کد خبر: 3662

تاریخ انتشار: 1391-01-02 - 10:01

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 886

مرور پرونده صنعت چاپ كشور در سال 90،غم و شادي چاپخانه‌داران در سال نوسانات ارز و تغيير قوانين گمركي

چکیده: سال 1390 براي فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندي كشور با رويدادها و رخدادهاي مختلفي همراه بود؛ از تشكيل شوراي سياست‌گذاري صنعت چاپ تا خاك خوردن ماشين‌هاي چاپ در گمرك، هر يك رويدادهايي بودند كه اهالي […]

چکیده:

سال 1390 براي فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندي كشور با رويدادها و رخدادهاي مختلفي همراه بود؛ از تشكيل شوراي سياست‌گذاري صنعت چاپ تا خاك خوردن ماشين‌هاي چاپ در گمرك، هر يك رويدادهايي بودند كه اهالي چاپ را خوشحال يا ناراحت كردند. سال پر فراز و نشيب صنعت چاپ در سطرهاي زير مرور شده است./

 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، رويدادهاي صنعت چاپ كشور در سال 90 با شكل‌گيري شوراي سياستگذاري صنعت چاپ آغاز شد و با برگزاري دومين نمايشگاه چاپ كشورهاي عضو اكو (پكو)، نمايشگاه چاپ ديجيتال، مشكلات واردات ماشين‌هاي چاپ و... ادامه يافت.

تشكيل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور از مهمترين رخدادهاي صنعت چاپ در سال 1390 به شمار مي‌آيد. اين شورا با هدف تبيين سیاست‌های کلان و برنامه‌های کلی صنعت چاپ کشور، همچنين ارتقای سطح کارشناسی برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی دفتر امور چاپ وزارت ارشاد فعاليت خود را آغاز كرد. هفتم تير ماه امسال نخستين جلسه شورا به ریاست بهمن دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد و دبیری یوسف افراش تشكيل شد.

همچنین حمید قبادی مشاور اجرایی وقت معاون فرهنگی وزارت ارشاد، علی نیکوسخن رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، علی مغانی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران مشهد و غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان عضو شورا هستند.

رضا رضایی، رییس پیشین اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ کشور و مسعود فرشی‌فرید نیز به عنوان استادان و نخبگان تحصیلکرده صنعت چاپ نیز در این شورا عضویت دارند. از جمله كاركردهاي اين شورا مي‌توان به تقویت جایگاه صنعت چاپ در نظام برنامه‌ریزی وزارتخانه و کاهش مسايل و مشکلات اين بخش و ‌همچنين گام برداشتن به سمت وضعیت مطلوب، آسیب‌شناسی ساختارهای دولتی و غیردولتی و ارايه راهکارهای مناسب برون‌رفت از چالش‌ها و مشکلات چاپ اشاره كرد.

نخستين نمايشگاه چاپ ديجيتال
برپايي نخستين نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی يكي ديگر از رخدادهاي صنعت چاپ كشور در سال 90 به شمار مي‌آيد. اين نمايشگاه 26 تا 29 خرداد در مجموعه نمايشگاهي هتل المپيك در فضايي به وسعت دو هزار مترمربع، جديدترين دستاوردهاي عرصه چاپ ديجيتال كشور را به نمايش گذاشت.

در اين نمايشگاه دستگاه‌هاي چاپ لارج فورمت (فضاي باز)، دستگاه‌هاي چاپ مورد استفاده در بسته‌بندي و دستگاه‌ها و تجهيزات نشر روميزي (كپي‌پرينترها) نمايش داده شدند. عرضه مواد اوليه و مواد مصرفي چاپ ديجيتال، همچنين برپايي كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي در برنامه‌هاي نمايشگاه گنجانده شده بودند.

در اين نمایشگاه 41 شرکت از کشورهای ايران، آلمان، آمریکا، فرانسه، چک، ژاپن، چین و کره‌جنوبي حضور داشتند و همچنین هفت نشست تخصصی با حضور 140 نفر از دانشجویان و علاقه‌مندان رشته‌های مختلف در ايام نمایشگاه برگزار شدند.

خاك خوردن ماشين‌هاي چاپ در گمرك
وزارت صنعت، معدن و تجارت آذر ماه امسال با ارسال نامه‌اي به تمامي اداره هاي خود در استان‌هاي كشور، اعلام كرد ورود دستگاه‌ها و ماشين‌آلات صنعت چاپ كه بيشتر از پنج سال از ساخت آن مي‌گذرد، به كشور ممنوع است. اين در حالي است كه در آيين‌نامه و مقررات ورود ماشين‌هاي صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ اين تاريخ 10 سال ذكر شده و اين موضوع سبب شده تا ماشين‌هاي چاپ در مبادي گمركي بمانند.

اين آيين‌نامه به اداره‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ارسال شده است و طبق اظهارنظر برخي از واردكنندگان دستگاه‌هاي چاپ به كشور، ماشين‌هاي بسياري اكنون در گمرك‌هاي مختلف كشور خاك مي‌خورند.

طبق مقررات سال 1384 تصويب مجلس شوراي اسلامي ورود كالاهاي دست دوم به كشور، منوط به اين بود كه وزارتخانه‌هاي ذيربط اظهار نظر كنند، مثلا درباره ماشين‌هاي چاپ بايد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار نظر كند و آذر ماه 90 دستورالعمل جديدي ارسال شد مبني براين كه اين قانون تغيير كرده است، به گونه‌اي كه حتي اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم مجوز بدهد، در آخر وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد ورود آن ماشين را تاييد كند.

با ارسال اين دستورالعمل، برخي واردكنندگان از 29 مهر ماه تاكنون نتوانستند ماشين‌هاي خود را از مبادي ورودي گمرك‌ها ترخيص كنند و اين موضوع آسيب جدي‌ به سرمايه‌گذاران اين حوزه وارد كرده است.

هجدهمين نمايشگاه چاپ تهران
هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي تهران نيز 28 آذر تا اول دي ماه در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد. در اين نمايشگاه بيش از 510 شركت داخلي و خارجي در حوزه‌هاي مختلف چاپ، ليتوگرافي، صحافي و بسته‌بندي جديدترين فناوري‌هاي خود را به نمايش گذاشته بودند. نمايشگاه هجدهم در قالب 11 سالن اصلي و فضايي به وسعت 40 هزار مترمربع برگزار شد كه نسبت به سال قبل از نظر متراژ 1500 مترمربع بر فضاي داخلي و 600 مترمربع بر فضاي خارجي آن افزوده شده بود.

همچنين 6 نشست تخصصي در حاشيه اين نمايشگاه برگزار شد كه موضوع هاي مديريت علمي رنگ در چاپ، مباني كنترل كيفيت چاپ ديجيتال، شيمي و تكنولوژي مركب‌هاي چاپ، مركب‌هاي هوشمند امنيتي، مباني كاغذ و اثرات آن در فرايند چاپ و مديريت آلودگي‌هاي زيست محيطي در فرايند چاپ را شامل مي‌شدند.

امسال علاوه بر شركت‌هاي صاحب نام داخلي، شركت‌هاي خارجي از كشورهايي مانند آلمان، ايتاليا، ژاپن، اتريش، لهستان، انگلستان، آمريكا، هلند، كره جنوبي، چين، تركيه، هند، سوييس، امارات متحده عربي، فرانسه و سوئد نيز آخرين توانمندي‌ها و تكنولوژي‌هاي روز خود را به اين نمايشگاه آورده بودند.

راه‌اندازي انجمن علمي چاپ
انجمن علمي چاپ ايران به همت تني چند از استادان و دانش‌آموختگان صنعت چاپ كشور در كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوري دي ماه امسال نخستين گا‌م‌هاي خود را برداشت.

اين انجمن با اهداف مختلف علمي، آموزشي و پژوهشي فعاليت مي‌كند و نخستين اقدام خود را اسفند ماه 90 با برگزاري نمايشگاه «از گرافيك تا چاپ»، نمايشگاهي شامل آثار گرافيك مرتضي يماني، دانش آموخته دانشگاه‌هاي چاپ انگلستان آغاز كرد.

اين انجمن در تلاش است به عنوان يكي از بازوهاي علمي، پژوهشي، تحقيقاتي، مشاوره‌اي و علمي خانواده صنعت چاپ فعاليت كند و اين صنعت را به جايگاه اصلي خود برساند.

دومين نمايشگاه پكو
دومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (پکو) نيز 19 تا 22 بهمن ماه 90 در شهر مشهد برگزار شد. در اين نمايشگاه نمايندگان چاپ و بسته‌بندي 70 شرکت داخلی و خارجی از 9 كشور جهان در فضایی بالغ بر سه هزار متر مربع در نمایشگاه حضور داشتند.

از مجموع شرکت‌کنندگان دومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو، 20 درصد متعلق به حوزه چاپ، 24 درصد متعلق به حوزه بسته‌بندی، 27 درصد متعلق به اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و نشریات تخصصی و 29 درصد نیز متعلق به حوزه تبلیغات و مواد اولیه چاپ و بسته بندی بود.

قرار بود دومین دوره نمایشگاه پكو آبان ماه امسال برگزار شود كه به دلیل تقارن با هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران و لزوم فراهم كردن زمینه حضور فعالان چاپ كشورهای عضو اكو به این زمان موكول شد.

 

منبع:ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود