کد خبر: 3627

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 2 061

گاردین: آمانو پروژه جنگ عراق را درباره ایران بازسازی می کند

چکیده: رابرت کلی، از دانشمندان تسلیحاتی آمریکا که در زمان حمله این کشور به عراق، رهبری هیات اعزامی آژانس در عراق را به عهده داشت، می‌گوید که "شباهت‌های نگران‌کننده‌ای بین اشتباهات غرب در (جنگ با) […]

چکیده:

رابرت کلی، از دانشمندان تسلیحاتی آمریکا که در زمان حمله این کشور به عراق، رهبری هیات اعزامی آژانس در عراق را به عهده داشت، می‌گوید که "شباهت‌های نگران‌کننده‌ای بین اشتباهات غرب در (جنگ با) عراق و اقدامات کنونی آژانس در قبال ایران وجود دارد."

 

همزمان با ادامه تنش‌ها بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، چند دیپلمات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، مدیرکل کنونی این آژانس را به پیروی از سیاست‌های کشورهای غربی در قبال ایران متهم کرده و گفته‌اند که او بیش از حد به منابع اطلاعاتی تاییدنشده اعتماد می‌کند.

روزنامه گاردین ، در گزارشی از روند سیاست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران، نوشته است که از زمان آغاز ریاست یوکیا آمانو بر این آژانس، تقابل کشورهای غربی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور شدت پیدا کرده و گزارش‌های آژانس درباره نوع تعامل با ایران نیز به طور مرتب منتقدانه‌تر شده است.


یوکیا آمانو، از دیپلمات‌های ارشد ژاپن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اول دسامبر (۱۰ آذر) ۲۰۰۹ میلادی، با پایان دوره خدمت محمد البرادعی، به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت خود را در این سمت آغاز کرد.

چند دیپلمات فعال در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوهایی که با گاردین داشته‌اند، رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوره مدیریت آقای آمانو را تندتر از سیاست‌های این آژانس تحت مدیریت محمد البرادعی ارزیابی کرده‌اند.

رابرت کلی، از دانشمندان تسلیحاتی آمریکا که در زمان حمله این کشور به عراق، رهبری هیات اعزامی آژانس در عراق را به عهده داشت، می‌گوید که "شباهت‌های نگران‌کننده‌ای بین اشتباهات غرب در (جنگ با) عراق و اقدامات کنونی آژانس در قبال ایران وجود دارد."

حمله به عراق بر مبنای ادعاهای مطرح درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور انجام شد، ولی بعد از سرنگونی صدام حسین، مدرک روشنی که این ادعاها را ثابت کند، به دست نیامد.

رابرت کلی معتقد است که یوکیا آمانو در حال گرفتار شدن در چیزی است که آقای کلی آن را "تله چنی" می‌خواند: "آمانو نیز همانند دیک چنی (معاون سابق رئیس جمهور آمریکا)، به گروه بسیار کوچکی از افراد متکی است و نظر و دیدگاه‌های آنها را بررسی هم نمی‌کند."

تفاوت‌ها و شباهت‌های البرادعی و آمانو

تفاوت خط ‌مشی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران در دوره مدیریت محمد البرادعی و یوکیا آمانو نیز در گزارش گاردین مورد توجه قرار گرفته و به نقل از دیپلمات‌ها آمده است که فعالیت‌های آژانس بر مبنای "مشکوک بودن برنامه هسته‌ای ایران" شکل گرفته است، بدون آن که نظرات مخالف در این زمینه بررسی شود.

این درحالی است که گفته شده است در دوره مدیریت محمد البرادعی، بحث‌های شدیدی در این باره شکل می‌گرفت تا در نهایت، درباره یک موضوع تصمیم‌گیری شود.

با این حال، طرفداران آقای آمانو می‌گویند که بیشتر آنچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخیر درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده است، در زمان مدیریت محمد البرادعی نیز مطرح شده بودند و فقط جزئیات گزارش‌های اخیر بیشتر است.


اعتماد بر مدارک و نه ادعاها

هانس بلیکس، مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به گاردین گفته است که "بین اطلاعات و ادعاها و اسناد موردتایید، تفاوت‌هایی وجود دارد و اگر شما آژانس معتبری باشید، باید اطمینان حاصل کنید که نتیجه‌گیری‌هایتان براساس اطلاعات تاییدنشده نیست."

آقای بلیکس تاکید دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید بر ادعاهایی که بدون سند یا مدارک قانع‌کننده طرح می‌شوند، مهر تایید بزند. با این حال، او اضافه می‌کند که نمی‌تواند درباره این که آیا چنین اتفاقی در دوره آقای آمانو رخ داده است یا نه اظهارنظر کند.

خط‌مشی‌های آقای آمانو از زمان انتخاب او به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد انتقاد بوده است.

او که نماینده ژاپن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، در ژوئیه ۲۰۰۹ میلادی، بعد از چندین‌بار رأی‌گیری اعضای آژانس، در رقابتی تنگاتنگ با عبدالصمد مینتی، نماینده آفریقای جنوبی در آژانس، توانست به این سمت انتخاب شود.

در آن زمان گفته شد که او مورد حمایت آمریکاست و خط‌مشی و دیدگاهی نزدیک به دولت آمریکا دارد.

 

منبع:

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود