کد خبر: 3607

تاریخ انتشار: 1391-01-08 - 15:51

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- چهره ها / چهره ها
0
بازدیدها: 1 415

آیت الله قره باغی دار فانی را وداع گفت

چکیده:  آیت الله سید علی اکبر قره باغی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز بر اثر عارضه بیماری در قم به دیدار حق شتافت.   حجت الاسلام سید محمد فخری، رییس شورای سیاستگذاری […]

چکیده:

 آیت الله سید علی اکبر قره باغی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز بر اثر عارضه بیماری در قم به دیدار حق شتافت.

 

حجت الاسلام سید محمد فخری، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اعلام این خبر گفت: آیت الله سید علی اکبر قره باغی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در سن سالگی 76بر اثر عارضه بیماری سرطان روده پس از سه روز بستری در یکی از بیمارستان های قم دعوت حق را لبیک گفت.

وی با بیان این که پیکر این عالم ربانی پس از انتقال از استان قم در شهرستان ارومیه با حضور مردم و مسؤولان تشییع می شود، زمان برگزاری مراسم خاکسپاری این عالم ربانی را صبح روز چهارشنبه اعلام کرد.

مرحوم قره باغی در سال 1315 در روستای قره باغ ارومیه به دنیا آمد و تحصیلات اولیه خود را در این روستا آغاز کرد و همزمان در همان روستا در درس طلبگی نیز حاضر شد.

وی دروس مختلف طلبگی را در سال های بعد در تبریز و حوزه علمیه قم نزد فقهایی چون مرحوم آیت اللّه العظمی حاج سیّدحسین طباطبائی بروجردی، آیة اللّه العظمی بروجردی، مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آیة اللّه سیّد محمد یزدی معروف به داماد و آیت اللّه العظمی روح اللّه خمینی(ره) و دیگر استادان حوزه فرا گرفت.

عمده فعالیت های علمی ایشان بعد از برگشتن به ارومیّه نوشتن کتاب شریف انوارالفقاهه، حاشیه بر العروة الوثقی و تنظیم تقریرات بحث حضرت امام خمینی (ره) است.

آیت الله قره باغی در ارومیه نسبت به تأسیس بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق 232 تختخوابی سیدالشهدا(ع) نیز اقدام کرده است که در حال حاضر خدمات مختلف پزشکی در این بیمارستان ارائه می شود.

این بیمارستان خیریه با همیاری مردم و با زیربنای 7500 متر مربع در شش طبقه احداث شده است.

 

منبع:رسا 

 

 به گزارش مرکز خبر حوزه، پیكر آن مرحوم بعد از انتقال به ارومیه در باغ رضوان این شهرستان به خاك سپرده می‌شود.

آیت الله قره باغی از شاگردان امام خمینی به شمار می رفت.
آیت‌الله قره‌باغی که بود؟
مرحوم آیت‌الله سید علی اکبر قره‌باغی از شاگردان حضرت امام (ره )بودند که اصول فقه را نزد ایشان می آموزند.

به گزارش مرکز خبر حوزه،آیت‌الله سیدعلی اكبر قره باغی در سال 1315 شمسى در روستاى قره باغ ارومیّه متولد شدند و از شش سالگى تحصیل در مدرسه ابتدایى روستا را آغاز کردند و سپس نزد میرزا عبداللّه یعقوبى كه اهل علم و از فعّالان منطقه بود درس طلبگى را آغاز کرده و كتاب‌هاى جامع المقدّمات، سیوطى و بخشى از جامى را نزد ایشان و بخشى دیگر را نزد مرحوم شیخ حسین فرقانى نجف آبادى فرا گرفتند.

ایشان سپس برای ادامه تحصیل به تبریز رفته و در مدرسه طالبیّه این شهر مشغول تحصیل شدند و كتاب‌هاى معالم الاصول، حاشیه، مغنى و قسمت‌هایى از مطوّل و شرح لمعه و كمى از "قوانین" را در این مدرسه فرا گرفتند

و سرانجام بعد از دو سال اقامت در تبریز، براى ادامه تحصیل به حوزه علمیّه قم آمده و در مدرسه حجتیه رسائل و مكاسب را به پایان برده وكفایه را نزد مرحوم آقاى شیخ محمد مجاهد تبریزى و مرحوم سیّد محمد باقر طباطبائى بروجردى معروف به سلطانى تلمذ کردند.

ایشان بعد از اتمام دوره سطح، وارد درس خارج فقه مرحوم آیت‌الله العظمى بروجردى شده و از درس خارج فقه مرحوم آیة اللّه سیّد محمد یزدى نیز به مدت چهار سال بهره‌مند شدند. ایشان همچنین در درس خارج اصول فقه حضرت امام خمینى (ره) شركت می کنند و فلسفه را نزد مرحوم علّامه طباطبائى آموختند.

فعالیت‌های سیاسی

ایشان که از شاگردان حضرت امام (ره) به شمار می‌روند همزمان با آغاز نهضت امام (ره) فعّالیّت‌هاى سیاسى خود را علیه رژیم ستم شاهی آغاز کرده و تا پایان در کنار حضرت امام به مبارزه خود ادامه داد.

فعّالیّت‌هاى علمى

آیت‌الله قره‌باغی در عمر پر برکت خود به مطالعه، نوشتن و تدریس مكاسب و كفایه و درس خارج فقه اشتغال داشتند؛ عمده فعّالیّت‌هاى علمى ایشان بعد از مهاجرت به ارومیّه نوشتن كتاب شریف انوارالفقاهه، حاشیه بر العروة الوثقى و تنظیم تقریرات بحث حضرت امام خمینى قدّس سرّه مى باشد.

خدمات اجتماعى

تاسیس صندوق كمك به مستمندان ، تأسیس بیمارستان 232 تختخوابى سیّدالشّهداعلیه السّلام ارومیّه از جمله خدمات اجتماعی آیت‌الله قره‌باغی به شمار می‌رود.

مسئولیّت‌هاى پس از انقلاب

ایشان بعد از پیروزى شكوهمند انقلاب اسلامى شورایى به نام شوراى انقلاب اسلامى تشكیل داد تا جلوی شرارت‌هایى كه ممكن بود از سوی ضدّانقلاب در منطقه صورت گیرد گرفته شود. مدتى نیز سرپرستى امور قضایى شهر را عهده‌دار شدند و در سال 1359شمسى از سوى مردم شهرستان ارومیّه به نمایندگى مجلس شوراى اسلامى انتخاب گردیدند.

از مسئولیّت‌هاى دیگر پس از انقلاب، حضور در مجلس خبرگان رهبرى است كه در سال 1378شمسى از سوى مردم استان آذربایجان غربى به نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى برگزیده می شوند.

مرحوم آیت‌الله قره‌باغی صبح روز سه‌شنبه هشتم فروردین 1391 بر اثر عارضه قلبی در شهر مقدس قم دارفانی را وداع گفتند.

 

منبع:19دی 


 


تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود