کد خبر: 3587

تاریخ انتشار: 1391-01-07 - 16:00

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 1 960

فضائلی: غرفه ایران بهترین غرفه در بخش خارجی نمایشگاه دهلی شد

  چکیده: در این دوره از نمایشگاه کتاب دهلی نو حضور بسیار موفقی داشتیم، چنان که در پایان نمایشگاه، مسئول برگزاری نمایشگاه -رئیس شورای عالی کتاب هند- در غرفه جمهوری اسلامی ایران که حدود دو سوم آن […]

 

چکیده:

در این دوره از نمایشگاه کتاب دهلی نو حضور بسیار موفقی داشتیم، چنان که در پایان نمایشگاه، مسئول برگزاری نمایشگاه -رئیس شورای عالی کتاب هند- در غرفه جمهوری اسلامی ایران که حدود دو سوم آن متعلق به مجمع ناشران بود حضور پیدا کرد و صراحتا غرفه ایران را بهترین غرفه دربخش خارجی عنوان کرد ولی بخاطر ملاحظات سیاسی این خبر اعلام نشد.

 

 آشنایی با بازار کتاب هند از اهداف حضور مجمع بود


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، «منا نشر»، مهدی فضائلی، مسئول دفتر روابط بین‌الملل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفتگویی با این پایگاه اطلاع رسانی در خصوص حضور مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه دو سالانه کتاب دهلی نو اظهار داشت: نمایشگاه دوسالانه کتاب دهلی اولین نمایشگاه خارجی و بین المللی بود که مجمع ناشران انقلاب اسلامی در آن شرکت می کرد و طبیعتا اولین بار حضور در چنین نمایشگاهی می‌تواند تجربیات ارزشمندی به همراه داشته باشد.

وی افزود: یکی از اهداف مجمع برای شرکت در این نمایشگاه آشنایی با بازار کتاب هند بود که به نظر بنده تا حد بسیار خوبی محقق شد و ما توانستیم وضعیت نگاه و میزان استقبال نخبگان و جامعه کتابخوان را در کشور هند نسبت به آثار کشور خودمان ارزیابی کنیم .

فضائلی گفت: همچنین آشنایی با خود بازار کتاب هند و ناشران هندی،نوع کتابها، وضعیت حجم کتابی که در هند چاپ می شود نیز از موارد دیگری بود که ما درجریان شرکت درنمایشگاه دهلی توانستیم در خصوص آن ها اطلاعات خوبی به دست بیاوریم و از نزدیک با تعدادی ازناشران هندی آشنا شده و با آن ها در خصوص وضعیت نشر مذاکراتی کنیم.







دبیر کل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به محوربت مساله فروش کتاب به مخاطبین در نمایشگاه دو سالانه کتاب هند اضافه کرد: فروش کتاب‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه هند با استقبال خوبی مواجه شد و روز سوم یا چهارم نمایشگاه بود که بیش از نیمی از کتابهایی که مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه عرضه کرده بود به فروش رفت.

این فعال عرصه نشر ادامه داد:‌ نکته جالب این بود که بخش قابل توجهی از این کتابها را کتابفروشی های هند خریداری کردند که این مساله نشان می داد استقبال نسبت به آثار ایرانی تا چه اندازه زیاد است که به این شکل کتابفروشیها این کتاب‌ها را خریداری می کنند. درصورتیکه تعداد تقاضا برای بعضی از آثارمان خیلی زیاد بود و ما متاسف شدیم که چرا تعداد کتاب‌هایی که برای شرکت در این نمایشگاه با خود بردیم به تعداد کافی نبوده است.





برگزیده شدن غرفه مجمع ناشران در بخش ناشران خارجی

فضائلی در ادامه با تاکید بر این نکته که نمایشگاه امسال کتاب دهلی به گفته برگزار کنندگان آن، بهترین دوره خود را سپری نموده است، تصریح کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب دهلی نو حضور بسیار موفقی داشتیم، چنان که در پایان نمایشگاه، مسئول برگزاری نمایشگاه -رئیس شورای عالی کتاب هند- در غرفه جمهوری اسلامی ایران که حدود دو سوم آن متعلق به مجمع ناشران بود حضور پیدا کرد و صراحتا غرفه ایران را بهترین غرفه دربخش خارجی عنوان کرد ولی بخاطر ملاحظات سیاسی این خبر اعلام نشد.



عضو شورای فرهنگ عمومی کشور خاطر نشان کرد: اتفاق خوب دیگر این سفر، جلسه ای با شیعیان هندی در شهر لکنهو بود، ما آنجا با فعالیت‌های چند موسسه فرهنگی شیعی که صاحب نشریات و انتشارات برای چاپ کتاب هستند، آشنا شدیم و با مسئولین این موسسات جلساتی نیز داشتیم؛ با بسیاری از این مؤسسات، در خصوص زمینه‌های همکاری صحبت شد و آنها آمادگی خود را برای همکاری با ناشران ایران اعلام کردند.

حمایت و پشتیبانی از ایجاد کتابفروشی عرضه کننده کتابهای فارسی در هند


وی با اشاره به اهمیت زبان فارسی در هند گفت: به دلیل حضور حدودا هشتصد ساله اسلام و ایران در هندوستان، تا قبل از استثمار هند تو انگلستان، زبان فارسی زبان دوم مردم هند بوده است، لذا در این کشور تعداد قابل توجهی از فارسی زبان حضور دارند و پیگیر مسائل زبان فارسی هستند، در کنار این‌ها افرادی هم پیگیر مسائل مرتبط با مسلمانان و شیعیان و جمهوری اسلامی ایران هستند.






فضائلی افزود: بسیاری از کسانی که به غرفه می آمدند اعم از فارسی زبانان و غیر فارسی زبان ها از عدم وجود کتابفروشی‌هایی که آثار و محصولات صرفا فارسی را در هند به فروش برساند انتقاد داشتند، البته رایزنی ما در دهلی کتابفروشی داشتند ولی کتابفروشی‌ئی که مطلوب و در تراز و شان جمهوری اسلامی ایران باشد نبود. ما باید این مساله را از سازمان فرهنگ و ارتباطات پیگیر شویم و به یک نحوی کتابفروشی رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو را فعال کنیم، چنان که مجمع بتواند برنامه ای را برای پشتیبانی محتوایی و ارسال کتاب به آن فروشگاه داشته باشد.


حضور مجمع ناشران در نمایشگاههای جهانی کتاب

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس در ادامه با اشاره به حضور مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه های بین المللی کتاب در نقاط دیگر جهان گفت: چند نمایشگاه هست که نمایشگاه فرانکفورت مهمترین آنها خواهد بود، علاوه بر نمایشگاه فرانکفورت، حضور در چند نمایشگاه دیگر هم در دستور کار قرار دارد که آن ها را بررسی می کنیم . بنده فکر میکنم که اگر لوازم و اقتضائات فراهم شود مجمع ناشران انقلاب اسلامی آمادگی دارد حداقل در سال 91 در چهار نمایشگاه بین المللی حضوری فعال و خوب داشته باشد.





دستاوردها و تجربیات بدست آمده از نمایشگاه دهلی


مسئول دفتر امور بین الملل مجمع درباره تجربیات به دست آمده از حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب دهلی تصریح کرد: بخشی از این تجربیات در مورد انتخاب کتابهایی است که ما در نمایشگاه عرضه می‌نماییم، این مساله به آن معنی نیست که همان کتابهایی که در دهلی استقبال شد الزاما در نمایشگاه مسکو یا فرانکفورت هم استقبال شود، چرا که هر نمایشگاهی ویژگی های خودش را دارد. نکته دیگر لزوم وجود دفاتر راهنما، کاتالوگ، پوستر و عکس و دیگر محصولات تبلیغی بود تا در جنب کتاب به مراجعان ارائه کنیم، البته ما در نمایشگاه دهلی کاتالوگ داشتیم ولی کاتالوگمان ضعفهایی داشت که حتما باید در نمایشگاههای بعدی برطرف شود.



وی هماهنگی با رایزن‌ها را از دیگر تجربیات مهم حضور در نمایشگاه دهلی دانست و خاطرنشان کرد: قاعدتا ما باید از قبل از سفر، هماهنگی های دقیقتر و کاملتری با رایزنی داشته باشیم و اگر این رایزنی‌ها در زمینه های مختلف صورت بگیرد حضور ما درنمایشگاه، بسیار بهتر و مؤثرتر خواهد شد.

فضائلی در پایان با اشاره به کتاب الکترونیک و تولید و پخش این نوع از آثار منتشر شده در حوزه کتاب به منا نشر گفت: قاعدتا چون تعدادی از اعضای مجمع کتابهای الکترونیک دارند حتما این گونه از محصولات ناشران هم می تواند جزء محصولات قابل ارائه در نمایشگاه های بین المللی کتاب باشد، البته این مساله در کشورهای مختلف متفاوت است، مثلا در نمایشگاه فرانکفورت مسئله کتاب الکترونیکی خیلی جدی تراز بعضی نمایشگاههای دیگر است .

 

منبهع:منا

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود