کد خبر: 3548

تاریخ انتشار: 1391-01-12 - 10:58

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 708

مروري بر ادبيات كودك و نوجوان در سالي كه گذشت/به آموزش كتابخواني توجه نمي‌شود

چکیده: مدير نشر طلايي «فلسفه براي كودكان» را از جمله موضوعات جديد مورد توجه در عرصه كتاب كودك و نوجوان دانست و اظهار كرد: دريچه‌ها و نگاه‌هاي تازه‌اي در عرصه كتاب كودك و نوجوان باز شده است._   […]

چکیده:

مدير نشر طلايي «فلسفه براي كودكان» را از جمله موضوعات جديد مورد توجه در عرصه كتاب كودك و نوجوان دانست و اظهار كرد: دريچه‌ها و نگاه‌هاي تازه‌اي در عرصه كتاب كودك و نوجوان باز شده است._

 

كاظم طلايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ارزيابي خود را درباره وضعيت ادبيات كودك و نوجوان در سال 1390 اظهار كرد: من فكر مي‌كنم در سالي كه گذشت، ناشران درجه 2 و 3 كتاب‌هاي كودك و نوجوان از حيث تعداد عنوان كتاب‌هاي منتشر شده، پيشرفت داشته‌اند.

وي ادامه داد: ناشران زيادي هستند كه كتاب‌هاي خوب ترجمه‌اي يا تاليفي منتشر مي‌كنند و خوشبختانه به كيفيت چاپ و صحافي كتاب‌ها هم توجه مي‌شود. فاصله اين ناشران با ناشران درجه اول كمتر شده و حجم توليد كتاب‌هاي كودك و نوجوان هر سال بيشتر مي‌شود.

اين مدير فرهنگي درباره پيشرفت‌ كتاب‌هاي كودك و نوجوان در عرصه محتوا گفت: دريچه‌ها و نگاه‌هاي تازه‌اي در عرصه كتاب كودك و نوجوان باز شده است، به عنوان مثال «فلسفه براي كودكان» از جمله موضوعاتي است كه پيش‌تر به آن توجه نشده بود اما اكنون كتاب‌هايي با اين موضوع منتشر مي‌شود.

او اضافه كرد: در حوزه تاليف كتاب‌هاي علمي هم موضوعات بكر و خلاقي مورد توجه قرار گرفته است اما به دليل عدم رعايت حق مولف(كپي‌رايت) هنوز اين ضعف مشاهده مي‌شود كه تعداد عنوان‌هاي كتاب ترجمه‌اي بر كتاب‌‌هاي تاليفي مي‌چربد.

طلايي، عوامل اقتصادي را يكي از عوامل روي آوردن ناشران به كتاب‌هاي ترجمه‌اي و بازاري دانست و درباره پيشرفت‌هاي كتاب كودك در حوزه محتوا گفت: از نظر محتوا به صورت تك‌مضراب اتفاقاتي افتاده است و شايد 4-3 كتاب خوب در عرصه‌هاي داستاني، علمي و ... منتشر شده باشد اما جريان يا موج قابل‌توجهي ايجاد نشده است.

ناشر فرهنگنامه‌هاي كودكان و نوجوانان، اقدامات حمايتي را عامل موثري در بهبود وضعيت كتاب كودك عنوان كرد و افزود: برگزاري جشنواره‌هاي مختلف از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يا انجمن‌هاي مختلف، حمايت و تشويق ناشران و نويسندگان نوقلم مي‌تواند اقدام موثري باشد.

طلايي درباره حمايت نوقلمان اظهار كرد: ناشران بايد بدانند كه جوانان هم قلم خوبي دارند و بايد با اعتماد به آن‌ها عامل تشويق‌شان شد. ما در انتشارات طلايي چنين تجربه‌اي را از سر گذرانديم و با اعتماد به جوانان نوقلم و سرشار از انرژي آثاري توليد كرديم كه در جشنواره‌هاي مختلف مورد قدرداني قرار گرفت.

اين مدير فرهنگي يكي از دلايل استقبال كم از كتاب را بي‌توجهي به «آموزش كتابخواني» دانست و در اين‌باره اظهار كرد: ما توليدات خوبي در عرصه كتاب كودك و نوجوان داريم و شمارگان آثار چاپ شده قابل توجه است اما به آموزش كتابخواني توجه نمي‌شود.

طلايي پيشنهاد كرد دست‌اندركاران فرهنگي توجه بيشتري به ترويج كتابخواني داشته باشند و در اين‌باره توضيح داد: رسانه‌هاي مختلف هم‌چون صدا و سيما، سازمان‌هاي دولتي و ناشران بايد به گونه‌اي عمل كنند كه كودك لذت كتابخواني را بچشد؛ در اين صورت است كه او خودش در بزرگ‌سالي به دنبال كتابخواني مي‌رود.

وي اظهار اميدواري كرد سال 91،‌ سال پرباري در عرصه نشر كودك و نوجوان باشد و در اين‌باره گفت: من پيش‌بيني مي‌كنم سال خوبي داشته باشيم؛ وقتي با ناشران صحبت مي كنم متوجه مي‌شوم كه كتاب‌هاي خوبي در دست انتشار دارند و رقابت خوبي در زمينه انتشار كتاب‌هاي تاليفي و كتاب‌هايي كه شخصيت دارند ايجاد شده است.

 

منبع: ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود