کد خبر: 3655

تاریخ انتشار: 1391-01-03 - 19:16

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل
0
بازدیدها: 1 956

واکاوی‌تهدید‌العراقیه‌وبارزانی اوضاع حساس در عراق/ ردپای آمریکا و اسرائیل در انفجارهای بغداد

چکیده: عراق این روزها با بحران روبرو است، در حالی که تنها چند روز دیگر باید میزبان نشست سران عرب باشد، تروریستهای تکفیری صدها نفر را در سه شنبه خونین به خاک و خون کشیدند، از سوی دیگر تهدیدهای […]

چکیده:

عراق این روزها با بحران روبرو است، در حالی که تنها چند روز دیگر باید میزبان نشست سران عرب باشد، تروریستهای تکفیری صدها نفر را در سه شنبه خونین به خاک و خون کشیدند، از سوی دیگر تهدیدهای العراقیه و بارزانی به بحران کنونی دامن زده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، عراق روز سه شنبه اول فروردین، شاهد 17 انفجار بود که به طور هماهنگ در شهرهای مختلف رخ داد که در این انفجارها از خودروی بمبگذاری شده، تیربار و بمب استفاده شد و طی آن 60 نفر کشته و بیش از 200 نفر دیگر زخمی شدند.

این انفجارها واکنشهای متفاوتی را به دنبال داشته است، نوری المالکی نخست وزیر عراق با افشای دست داشتن دو افسر بلندپایه ارتش در این اقدامات تروریستی، برخی شخصیتهای سیاسی این کشور را به دخالت در اقدامات جنایتکارانه متهم و تاکید کرده است تا زمانی که چنین افرادی به ارتکاب این جنایات متهم هستند، عراق به آرامش و ثبات کامل و صد در صدی نخواهد رسید.

اما الزوبعی از اعضای فهرست العراقیه وابسته به ایاد علاوی که برخی رهبران آنها به ویژه طارق الهاشمی به دست داشتن در اقدامات تروریستی متهم شده و به همین سبب به کردستان عراق گریخته است، با متهم کردن نوری المالکی به ناتوانی در تامین امنیت به فرافکنی روی آورد.

وی از نوری المالکی نخست وزیر عراق خواسته است در پی انفجارهای روز سه شنبه که 250 کشته و زخمی به جا گذاشت، استعفا کند.




الزوبعی در بیانیه ای که السومریه منتشر کرد، مدعی شده است دولت نوری المالکی هیچ خدمتی به شهروندان عراقی به ویژه در زمینه امنیتی نکرده است و باید استعفا کند.

بعثی های صدامی، القاعده و برخی سیاستمداران متهمان انفجارهای اخیر

فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر، برخی سیاستمدارانی را که به گفته وی تمایلی به موفقیت روند سیاسی جدید در عراق ندارند به همراه بعثی های صدامی و برخی هسته های وابسته به القاعده به دست داشتن در انفجارهای اخیر متهم کرد.

این انفجارها در حالی رخ داده است که بغداد برای میزبانی از نشست سران عرب در اواخر ماه جاری میلادی آماده می شود.

سامی العسکری از رهبران ائتلاف دولت قانون در واکنش به انفجارهای سه شنبه خونین، برخی طرفهای سیاسی را متهم کرد که با کمک القاعده تلاش می کنند با چنین اقداماتی، عراق را یک کشور ناآرام و ناامن نشان دهند تا مانع برگزاری نشست سران عرب شوند.






واکاوی تهدیدهای بارزانی ؛ چرا از طالبانی خبری نیست

مقامات کردستان عراق که با پناه دادن به طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهوری عراق متهم به دست داشتن در اقدامات تروریستی، قوانین این کشور را زیر پا گذاشته اند و با بهره برداری سیاسی از این موضوع، به بحران سیاسی عراق دامن زده اند، در دور جدید تهدیدهای خود از حق تعیین سرنوشت خود سخن گفته اند تا حاکمیت و وحدت ملی کشور را به خطر اندازند.

کردهای عراق که همچنان بر خلاف قوانین این کشور از تحویل متهم فراری به نام طارق الهاشمی به دولت مرکزی برای رسیدگی به جرایم وی طفره می روند، تلاش می کنند با توجه به در پیش بودن نشست سران عرب، با تهدیدهای خود از این مسئله بهره برداری سیاسی کنند.

در این زمینه مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق گفته است اگر به راهی برای حل اختلافاتمان با اعراب دست نیابیم، مشارکت ما دیگر بی معنا خواهد بود.

بارزانی تهدید کرده است اگر به راه مناسبی برای حل اختلافات با بغداد دست نیابد، به مردم کردستان عراق برای تعیین سرنوشتشان متوسل خواهد شد.

بارزانی که به مناسبت عید نوروز سخن می گفت، افزود زمان آن رسیده است که حقایق برای مردم کردستان عراق و تمام عراقی ها توضیح داده شود، تا اختلافات میان ما و بغداد را بدانند.

وی در شدیدترین حمله علیه نوری المالکی، وی را متهم به نقض قانون اساسی و پایبند نبودن به توافقات اربیل کرد.

بارزانی با بیان اینکه در آینده مژده جدایی منطقه کردستان از عراق را اعلام خواهد کرد، اختیارات قانونی نخست وزیر عراق از جمله فرماندهی نیروهای مسلح را که بر اساس قانون اساسی به وی داده شده است، زیر سئوال برد.

تهدیدهای بارزانی درحالی است که جلال طالبانی یکی دیگر از رهبران کردستان عراق، با وجودی که ریاست جمهوری عراق بر عهده وی است، هیچ واکنشی به اظهارات جدایی طلبانه و تنش آمیز بارزانی نشان نداده است و این سکوت طالبانی، سئوالات و تردیدهای فراوانی به وجود آورده است.



ردپای آمریکا و اسرائیل در انفجارهای بغداد

در این زمینه عبدالحلیم العزمی از تحلیلگران مصری در یک گفتگوی رسانه ای با اشاره به فعالیت دهها شرکت امنیتی وابسته به کشورهای غربی و همچنین گروههای تندرو تروریستی وابسته به رژیمهای عربی منطقه گفته است هدف از انفجارهای روز سه شنبه القای این مسئله است که عراق از امنیت کافی برای برگزاری نشست سران عرب برخوردار نیست و در صورتی که اشغالگران در عراق باقی می ماندند، می توانستند امنیت این کشور را تامین کنند، از سوی دیگر انجام این انفجارهای تروریستی هماهنگ در چند شهر و به طور همزمان نشان دهنده وجود نهادهای اطلاعاتی در پشت پرده است و اینکه ، این اقدامات تروریستی توسط آمریکا و رژیم اشغالگر قدس برنامه ریزی شده باشد، بعید نیست.

با نگاهی به انفجارهای روز سه شنبه خونین که یک گروه وابسته به القاعده مسئولیت آن را به عهده گرفت، ادامه تهدیدها و باج خواهی فهرست العراقیه از دولت عراق و نیز تهدید آشکار مسئولان کردستان عراق به جدایی این منطقه در آینده نزدیک، یادآوری حضور گسترده موساد در منطقه شمال عراق و روابط پشت پرده میان اربیل و تل آویو و همچنین تلاشهای آمریکا برای ادامه نظامی گری در عراق می توان به این حقیقت دست یافت که آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی رژیمهای عربی به دنبال بی ثباتی عراق و تجزیه این کشور هستند و در این راه تمام امکانات خود را به خدمت گرفته اند و در این میان طیفهایی مانند العراقیه و برخی مقامات کردستان عراق خواسته یا ناخواسته به این طرح خطرناک خدمت می کنند.

همزمان انفجارهای سه شنبه خونین که 17 انفجار به صورت خودروی بمبگذاری شده و بمب رخ داد، نشان دهنده همکاری و هماهنگی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و گروههای تروریستی و مزدور وابسته به آنها است.

 

منبع:مهر 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود