در این میان سهم اخوانی ها بیشتر بود و آنها توانستند به ریاست دو مجلس برسند.

پس از تحولات اخیرا و تیرگی نسبی روابط شورای نظامی حاکم و گروه اخوان المسلمین این گروه دیروز تصمیم ناگهانی اتخاذ کرد زیرا این گروه که قبلا اعلام کرده بود نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد به ناگاه خیرت الشاطر را مامور رقابت در این انتخابات کرد که این تصمیم واکنشهایی مختلفی به دنبال داشت.

"محمد سلیم العوا" از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری مصر اخبار مربوط به کناره گیری اش از رقابتهای انتخاباتی را تکذیب کرد.

العوا ضمن انتقاد از اقدام اخوان المسلمین در معرفی خیرت الشاطر به عنوان نامزد این گروه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مدارک لازم برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را پنجشنبه آینده تحویل کمیته عالی انتخابات خواهم کرد.

وی اظهار داشت: ورود خیرت الشاطر به رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری مصر آرای اسلام گرایان را در انتخابات آینده خواهد شکست.

از سوی دیگر منابع وابسته به قبطی ها مقیم خارج مصر اعلام کردند که هرگز از نامزدهای اسلام گرا با وجود کارنامه درخشانی هم که داشته باشند حمایت نخواهند کرد.

این در حالی است که "جمال عبدالهادی" یکی از جوانان اخوانی ضمن مخالفت با معرفی خیرت الشاطر برای انتخابات ریاست جمهوری آن را عاملی برای ایجاد دو دستگی ها گروه اخوان المسلمین دانست.

از سوی دیگر خیرت الشاطر نامزد معرفی شده گروه اخوان المسلمین برای انتخابات ریاست جمهوری مصر اظهار داشت: من به دنبال پست نیستم اما نمی توانم از تصمیم گروه اخوان المسلمین سرباز زنم.

"محمد انور السادات" رئیس حزب اصلاح و توسعه مصر ضمن ابراز شگفتی از معرفی گروه اخوان المسلمین بیان کرد: انگیزه های این اقدام برای ما مشخص نیست.آیا با هدف فشار بر گروه خاصی انجام شده است یا اقدامی تاکتیکی به نفع اخوان المسلمین است؟

وی گفت: نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری حق همه است اما با توجه به این که تصمیم مذکور با اجماع و نه با اکثریت اتخاذ شده است هر تحول ممکن است رخ دهد.

این در حالی است که یسری حماد سخنگوی حزب نور سلفی گفت: ما هنوز تصمیمی برای حمایت از الشاطر اتخاذ نکردایم و موضع نهایی خود را هفته آینده اعلام می کنیم.

این در حالی است که محمد حبیب معاون سابق رهبر گروه اخوان المسلمین گفت: تصمیم برای معرفی خیرت الشاطر اشتباه استراتژیکی بود و در صورت موفقیت وی مشکلات زیادی برای گروه به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: خیرت الشاطر نمی تواند رئیس جمهوری شود زیرا فردی بازرگان است و خصوصیات لازم را برای این سمت ندارد .

معاون سابق گروه اخوان المسلمین مصر خاطر نشان کرد:الشاطر فاقد دیدگاه استراتژیکی سیاسی داخلی و خارجی است و فقط برای امور مربوط به سرمایه گذاری اخوان المسلمین مناسب است نه برای ریاست جمهوری.

وی گفت: من به این دلیل با خیرت الشاطر مخالفم که نمی خواهم فردی تاجر بر مسند ریاست کشور قرار گیرد.

از سوی دیگر "هانی حافظ" مسول ستاد انتخاباتی حازم ابو اسماعیل از دیگر نامزدهای ریاست جمهوری مصر گفت: معرفی خیرت الشاطر فرصت خوبی برای پیروزی ابو اسماعیل فراهم می آورد.

وی گفت: اسماعیل به ادامه رقابت انتخاباتی اصرار دارد و هرگز قصد عقب نشینی و کناره گیری ندارد.

این در حالی است که کمال الهلباوی از اعضای اخوان المسلمین ضمن ابراز ناخرسندی از معرفی خیرت الشاطر و اعلام استفعای خود گفت: ای جوانان اخوان آنچه رهبرانتان به شما می گویند باور نکنید.

اما "محمد مرسی" رئیس حزب آزادی و عدالت مصر گفت: نامزدی خیرت الشاطر برای انتخابات ریاست جمهوری به مفهوم عدول از سیاستهای اخوان المسلمین نیست بلکه شرایط جاری مصر سبب اتخاذ این تصمیم شده است.

از سوی دیگر "محمد بدیع" رهبر گروه اخوان المسلمین مصر ضمن انزجار از مطالبی که درباره این گروه منتشر شده است افزود: ما حزب آزادی و عدالت را به خاطر مصالح کشور تاسیس کردیم وما با مردم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: خیرت الشاطر به محض انتخابش به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از دفتر ارشاد اخوان المسملین استفعا داده است.

رهبر گروه اخوان المسلمین مصر گفت: مصر هم اکنون به نامزد مسئولیت پذیر در انتخابات ریاست جمهوری نیاز دارد و تصمیم مشارکت الشاطر با مشورتهای قوی و برای ایجاد مصری پایدار صورت گرفته است.

 

 

 

 

اخوان المسلمین مصر برخلاف وعده های داده شده پس از ببیرون رانده شدن حسنی مبارک از قدرت مبنی بر عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ناگهان در تغییر موضعی آشکار خيرت الشاطر، معاون دبيركل گروه را به عنوان نامزد اين انتخابات معرفي كرد. از ابتدایی ترین لحظات اعلام این خبر واکنش ها به این حرکت اخوانی که در انتخابات پارلمانی بیشترین کرسی ها را از آن خود کرده آغاز شد. بخشی از واکنش ها به این موضع گیری جدید مصر را در زیر می خوانید:

بی بی سی عربی: اخوان معادلات را بر هم زد

اقدام جنبش اخوان المسلیمن مصر به معرفی نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری مصر بر تحولات سیاسی این کشور سایه افکنده است .احمد دیاب گزارشگر شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، در گزارشی درباره اقدام گروه اخوان المسلمین گفت: جنبش اخوان مسلمین که قبلا اعلام کرده بود نامزدی برای تصدی سمت ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد و عبد المنعم ابو الفتوح عضو سابق این گروه را به سبب مشارکت در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری اخراج کرد؛ اکنون که اکثریت پارلمانی را به دست آورده به بهانه مقابله با چالشهای روند دموکراسی ، رویکرد قبلی خود را تغییر داده است.
محمود حسین عضو اخوان المسلیمن در این باره تصریح کرد:« مانع تراشی در برابر تشکیل دولت ، اشاره تلویحی و تهدید به انحلال پارلمان و مجلس شورا، مشارکت بیش از چند نفر از بازماندگان رژیم سابق در انتخابات ریاست جمهوری و حمایت حزب حاکم سابق از این افراد و مشکل تراشی در راه فعالیت مجلس مؤسسان با هدف جلوگیری از تدوین قانون اساسی در زمان تعیین شده، چالشهایی است که بر اساس آن تصمیم گرفتیم نامزد مورد نظر خود را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنیم».
احمد دیاب در ادامه افزود:درحالی که برخی تحلیلگران تصمیم اخیر جماعت اخوان المسلمین را باعث بالاگرفتن تنشها بین این گروه و شورای نظامی حاکم می دانند ؛ برخی دیگر از پیامدهای این تصمیم ابراز نگرانی کردند زیرا احتمال دارد دودستگی میان اخوان المسلمین ایجاد شود.
خبرنگار این شبکه با اشاره به استعفای خیرت الشاطر نامزد گروه اخوان السلمین از سمتهای قبلی خود، تصریح کرد:الشاطر شصت و دو ساله ، دانش اموخته دانشکده مهندسی است و ده فرزند دارد.وی شش بار روانه زندان شد و پس از سرنگونی رژیم محمد حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر آزاد شد.


العالم: اخوان به دنبال ایجاد توازن است

جنبش اخوان المسلمین مصر می گوید برای ایجاد توازن و جلوگیری از دور زده شدن انقلاب، نامزد برای انتخابات آینده ریاست جمهوری معرفی کرده است.
عقبه حمام گزارشگر شبکه تلویزیونی العالم گفت، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک، جنبش اخوان المسلمین بزرگترین قدرت سیاسی در این کشور، در موضع قبلی خود در مورد معرفی نکردن نامزد برای این انتخابات تجدیدنظر کرد. محمد بدیع رهبر این جنبش در نشست خبری در قاهره نامزدی خیرت الشاطر معاون خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام کرد.
محمد غانم یکی از رهبران جنبش اخوان المسلمین در لندن در گفتگو با این شبکه گفت: «این جنبش اوضاع را زیر نظر داشت و به این نتیجه رسید که مصلحت عمومی در آن است که نامزدی را از داخل جنبش برای این انتخابات معرفی کند. ریاست جمهوری منصب بسیار مهمی است. زمانی که پارلمان خواست رای عدم اعتماد به دولت بدهد، نتوانست. این مسئله نشان داد توازن قدرت وجود ندارد و به همین علت اخوان المسلمین تصمیم گرفت برای ایجاد توازن قدرت، اقدامی انجام دهد.»
در ادامه این گزارش آمده است، اخوان المسلمین می گوید تهدید جدی برای انقلاب مصر باعث شد که در تصمیم قبلی خود تجدیدنظر کند. زیرا شورای نظامی تشکیل دولت با اختیارات کامل را رد می کند و به طور ضمنی به احتمال انحلال مجلس نمایندگان و مجلس شورا اشاره کرده است. به ویژه که ممکن است نامزدهای وابسته به رژیم سابق با حمایت بقایای حزب مبارک در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
گزارشگر این شبکه اضافه کرد، روابط بین شورای نظامی و اخوان المسلمین مصر اخیرا با تنش آشکار روبرو شد. در حالی که این جنبش به طور ضمنی ارتش را به تمایل برای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و انحلال پارلمان متهم کرد، شورای نظامی به شدت از ایجاد تردید در مورد اهدافش ابراز نارضایتی کرد. اخوان المسلمین مصر از زمان تاسیس تاکنون همواره در حال کشمکش با دولتهای مختلف در این کشور بوده است.

فرانس 24: هدف اخوان،مقابله با ارتش است

با اینکه اخوان المسلمین پیشتر اعلام کرده بود، نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر تعیین نخواهد کرد، روز گذشته خیرت الشاطر میلیونر را به عنوان نامزد خود در این انتخابات معرفی کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، سونیا دریدی خبرنگار این شبکه در قاهره علل این تغییر تصمیم اخوان المسلمین را توضیح داد و گفت می توان تصور کرد که این تصمیم اخوان الملسمین تصمیمی علیه نظامیان حاکم است. ابتدا تصور می شد که نظامیان و اخوان المسلمین هر دو از یک نامزد توافقی حمایت خواهند کرد و نوعی پیمانی محرمانه برای محافظت از منافع خود بسته اند اما پس از هفته گذشته تنشها میان ارتش و اخوان المسلمین بالا گرفت.
اخوان المسلمین فشارهای زیادی برای واداشتن دولت به استعفا وارد می کند. این دولت را نظامیان به طور موقت روی کار آورده اند. اخوان المسلمین همچنین مدام ارتش را به حمایت از دولتی متهم کرده که از ماه دسامبر گذشته هیچ موفقیتی از خود نشان نداده است. به نظر می رسد که قدرت فزاینده اخوان المسلمین و میزان محبوبیت بالای آن موجب شده است این جنبش اسلامی در برابر ارتش قد علم کند و از آن فاصله بگیرد. ارتش در حال حاضر فقط یک هدف را دنبال می کند و آن حفظ منافع اقتصادی خویش است.

 

 

منبع:19دی و خبرانلاین 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود