کد خبر: 3510

تاریخ انتشار: 1391-01-13 - 12:54

نسخه چاپی | دسته بندی: بایسته های فرهنگ / لینکستان (مطالب دیگران) / گوناگون
0
بازدیدها: 2 992

دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر

چکیده: اگر هر خانواده ایرانی به طور متوسط 100 گرم از گندم را برای سبزه سفره هفت سین خود در نظر بگیرند و اگر تعداد خانوارهای ایرانی را 15 میلیون خانوار در نظر بگیریم با یک حساب سر انگشتی خواهیم دید که […]

چکیده:

اگر هر خانواده ایرانی به طور متوسط 100 گرم از گندم را برای سبزه سفره هفت سین خود در نظر بگیرند و اگر تعداد خانوارهای ایرانی را 15 میلیون خانوار در نظر بگیریم با یک حساب سر انگشتی خواهیم دید که در یک روز 150 تن گندم سبز شده از بین می رود.

 

بالاخره روزهای عید نوروز سال 91 نیز کم کم به انتهایی خود رسیده و سیزده به در یا همان روز طبیعت آخرین روز از تعطیلات نوروزی فرا رسید؛ روزی که بهتر است به واقع در پی انس و مهربانی با طبیعت باشیم.


سیزده به در، یکی از روزهای بیاد ماندنی برای هر ایرانی است که در این روز خانواده های فامیل با هم قرار می گذارند تا آخرین روز از تعطیلات نوروزی را کنار هم سپری کنند و با پناه بردن به دل طبیعت بگویند و بشنوند و خود را برای یک سال کار و تلاش و آغازی دوباره آماده کنند.
بیشتر کسانی که به مسافرت رفته اند در همان منطقه ای که هستند آخرین روز تعطیلات را سپری کنند و آنهایی هم که کمی دلهره از شلوغی راه و ترافیک جاده را دارند ترجیح می دهند به وطن خود برگردند و سیزدهمین روز عید را در همان اطراف شهر و محل اقامت خود بدر کنند.

سیزده بدر یکی از آداب نوروز است که در این روز خانواده ها ایرانی با درست کردن غذاهای محلی همچون‌ آش‌ رشته‌ و دیگر خوراک های‌ سبزی‌ دار و همچنین غذاهای آماده صبح زود از خانه های خود خارج شده و به مناطق سر سبز همانند پارک ها و بوستان ها ،‌جنگل و مراتع می روند تا در کنار یکدیگر روزی سرشار از نشاط و شادی را رقم بزنند.

البته در ایران باستان عدد سیزده را به نحسی یاد می کردند و معتقد بودند که مردم در این روز باید از خانه های خود خارج شوند تا نحسی این روز از آنها و خانواده هایشان دور شود اما امروزه این اعتقاد در بین خانواده های ایرانی به چیزی شبیه خرافات تبدیل شده و کمتر کسی به این امر معتقد است.






یکی از کارهایی که در این روز ا نجام می شود آن است که خانواده ها گندم هایی‌ را که‌ برای‌ سفره‌ هفت‌ سین‌ از روزهای قبل از سال جدید و در اسفند ماه رویانیده‌اند با خود به‌ صحرا می‌ برند و با انداختن سبزه ها در جوی‌ و رود و بیرون‌ از خانه‌ رسما اعلام می کنند که تعطیلات عید به پایان رسیده است و از فردا باید با توانی مضاعف به کار و زندگی خود مشغول شوند.

البته امروزه رسم شده است ، دختران و پسران دم بخت این سبزه ها را به نیت بخت گشایی گره می زنند تا شاید در سال جدید شاهد آغاز زندگی مشترک خود باشند.

سیزده بدر در میان خانواده های ایرانی به همان اندازه و حتی بیشتر از مراسم چهارشنبه آخر سال ، مورد استقبال قرار می گیرد و در واقع ایرانیان با برگزاری مراسم چهارشنبه سوری که البته در طی سالیان اخیر جنبه خطرناکی به خود گرفته است به پیشواز عید می روند و با سیزده بدر به این شادی و سرور خاتمه می بخشند.

بیشتر خانواده ها در این روز برنامه های خاصی دارند ، مخصوصا خانواده هایی که دارای فرزندان جوان و نوجوان هستند.

بستن تاب برای کودکان ،‌ انجام بازی های مختلف دسته جمعی محلی و یا بازی های جمعی توپی ،‌تعریف خاطره و پرداختن به انواع سرگرمی از برنامه هایی است که در این روز انجام آن اجتناب ناپذیر است.







خوردن کاهو سکنجبین در بعد از ظهر روز سیزده بدر

خوردن کاهو سنجبین در این روز نیز لذت خاص خودش را دارد که معمولا رسم است در بعد از ظهر روز سیزده بدر بعد از انجام بازی ها و تخلیه کردن شور و نشاط با پهن کردن سفره ای بزرگ و قرار دادن کاهوهای تازه به همراه سکنجبین ، خانواده ها مشغول خوردن آن می شوند.

کارشناسان تغذیه ، کاهو را از سبزی های بسیار مفیدی می دانند که علاوه بر خواص دارویی و درمانی ، تاریخ کهنی نیز برای آن بیان کرده اند.

محققان معتقدند که کاهو طبق مدارک بدست آمده از شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده و یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است .

پزشکان توصیه می کنند اشخاصى که دچار بى خوابى ، طپش قلب ، نورالژى ، درد اعصاب شده اند باید مصرف کاهو را در برنامه غذایی خود قرار دهند چرا که کاهو هضم غذا را آسان مى کند، ترشحات معده و کبد و روده ها را مرتب و مغزهاى خسته را تسکین مى دهد .

سیزده بدر را روز طبیعت نامگذاری کرده اند اما اگر در غروب این روز و یا روز چهاردهم فروردین سری به جنگل های شمال و پارک ها و یا فضای سبز اطراف شهرها بزنیم خواهیم دید که طبیعت بی زبان دچار بی مهری شده و هر انسان منصفی به این نتیجه خواهد رسید که سیزده فروردین هر روزی می تواند باشد جز روز طبعیت .






چه خوب است هر خانواده ایرانی با در نظر گرفتن شرایط طبیعت به پاکی محیط زیست توجه داشته باشد و همه نسبت به امر مهم احساس مسئولیت کنند و با به همراه داشتن کیسه زباله نسبت به جمع آوری دور ریختنی هایی که در طی یک روز انباشه می شود اهتمام داشته باشند.

البته اگر از جنبه دیگر به این موضوع نگاه کنیم می توان با یک مدیریت هدفمند در نحوه جمع آوری سبزه های عید آن را به استفاده بهینه رساند.

اگر هر خانه ایرانی به طور متوسط 100 گرم از گندم و یا انواع حبوبات را برای سبزه سفره هفت سین خود در نظر بگیرند و اگر تعداد خانوارهای ایرانی را 15 میلیون خانوار در نظر بگیریم با یک حساب سر انگشتی خواهیم دید که در یک روز 150 تن گندم سبز شده که می تواند به مصارفی همچون دامپروی و پرورش ماهی برسد بدون استفاده دور ریخته می شود که این امر آلودگی محیط زیست را هم به دنبال دارد.

----------------------------------------
مهدی بخشی سورکی

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود