کد خبر: 3654

تاریخ انتشار: 1391-01-03 - 13:22

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 1 843

پایان سی‌ودومین نمایشگاه کتاب پاریس/ از ایران فقط زویا پیرزاد حضور داشت

چکیده: سی و دومین نمایشگاه کتاب پاریس در حالی به کار خود پایان داد که جمهوری اسلامی ایران از سال 1386 به دلیل حضور ویژه رژیم صهیونیستی در این نمایشگاه، رغبتی به شرکت در آن ندارد.   به گزارش […]

چکیده:

سی و دومین نمایشگاه کتاب پاریس در حالی به کار خود پایان داد که جمهوری اسلامی ایران از سال 1386 به دلیل حضور ویژه رژیم صهیونیستی در این نمایشگاه، رغبتی به شرکت در آن ندارد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه کتاب پاریس از جمله نمایشگاه‌های معتبر و دیرپای کتاب در اروپاست که ناشران، نویسندگان و برگزیدگان فرهنگ و ادبیات جهان از جمله برندگان نوبل در آن حضوری چشمگیر دارند. با این حال، جمهوری اسلامی ایران تا سال 1386 در این نمایشگاه، حضوری فعال و قابل اعتنا داشت، اما معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشورمان در آستانه بیست و هشتمین دوره این نمایشگاه (مصادف با اسفند 86 و فروردین 87) تصمیم به تحریم این نمایشگاه گرفت.

البته احسان‌الله حجتی، رئیس وقت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی گفته بود که ایران در نمایشگاه کتاب تورین ایتالیا هم به علت اینکه رژیم صهیونیستی میهمان ویژه است، شرکت نمی‌کند.

همان زمان هم بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله مصر، بحرین، سوریه و قطر شرکت در نمایشگاه کتاب پاریس را تحریم کرده‌ بودند. آیسسکو نیز با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای اسلامی خواسته بود که نمایشگاه کتاب پاریس را که قرار بود با حضور حدود 40 نویسنده رژیم صهیونیستی برگزار شود، تحریم کنند.

سال گذشته نیز از بین یک هزار ناشری که در این نمایشگاه شرکت کردند، فقط 2 ناشر مسلمان از کشور میزبان در آن حضور یافتند و هیأت انتخاب نمایشگاه، با بررسی کارنامه و عملکرد مؤسسات درخواست کننده حضور در این نمایشگاه، روی نام سایر ناشران مسلمان از فرانسه و بقیه کشورهای اسلامی و غیراسلامی قلم قرمز کشید.

امسال اما، سی و دومین نمایشگاه کتاب پاریس با موضوعاتی مانند «ادبیات ژاپن»، «مانگای ژاپنی»، «مسکو، شهر دعوت شده»، «از کتاب تا فیلم» و «جایگاه کتاب در شهر» از 16 تا 19 مارس یعنی تنها در 4 روز در «پورت دو ورسای پاریس» برگزار شد. با این حال، 400 نشست و کنفرانس و دیدار با نویسندگان 40 کشور از سراسر دنیا از برنامه‌های نمایشگاهی بود که زویا پیرزاد نه به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی که به دلیل ترجمه آثار کریستف بالایی در آن شرکت داشت.

 

منبع: مهر 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود