کد خبر: 3580

تاریخ انتشار: 1391-01-02 - 18:36

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 1 405

سنت روشن‌اندیشی در اسلام و غرب

چکیده: کتاب «سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب» نوشته سید حسن اخلاق توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.   فلسفه را می‌توان به دوگونه خواند: چنان کنجکاوی ظریفانه ویژة خلوت برج عاج نشینان که گرد […]

چکیده:

کتاب «سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب» نوشته سید حسن اخلاق توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

 

فلسفه را می‌توان به دوگونه خواند: چنان کنجکاوی ظریفانه ویژة خلوت برج عاج نشینان که گرد تاریخ و تمدن، آن را آلوده نمی‌سازد و چنان کاوشی بنیادین برای دریافتن مبنا و معنای تمدن، تاریخ و فرهنگ انسانی.

کتاب حاضر ابداعی در خوانش دوم از فلسفة مشاء اسلامی و خوانشی فیلسوفانه از مدرنیت غربی است. بدین منظور هم از فلسفه روشن اندیشی – که بنیان مدرنیت را گذاشته است – سود می‌برد و هم نشان می‌دهد که این فلسفه، خود مبتنی بر فلسفه مشاء اسلامی است. این رویکرد، بنیانی برای گفتگوی میان تمدنها می‌سازد و نیز می‌نمایاند که بدون پذیرش امکان گفتگو، دعوت اسلام به «استماع قول و اتباع احسن»، تحقق نیافته، سوگند به «قلم» و ماندگاری به اعجاز «مخالفان فلسفه اسلامی» که به طور یکسان به وانهادن ما در ذیل تاریخ غربی منجر می‌گردند، با تحقیق پیرامون دو سنت فلسفی سترگ، برای گشودن افق‌های «روشن اندیشی» در فلسفه و فرهنگ اسلامی گام برمی‌دارد.

در کتاب «سنت روشن اندیشی در اسلام و غرب» تلاقی فلسفه اسلامی و فلسفه غربی در قرون گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقش فلسفه اسلامی در روشن اندیشی غرب و پیدایش روشن‌اندیشی نشان داده می‌شود. تفحص پیرامون معنا و حدود تفکر فلسفی و عقلگرایی در دو حوزه فلسفه اسلامی و فلسفه روشن‌اندیشی و همچنین مقایسه جهان‌شناسی،‌ انسان‌شناسی، دین‌شناسی و دیگر موضوعات قابل تطبیق میان مشائیون و روشن‌اندیشان از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است.

سیدیحیی یثربی در مقدمه این کتاب نوشته است:

[خوانندگان کتاب] از اینکه متفکران ما الهام بخش حرکت مغرب زمین بوده‌اند دو احساس متفاوت و متضاد خواهند داشت؛ یکی احساس غرور از اینکه آنها از ما آموختند که چگونه حرکت و زندگی کنند. دیگر این احساس غم انگیز که ما که آموزگاران دیگران بوده‌ایم چرا خودمان حرکت نکرده‌ایم و به نتایجی که آنها دست یافته‌اند دست نیافته‌ایم.

انتشارات امیرکبیر این کتاب را در ۳۰۷ صفحه با قیمت ۶۲۰۰ تومان منتشر کرده است.

 

منبع:منا 

 

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود