کد خبر: 3626

تاریخ انتشار: 1391-01-07 - 14:04

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل
0
بازدیدها: 787

با صدور بیانیه‌ای/ مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) فتوای مفتی عربستان درباره تخریب کلیساها را محکوم کرد

چکیده: مجمع جهانی اهل بیت(ع) با صدور بیانیه شدید اللحنی ضمن محکوم کردن فتوای بی ارزش"عبدالعزیز آل الشیخ" عالم نمای وهابی مبنی بر لزوم تخریب کلیساها، به جهانیان اعلام کرد که رژیم آل سعود و عالم نماهای […]

چکیده:

مجمع جهانی اهل بیت(ع) با صدور بیانیه شدید اللحنی ضمن محکوم کردن فتوای بی ارزش"عبدالعزیز آل الشیخ" عالم نمای وهابی مبنی بر لزوم تخریب کلیساها، به جهانیان اعلام کرد که رژیم آل سعود و عالم نماهای وهابی عربستان نماینده اسلام حقیقی نیستند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، متن بیانیه مجمع جهانی اهل بیت(ع) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم/ لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِم إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقسِطِین. (سوره مبارکه ممتحنه ـ 8)

بیش از دویست سال است که یک فرقه ساختگی با بهره‏گیری از سلاح زر و زور و با سوء‏استفاده از جهل و تعصب برخی مسلمانان ناآگاه، توهمات و تخیلات خود را به نام شریعت اسلامی به خورد جهانیان می‌دهد. پیروان این فرقه ـ که اکنون با نام هایی همچون «وهابی» و «تکفیری» شناخته می‌شوند ـ با صدور فتاوای ضد اسلامی، موجب کشته شدن انسان‌های بی گناه، ویران شدن اماکن مقدس، ایجاد انزجار از دین و حاکمیت جو ناامنی در بسیاری از مناطق جهان شده‏اند.

آخرین نمونه از صدور توهمات این فرقه ساختگی، فتوای شاذ و غیر اسلامی «عبدالعزیز آل الشیخ» مفتی وهابیان عربستان است. وی در این فتوا خواستار تخریب اماکن عبادی پیروان مسیحیت شده است.

در این رابطه، مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) به عنوان سازمانی بین‏المللی که صدها تن از نخبگان علمی مسلمان از کشورهای مختلف در آن عضویت دارند و دارای مرجعیت فکری و فرهنگی در بین میلیون‏ها تن از دینداران جهان است توجه جهانیان را به نکات زیر جلب می‏نماید:

1. قبل از هر چیز لازم است که همگان بدانند که مفتیان وهابی نمایندگان دین اسلام نیستند. همچنین جهانیان توجه داشته باشند دینی که اینک در کشور عربستان سعودی تبلیغ می‏شود اسلام راستین نیست؛ بلکه آل سعود در سال‏های ابتدایی قرن گذشته با خشونتی سبعانه و با حمایت قدرت‏های استعماری، حجاز را تصرف کردند و از آن زمان تاکنون به مدد حاکمیت بر "سرزمین مقدس حرمین شریفین" قرائت انحرافی و غیرانسانی خود را به نام اسلام ترویج می‏کنند.

2. آنچه که اینک در این فتوا ـ مبنی بر لزوم تخریب کلیساها ـ آمده است، با دستورات خداوند، سنت پیامبر اکرم(ص) و سیره جانشینان آن حضرت مخالفت صریح دارد. لذا نه تنها از سوی شیعیان مردود است بلکه اهل سنت نیز از این فتوا بیزاری می‏جویند. صفحات تاریخ صدر اسلام مملو از شواهد متعدد از همزیستی پیامبر اکرم(ص) با اهل کتاب در مکه و مدینه است. نه آن حضرت، نه اهل‌بیت ایشان، و نه خلفای راشدین و حاکمان بعدی جهان اسلام چنین فتوایی را صادر نکردند و پیروان ادیان الهی را در انجام مناسک دینی خود محدود ننمودند.

3. گذشه از صحابه و تابعین، علمای جهان اسلام در طول این 1400 سال نیز هیچگاه چنین فتوایی صادر نکردند؛ نه فقهای مذهب اهل‌بیت(ع) و نه امامان مذاهب اربعه اهل سنت. بنابراین، رییس مفتیان وهابی هم اکنون به فتوایی تفوه کرده است که هیچ سابقه‏ای در حلقه‏های فقهی مطرح جهان اسلام در مکه مکرمه، مدینه منوره، کوفه، بصره، نیشابور، شامات و ... نداشته و از هیچیک از مجامع علمی بزرگ مسلمانان ـ مانند الازهر، نظامیه، مستنصریه، زیتونه و حوزه‏های علمیه نجف اشرف، قم و اصفهان ـ صادر نشده است.

4. این مفتی وهابی حتی پا از گلیم خود نیز فراتر گذاشته است و در حالی که دائماً دیگران را به دخالت در امور داخلی عربستان متهم می‌کند، فتوای خود را محدود به مرزهای سعودی ننموده و آن را به کل جزیرة العرب سرایت داده است. به این ترتیب وی که این دستور را در دیدار با هیأتی از کویت بیان کرده است، در امور داخلی و مذهبی کشورهای دیگر منطقه ـ اعم از کویت، بحرین، یمن، عمان، قطر و امارات متحده عربی ـ نیز دخالتی آشکار و فتنه‏انگیزانه نموده است.

5. آنچه باید به آن توجه فراوان داشت این است که تطاول به اماکن مقدس از سوی وهابیان، تنها منحصر به اهل کتاب نیست. رژیم وهابی آل‏سعود پیش از این، مساجد و حسینیه‏های پیروان اهل‌بیت(ع) را در خود عربستان تعطیل کرد و مسلمانان کشورش را مجبور به اقامه‌ نماز جماعت در کوچه و خیابان نمود.

این رژیم سپس با اعزام لشکر به بحرین، دهها مسجد و محل عبادت را در این کشور مظلوم تخریب نمود و قرآن‏ها و کتب دینی را در مساجد و محافل به آتش کشید. جدیدترین تجاوز وهابیان به اماکن مقدس، حمله به مسجد امام رضا(ع) در "بروکسل" پایتخت بلژیک بود که دو هفته پیش (28 فوریه 2012 ـ 22 اسفند 1390) رخ داد. در این حمله، نه تنها خانه خداوند به آتش کشیده شد بلکه امام جماعت این مسجد نیز به شهادت رسید.

6. سؤال بزرگی که اینک مطرح است اینکه: چرا علمای اسلام در برابر اینگونه فتاوا "سکوت مرگ‏بار" اختیار کرده‏اند؟ آیا دانشمندان مذاهب مختلف اسلامی در مصر، عراق، تونس، سوریه، لبنان، یمن، شبه قاره و دیگر نقاط دنیا نباید در برابر فتاوای شاذی که چهره‌ اسلام را در جهان خدشه‏دار می‌کند موضع بگیرند؟ بدون شک اگر این دانشمندان در برابر این بدعت جدید هم سکوت کنند در برابر خدا و پیامبر(ص) مسؤول خواهند بود ؛ چراکه رسول خدا(ص) فرمود: «اذا ظهرت البدع فی امتی فلیظهر العالم علمه، فمن لم یفعل فعلیه لعنة الله».

7. سخنی نیز با مجامع جهانی، سازمان های حقوق بشری و دولت‌های غربی و مسیحی داریم: اگر آن روز که تروریست‌های تکفیری و وهابی، مردم مسلمان را در عراق، پاکستان و ایران به شهادت می‌رساندند، به انحاء گوناگون از آنها حمایت نمی‏کردید، امروز خود شما اینچنین مورد هجوم قرار نمی‏گرفتید؛ و اگر آن روز که مساجد و اماکن مقدس شیعیان در عربستان، بحرین و پاکستان مورد هجوم وهابیون قرار گرفت فریاد شما بلند می‏شد امروز نوبت به کلیساها و اماکن مقدس شما نمی‏رسید.

اینک نیز به شما هشدار می‏دهیم که اگر باز هم به دلایل سیاسی و استعماری، در برابر این فرقه منحرف غیر اسلامی سکوت کنید و مانع از فعالیت حامیان این گروه‎ها نشوید، روزی خواهد رسید که در منازل خود نیز ایمن نخواهید بود و این افراد ـ که بناحق خود را مبلغ دین می‏خوانند ـ شما و فرزندانتان را مانند مسلمانان مظلوم در عراق و پاکستان، مورد حمله قرار خواهند داد.

8. در پایان یک بار دیگر تأکید می‏کنیم که اسلام، دین همزیستی، مهربانی، صلح، آزادی عقیده و عدالت است. قرآن کریم صراحتاً اعلام می‏کند که: «لا اکراه فی الدین»(سوره مبارکه بقره،256). مفسران واقعی قرآن و سنت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ اهل بیت آن حضرت و دانشمندان پیرو آنان هستند که همواره داعیان گفتگوی بین ادیان بوده‏اند و خطاب به اهل کتاب گفته‏اند: « یَا أَهلَ الکتابِ تَعَالَوا إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ ...»(سوره مبارکه آل عمران، 64).

بنابراین آنچه امروز از منابر و مجامع وهابی و تکفیری در عربستان و برخی کشورهای دیگر شنیده می‏شود نه تنها دستور اسلام و قرآن نیست بلکه در ضدیت کامل با آنها قرار دارد.

امید که با موضع‏گیری صریح دانشمندان ادیان ابراهیمی، و اقدام بموقع دولت‏ها و مجامع بین‏المللی، منبع این تفکرات ضدانسانی از بلاد حرمین ریشه‏کن شود و "امنیت، صلح و عدالت" که دستور جاودانی اسلام است بر جهان حاکم گردد؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادخُلواْ فِی السِّلْمِ کَآفَّةً وَلاَ تَتَّبعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِین» (سوره مبارکه بقره ـ 208)
مجمع جهانی اهل بیت(ع)
2 جمادی الاولی 1433 ـ 6 فروردین 1391

گفتنی است، روز 9 مارس گذشته (19 اسفند 1390) هیئتی به نمایندگی از "جمعیة التراث الاسلامی کویت" با «شیخ عبدالعزیز آل الشیخ» مفتی رسمی عربستان دیدار کرد. اعضای این هیأت در آن دیدار از آل الشیخ راجع به تصویب لایحه پارلمان کویت بر ممنوعیت تخریب کلیساها استفتاء نموده، مشروع یا نامشروع بودن این لایحه را جویا شدند.

آل الشیخ نیز در جواب آنان، فتوایی شاذ صادر کرد و گفت: "کویت بخشی از جزیره عربی است و در جزیره عربی باید تمام کلیساها تخریب شود؛ چرا که وجود کلیساها، اقرار و تأیید دین آنان محسوب می‎شود و پیامبر اکرم(ص) فرموده است: دو دین در شبه جزیره عرب جمع نمی‏شود".

صدور این فتوا که چند روز پیش رسانه‏ای شد بازتاب منفی زیادی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی داشته است.

 

 

منبع:مهر 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود