کد خبر: 3526

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 973

حسینی بوشهری: امام(ره) رأی مردم را زینتی نمی‌دانستند

چکیده: امام جمعه موقت قم افزود : امام خمینی (ره) به دنبال آن بود که مردم در عمل هم احساس کنند بر سرنوشت خودشان حاکمند/ عمده هدفی که امام (ره) دنبال می‌کردند، براساس خواست مردم بود     عضو […]

چکیده:

امام جمعه موقت قم افزود : امام خمینی (ره) به دنبال آن بود که مردم در عمل هم احساس کنند بر سرنوشت خودشان حاکمند/ عمده هدفی که امام (ره) دنبال می‌کردند، براساس خواست مردم بود

 

 

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان رهبری و مدیر سابق حوزه‌های علمیه سراسر کشور، سخن برخی افرادی که می‌گویند امام خمینی (ره) رأی مردم را زینتی می‌دانست و در اصل معتقد به رأی مردم نبودند و اگر اصراری به برگزاری رفراندوم داشتند به دلیل جلوگیری از بهانه های دشمنان بود را ظلم به امام خمینی (ره) دانست و تأکید کرد: عمده هدفی که امام خمینی (ره) دنبال می‌کردند، بر اساس آن چیزی بود که مردم می‌خواستند.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فرارسیدن ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی، در خصوص ارزیابی خود از اصرار امام خمینی (ره) به برگزاری رفراندوم با وجود حمایت‌های گسترده مردمی از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: فکر می‌کنم امام خمینی (ره) به دنبال آن بود که مردم در عمل هم احساس کنند بر سرنوشت خودشان حاکمند و حق تعیین سرنوشت خودشان را دارند. برای همین، در عمل به پای صندوق رأی آمدند و با آری و یا نه خود که به صندوق ریختند، انتخاب واقعی خودشان را نشان دادند.

وی خاطرنشان کرد: اگر امام (ره) فقط بر اساس برداشت خودشان - که البته یک برداشت واقعی بود - عمل می‌کردند و مسئله انتخاب نظام و جمهوری اسلامی را به رأی نمی‌گذاشتند، حداقل برای آیندگان این پرسش جدی مطرح بود که پایه نظام بر اساس اراده مردم پایه گذاری نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام خمینی (ره) برای اینکه به آیندگان اثبات کند که پایه ریزی نظام اسلامی بر اساس اراده و خواست ملت است، با برگزاری رفراندومی که تجلی گر اراده و خواست ملت بود؛ اصل نظام را به رای گذاشتند تا مردم خودشان نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کنند. چون امام بهانه گیریهای آتی دشمن را پیش بینی کرده بودند و می‌خواستند مسائلی که دشمنان دنبالش بودند و توطئه هایی که در مسیر انقلاب شکل می‌گرفت را خنثی کنند.

وی افزود: ما شاهد بودیم که در طول این ۳۳سال توطئه های زیادی کردند، اما یکی از مسائلی که دشمن هیچگاه نتوانسته آن را زیر سؤال ببرد، مسئله انتخاب مردم در رابطه با نظام جمهوری اسلامی بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به این سؤال که چرا امام خمینی (ره) اصرار به واژه جمهوری اسلامی برای نام گذاری نظام داشتند، گفت: این نظام با توجه به خون شهدایی که به زمین ریخته شده و تقدیم انقلاب شده است، نشان می‌دهد که مردم بر اساس آرمانی این انقلاب را به پیش بردند و رهبری آن هم بر اساس یک آرمانی این حرکت را هدایت کردند. بر این اساس می‌توان گفت که بر اساس آرمان والایی این انقلاب به ثمر نشست، یعنی بحث اسلامیت هم برای امام خمینی (ره) و هم برای مردم ما مهم بوده است.

وی یادآور شد: امروزه در برخی از کشور‌ها بحث اسلامی بودن را مطرح می‌کنند اما آثار و نتایجی از اسلام ندارند. به همین دلیل هم امام خمینی (ره) بر واژه اسلامیت نظام اصرار داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اما برخی تعبیرات دیگری از جمله جمهوری دموکراتیک یا عناوین دیگری را مطرح می‌کردند که اگر محقق می‌شد، همیشه زمینه انحراف انقلاب، از مسیر اصلی خودش وجود داشت.

وی تأکید کرد: انقلاب ما بر اساس سه اصل مترقی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی پیروز شد، یعنی هم جمهوریت و هم اسلامیت؛ و این‌‌ همان تعبیری است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها با عنوان مردم سالاری دینی مطرح می‌کنند. یعنی نقش مردم و اسلام در کنار هم نقش‌هایی کلیدی است. اسلام را مردم می‌خواهند و آراء و نظریات مردم نیز بر اساس اسلام خواهی است. هم در رابطه با قانون اساسی و هم در رابطه با اصل نظام و هم در رابطه با هر حرکتی که متناسب با نظام انجام گرفته است. مردم اراده‌شان را بر اساس چارچوب اسلام دنبال کرده و پیگیری می‌کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه احترام به رأی و نظر مردم، واقعیتی در نظر امام خمینی (ره) بود، گفت: واقعیت امر این است که امام راحل معتقد بود که یک نظامی در چارچوب مسائل اسلامی پی ریزی شود. از این رو برای اینکه معلوم باشد که این مردمند که خواهان این نظام هستند، هم از واژه اسلامی استفاده شد و هم از واژه جمهوری. جمهوریت آن اراده و خواست مردم است و اسلامیت به عنوان آن قانونی است که مردم زندگیشان را بر اساس آن تنظیم می‌کنند.

وی در ادامه با رد سخن برخی افرادی که می‌گویند امام خمینی (ره) رأی مردم را زینتی می‌دانستند و در اصل معتقد به رأی مردم نبودند و اگر اصراری به برگزاری رفراندوم داشتند به دلیل جلوگیری از بهانه های دشمنان بود. و با بیان اینکه این سخنان ظلم به امام خمینی (ره) است، گفت: بحث بهانه گیریهای دشمنان همیشه هست. حتی برای تحقق انقلاب هم اگر دنبال این بودیم که نباید بهانه دست دشمنان دهیم، اصلا نباید انقلاب می‌کردیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: انقلاب ما برای مقابله با استکبار، مقابله با چپاولگری دشمنان و... است که هیچ کدام بر طبق خواست دشمنانمان نبود.

وی گفت: عمده هدفی که امام خمینی (ره) دنبال می‌کردند، بر اساس آن چیزی بود که مردم می‌خواستند و بار‌ها برای آن به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند. یعنی بار‌ها مردم به صورت عملی یک رفراندم عمومی را برگزار کرده بودند، ولی در شکل قانونی خودش که از نظر دنیا هم پذیرفته شود و برای آیندگان نیز عملا حرفی باقی نماند و خود مردم هم احساس کنند که همانی که اراده کردند‌‌ همان اتفاق افتاده؛ این انتخابات برگزار شد و جمهوری اسلامی رای آورد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه سخنان خود با رد سخنان برخی از افراد که می‌گویند باید مجددا یک رفراندوم دیگر در نظام جمهوری اسلامی برگزار شود، گفت: این‌ها هنوز اراده مردم را نشناخته اند، چرا که رفراندوم جایی برگزار می‌شود که حالت ابهامی در جامعه باشد و رأی مردم مشخص نباشد.

وی گفت: در سراسر کشور، در روز ۲۲ بهمن و سایر مناسبت‌ها سیل مردم به خیابان‌ها می‌ریزد و حضور جدی پیدا می‌کند و هماهنگی شان را با مسائل نظام اعلام می‌کند. همه این‌ها در حقیقت اعلام رأی و نظر مردم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این بحث رفراندمی که از ناحیه دشمنان مطرح می‌شود، در حقیقت یک نوع زیر سؤال بردن است. این‌ها چشم‌هایشان را بسته اند. مثل معروفی است که می‌گوید کسی که خواب است را می‌شود بیدار کرد است اما کسی که خود را به خواب زده است را نمی‌شود بیدار کرد، چون تصمیم به بیدار شدن ندارد.

 

منبع:+ 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود