کد خبر: 3622

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / هنر
0
بازدیدها: 2 173

بیانیه سه تشکل صنفی درباره اتفاقات اکران نوروز ۹۱

چکیده: آیا کف خیابان محل بحث‌های نظری و چگونگی پرداختن به سینماست! سینمایی که امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم چنانچه هوشیارانه اراده‌اش کنند نقشه جغرافی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان دگر گون می‌کند. […]

چکیده:

آیا کف خیابان محل بحث‌های نظری و چگونگی پرداختن به سینماست! سینمایی که امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم چنانچه هوشیارانه اراده‌اش کنند نقشه جغرافی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان دگر گون می‌کند.

 

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، انجمن سینماداران ایران و کانون پخش‌کنندگان فیلم ایران در بیانیه‌ای نسبت به حواشی اکران نوروز امسال واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرآنلاین، متن این بیانیه به شرح زیر است:


«مردان خدا بر چشم ما جای دارند، کلام آنان کلام خدا و حضور آنان نشان خداوند است پس آنچه اراده کنند عین صواب است و اطاعتش بر همگان واجب و اما باید دانست که اقوامی اصیل و متنوع در جامعه بزرگ و اسلامی ما با یک همزیستی مثال زدنی زندگی می‌کنند که بسیاری از جمله قدرت‌های جهانی با حسرت و عناد به این سلوک شگفت‌آور چشم طمع دوخته‌اند برای شکاف در بین آن‌ها خدعه‌ها و نیرنگ‌های بسیار بپا داشته‌اند اما المنت لله...... که تاکنون تیرشان توانسته سنگ و کوه را از هم بدرد و بشکافد، اما شکاف در اقوام گرد هم آمده و پر افتخار ایران اسلامی را هرگز، لااقل تاکنون که هرگز، این همه صلابت و اقتدار از کجاست؟ اینکه چنین پر قدرت بر سر پر نخوتشان فریاد می‌کشیم چنین پر صلابت از منافع و کشورمان کیششان می‌کنیم از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

این راز ماندگاری و سربلندی را همین یکی دو روز پیش بود که مقام معظم رهبری شفاف و عریان بر زبان راندند آنجا که فرمودند قانون! قانونی که از شریعت اسلام، اسلام ناب محمدی نشأت گرفته است. به صراحت فرمودند همه باید قانون‌مدار باشیم همه باید به قانون تمکین کنیم. مگر نبود آن حکایت‌های تلخ و ناگوار سال 88 اگر خاضعانه به حاکمیت قانون گردن نهاده بودیم هرگز دشمن شاد نمی‌شدیم؟ نه مردان خدا قطعاً و انشاءاله با الوهیتی که بر قلب و مغز آنان جاری است خود به فراست در خواهند یافت که در دل این هیجانات، پیش از آنکه دغدغه‌های دینی نهفته باشد تأثیرات اصابت ترکش‌های مخرب است که از‌‌ همان سال‌ها بدین سو سینمای ما را به دو پاره در آورده است.


گو اینکه پدیدآورندگان این دو‌پارگی نفس‌های آخر را می‌زنند، اما به موجود در حال سقوط هیچ حرجی نیست چه خود دست به هر شمشیر آخته‌ای نیز بر می‌آویزند. باری فعلاٌ بماند! اما از نظر ما اهالی سینما، اعضاء اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما، اعضاء انجمن سینماداران و همچنین فعالان کانون پخش کنندگان فیلم ایران، وزارت محترم ارشاد در مورد هنرهای نمایشی و بویژه سینما بزنگاه قانون است. آنچه آنجا و توسط کارشناسانش جاری و ساری می‌شود عین قانون است. همانکه همه باید به آن گردن نهیم. اگر به آن عیب و ایرادی هم داریم قانون برای آن راهکار پیش بینی کرده است. سئوال و جواب و مجلس! کف خیابان که محل اعتراض نیست. مگر خدای ناکرده ما فاقد قانون و مجلس و قضا هستیم؟


ما که در این سال‌ها برگزارکننده انتخابات‌های پر شمار بوده‌ایم. ما که دارای مجلس، رئیس جمهور، نخبگان، قضا، تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و..... و... نهایتاً سمبل و سرمشق کشورهای منطقه و حتی جهان شده‌ایم، آیا اعتراضمان به فیلمی حالا حق یا نا‌حق باید در کف خیابان و یا تریبون‌های مختلف مذهبی و غیر مذهبی مطرح شود؟ آیا کم از ناحیه غربی‌ها و آمریکایی‌ها مورد تهاجم فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و روانی قرار گرفته‌ایم و می‌گیریم که تریبون‌ها و اوقات طلائیمان را صرف خودزنی می‌کنیم؟

آیا بزنگاه‌های قانونی مثل وزارت خانه‌های متبوعه، مجلس، سئوال و استیضاح را از ما گرفته‌اند؟ نماز شکر می‌گذاریم که این روز‌ها به یمن عید و بهار و نوروز خبر و خبرگزاری‌ها نیمه تعطیل‌اند ورنه خود مقدمات خوراکی را تیار کرده بودیم که رسوای جهانمان کنند. آن هم درست در آغازین روزهای سالی که قرار است حرمت کارو تولید و سرمایه ایرانی حفظ شود.


آیا از سرگشاد سرنا نواختن نیست که تولیدات سینماییمان را که هرکدام بیش از 150 شغل ایجاد کرده و می‌کند را چون تخم مرغی گندیده بر کف خیابانش می‌کوبیم. ارشاد و قوه مجریه نه! قضا را چه می‌گویید؟ یعنی قوه قضائیه هم حاجت! شما را برآورد نمی‌کرد؟ پس این خواسته خلق الساعه و عجولانه شما از کجا مشروعیت می‌گیرد؟ کف خیابان!؟


آیا کف خیابان محل بحث‌های نظری و چگونگی پرداختن به سینماست! سینمایی که امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم چنانچه هوشیارانه اراده‌اش کنند نقشه جغرافی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان دگر گون می‌کند. نه قطعاً اشتباهی در حال رخ کردن است اشتباهی فاحش! چنانچه بر این اشتباه اصرار شود و اگر صاحبان فیلم‌ها هر پنج فیلم نوروزی را از اکران پایین کشند سیه رو نمی‌شود هر آنکه در او غش باشد؟

ایرانیان هوشیار باشید! ما را، ما همه ایرانیان مسلمان و غیر مسلمان، ترک و لر و فارس و عرب، و کرد و بلوچ و همه و همه را همه جهان دارند نگاه می‌کنند! ما را بیشتر از دیگران نگاه می‌کنند از ما سرمشق می‌گیرند و یا در حال سرمشق گرفتن‌اند باید مراقب و مواظب رفتارمان باشیم ما قانون گراییم ما قرار است به قانون احترام بگذاریم حتی اگر به نفع ما اراده نکرده باشد.

خدایا ما اقوام ایرانی را همچنان دوستدار هم نگهدار»

به گزارش خبرآنلاین، اکران دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» در نوروز امسال با اعتراض‌هایی همراه بود. به طوری که شورای صنفی نمایش اعلام کرد پس از تعطیلات نوروزی و با باز شدن لابراتوارها و آماده شدن فیلم‌های جایگزین، اکران این دو فیلم متوقف خواهد شد.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود