کد خبر: 3652

تاریخ انتشار: 1391-01-03 - 13:36

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 2 396

چاپ نخست کتاب «درآمدي بر دانش مفردات قرآن»

چکیده: چاپ نخست کتاب «درآمدي بر دانش مفردات قرآن» به قلم دكتر سيدمحمود طيب حسيني از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و روانه بازار نشر شد./   به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر در […]

چکیده:

چاپ نخست کتاب «درآمدي بر دانش مفردات قرآن» به قلم دكتر سيدمحمود طيب حسيني از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و روانه بازار نشر شد./

 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر در دو بخش به مباحث نظري و طرح بحث كاربردي و معني‌شناسي شماري از كلمات قرآن مي‌پردازد.

هرچند اين اثر با هدف آموزشي به نگارش درآمده اما از طرح اجتهادي مباحث نيز غفلت نشده و علاوه بر نقل آراي مشهور به تحليل و بررسي آرا نيز پرداخته است.

پيش از بررسي مطالب كتاب، بايد متذكر شد كه يكي از دانش‌هاي بنيادين مورد نياز در تفسير قرآن كريم، دانش مفردات قرآن است. دور از صواب نيست اگر بگوييم كه پس از آشنايي با قرآن و قرائت آن، نخستين دانش مورد نياز براي فهم قرآن و تدبر در آن، دانش معني‌شناسي و مفردات است. به همين دليل، راغب اصفهاني به عنوان بزرگ‌ترين و موفق‌ترين پديدآورنده اثري در تفسير واژه‌هاي قرآن، اين دانش را به منزله فراهم ساختن خشت و آجر براي ساختن يك بنا برشمرده است.

براساس مطالب كتاب، با توجه به اهميت دانش مفردات در فهم و تفسير قرآن، همواره اين دانش مورد اهتمام و توجه جدي مفسران قرآن بوده و هر مفسر به فراخور فرصت و امكانات خود از آن بهره گرفته است. دور نيست كه اگر مفسري در حوزه تفسير سخني تازه يا برداشتي نو و متفاوت از آيه‌اي ارايه داده است، سهم عمده نوآوري او در تفسير، حاصل تبحر و انديشه عميق وي در معني‌شناسي كلمات قرآن بوده است.

نويسنده اين اثر در بخشي از مقدمه كتابش، از اهداف نگارش اين كتاب چنين ياد مي‌كند: «هرچند اثر با هدف آموزشي به نگارش درآمده اما از طرح اجتهادي مباحث در آن غفلت نشده است. در هر دو بخش به نقل آراي مشهور بسنده نكرده‌ام و كوشيده‌ام خواننده را در ميان آراي مختلفي كه درباره معناي يك لغت بيان شده سرگردان نسازم، ‌بلكه حتي‌الامكان در مباحث مهم يك راي را برگزينم و آن را بر ديگر آرا ترجيح دهم. در تحليل و بررسي آرا به يك اصل پايبند بوده‌ام و آن اينكه آراي مفسران كهن را در همان بافت فرهنگي، اجتماعي و تاريخي‌اي كه در آن مي‌زيسته‌اند، بفهمم. اين اصل مرا واداشته است تا بي‌دليل به نقد و نقض آراي گذشتگان دست نزنم و در عين حال به راحتي تسليم يك راي و ديدگاه هم نشوم. همين رويكرد در بحث بوده كه تحقيق حاضر را با تحقيقات مشابه ديگر متفاوت كرده است. در بخش دوم كتاب، يعني در معناي‌شناسي كلمات، يك هدف مهم ديگر را هم دنبال كرده‌ام و آن اينكه يك مفسر و محقق در تفسير واژه‌هاي قرآن كريم به هيچ روي نبايد به معناي ارتكازي كه از كلمات مشهور و رايج در ذهن خود دارد، اعتماد كند، بلكه بايد در مورد همين كلمات نيز با تكيه به فرهنگ لغات عربي و خود قرآن كريم، درصدد فهم دقيق‌تر آنها برآيد. نتيجه رعايت اين اصل در بررسي معني‌شناختي همين پنج واژه مشهور و رايج، كه در بخش دوم مورد بحث قرار گرفته، به وضوح آشكار است.»

کتاب حاضر در دو بخش و 14 فصل سامان يافته است.

در انتهاي اين اثر، علاوه بر منابع و مآخذ، نمايه‌اي از روايات نيز درج شده است.
چاپ نخست كتاب «درآمدي بر دانش مفردات قرآن» با شمارگان 2000 نسخه، 327 صفحه و بهاي 51000 ريال راهي بازار نشر شد

 

منبع: ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود