کد خبر: 3677

تاریخ انتشار: 1391-01-01 - 14:38

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد
0
بازدیدها: 1 959

اکبرترکان معاون سابق برنامه ریزی وزیر نفت: تحریم ها با مذاکره قابل رفع است/ امروز به یک دیپلماسی خردمندانه تر نیاز داریم

چکیده: روزهای آخری بود که نامزدهای ریاست جمهوری دور دهم در تلاش بودند تا رضایت مردم را برای گرفتن رای اعتماد و نشستن برکرسی ریاست دولت کسب کنند که او با تاکید بر ارائه آمارهای غلط درصنعت نفت کشور و […]

چکیده:

روزهای آخری بود که نامزدهای ریاست جمهوری دور دهم در تلاش بودند تا رضایت مردم را برای گرفتن رای اعتماد و نشستن برکرسی ریاست دولت کسب کنند که او با تاکید بر ارائه آمارهای غلط درصنعت نفت کشور و نقض اظهارات مقامات عالی وزارت نفت و دولت، کانون توجهات آن روزها شد.

نتیجه این تاکید بر ارائه آمار غلط نفتی برکناری وی در روزهای ابتدایی بعد از رای آوری مجدد احمدی نژاد بود.بعدها شنیدیم که مدت ها بود که احمدی نژاد درخصوص برکناری اکبرترکان با نوذری وزیر نفت دولت نهم اختلاف نظر داشته و نوذری همواره تلاش می کرده معاون برنامه ریزی خود را حفظ کند.ترکان در کارنامه فعالیت خود سمت هایی چون وزیر راه و ترابری و ... را ثبت کرده و از جمله سرمایه های مدیریتی کشور محسوب می شود.با او به بحث نشستیم که واقعا انگیزه وی از تاکید بر خلاف واقع بودن آمار نفتی ها چه بود

 

در ادامه مشروح اظهارات او در این خصوص را می خوانید.
آقای ترکان به خاطر می آورید که انگیزه تان در آنروزها برای تاکید بر ارائه آمار غلط نفتی از سوی دولت چه بود؟
من اصلا به قصد بدی کردن به آقای نوذری یا کس دیگری هیچ کاری نکردم .صحبت هایی شده بود آن روزها که صحت نداشت و من گفتم صحت ندارد.گفته بودند پالایشگاه پارسیان در زمان دولت آقای احمدی نژاد شروع به کار کرده و به پایان رسیده است.اما ما هنوز عکس های زمان افتتاح این پالایشگاه را در اختیار داریم. براساس این مستندات افتتاح مرحله اول این پالایشگاه در دولت آقای خاتمی بوده است.بنابراین نه آغاز این پروژه در زمان آقای احمدی نژاد بود نه افتتاح مرحله اول آن!اما افتتاح مرحله دوم این پالایشگاه در زمان دولت آقای دکتر احمدی نژاد صورت گرفته بود و من هم بر این مساله تاکید کردم.فکر می کنم به ایشان اشتباه گزارش داده بودند.
فکر می کنم موضوع اصلی این نبود.
گزارش متعددی داده بودم نمی دانم کدام یکی از آنها مدنظر شماست. آنچه که به نظر می رسید باعث دلخوری شده یکی همین بحث پالایشگاه پارسیان بود و دیگری درمورد فازهای 9و10 و 6،7و8 پارس جنوبی بود.
به خاطر دارید موضوع پارس جنوبی چه بود؟
آن موقع معاونت برنامه ریزی که بنده مسوول آن بودم گزارشی داد مبنی بر اینکه در ابتدای دولت نهم فازهای 6،7و8 پارس جنوبی در مرحله 62 درصد پیشرفت بوده است.همچنین گزارش دیگری بچه های این معاونت آماده کردند که نشان می داد فازهای 9و10 پارس جنوبی در ابتدای دولت نهم 24 تا 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته در حالیکه گفته بودند این دوفاز در دولت نهم شروع شده است.ما فقط گزارش را منتشر کردیم.بنابراین اینکار نه به قصد مخالفت با آقاین نوذری بود نه هیچ کس دیگری.من هنوزهم با آقای نوذری دوست هستم و برای ایشان احترام زیادی قائلم.
اگر واقعا اینطور است پس چرا گزارش را دقیقا در روزهای حساس سیاسی و دوره انتخابات منتشر کردید که باعث این استنباط شود که شما به دلیل حمایت از نامزد دیگری اقدام به اینکار کرده اید؟
آن چیزی که گفته شده بود خلاف بود و بنده هم گفتم آن چیزی که گفته شده خلاف است.من هنوزهم از حرف های آن روز خودم دفاع می کنم. من آن حرف ها را به دلایل شخصی نگفتم .شما همین الان هم به دفتر معاونت برنامه ریزی نفت مراجعه کنید این آمار وجود دارد و در اختیارتان گذاشته می شود.چراکه ماهانه گزارش های مختلفی از قسمت های مختلف نفت به این معاونت ارسال می شود
از روزهای برکناری خودتان بگویید؟

23 خرداد اولین شنبه بود که هنوز آراء شمارش نشده بود بعد از آنکه شمارش شد در 30 خرداد بنده را خواستند و گفتند که دیگر مرخصم!
همان موقع بازنشسته شدید؟
بله آن موقع بازنشست شدم و در حال حاضر در موسسه استراتژیک مشغول به فعالیتم.
نظرتان در مورد اوراق سلف نفتی چیست؟به نظرتان موفق خواهد بود؟
این طرح فعلا در حد یک حرف است.فعلا یک حرفی زده شده که اگر درست باشد می تواند موفق باشد و عین حال هم می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.بنابراین باید در انتظار بود تا جزییات این طرح ارائه شود. فعلا این طرح در حد یک عنوان باقیمانده است.بنابراین برای اظهارنظر کافی نیست .طرح با جزییاتش بیاید بیرون وبعد همه بتوانند اظهارنظرکنند.
عملکرد رستم قاسمی در نفت را چگونه ارزیابی می کنید؟
آقای قاسمی نسبت به پروژه های نفت پیگیری خوبی دارد.به پروژه ها آشناست.به نظرم چون آشنا هست وارد مسایل پروژه ها می شود و در پیشبرد پروژه ها موفق تر خواهد شد.
آقای ترکان با توجه به اینکه شما چندسالی مدیریت شرکت نفت و گاز پارس را در اختیار داشتید این گفته برخی از کارشناسان مبنی بر مهاجرت گاز این میدان به سمت قطری ها به دلیل برداشت بیشتر آنها به نسبت ما را تایید می کنید؟
ما در پارس جنوبی عقب ماندگی داریم. بالاخره تحت عوامل مختلف عقب ماندگی ما از قطر بیشتر شده است نباید فراموش کنیم که آنها 10 سال زودتر از برداشت را شروع کردند.در زمان وزارت آقای زنگنه سرعت اجرای پروژه ها زیاد شد و بخشی از عقب ماندگی ما جبران شد اما از زمان برکناری آقای زنگنه این سرعت بسیار کاهش یافت تا جاییکه فعالیت در برخی از پروژه ها متوقف و در برخی دیگر بسیار کاهش یافت. همین امر باعث افزایش مجدد عقب ماندگی ما از قطرشد.
در حال حاضر ما چقدر عقب ماندگی داریم؟
ما روزانه 240 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می کنیم اما قطری ها بیش از دو برابر ما روزانه برداشت می کنند.
خب اینکه گاز به سمت قطری ها مهاجرت کرده را تایید می کنید؟
دو نفر داشتند در یک ظرف ماست می خوردند یکی از آنها یک خط وسط بشقاب کشید و گفت این طرف ظرف مال تو و بقیش مال من! قضیه ماهم اینطوری شده الان! اونها سمت خودشان چاه زدند و برداشت می کنند ما هم سمت خودمان!در اینصورت مسلما وقتی در یک سمتی فشار کمتر شود و از طرف دیگر با فشار زیاد برداشت شود منابع به آن سمت پرفشار مهاجرت می کنند البته این مساله در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد و در یک دوره نسبتا بلند اتفاق می افتد.
خب فکر می کنید در شرایط فعلی این اتفاق افتاده است؟
به نظرم روند مهاجرت را می توانیم متوقف کنیم.اما باید توجه داشته باشیم که آنچه تا کنون مهاجرت کرده رفته اگر به خوبی مدیریت کنیم مانع از روند مهاجرت در آینده خواهیم شد.
پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیست؟
به نظرم دیگر لازم نیست قرارداد جدیدی چه در میدان های گازی چه نفتی ببندیم. همه قراردادهایی که در بخش میادین مشترک باید بسته می شد بسته شده ؛ ما باید قرارداد بسته شده را مدیریت کنیم.اینقدری که ما تبلیغ می کنیم قرارداد جدید بسته شده ما نیاز به قرارداد جدید نداریم ما باید قراردادهای قبلی را مدیریت کنیم.
آقای ترکان فکر می کنید کشورهایی چون چین،کره جنوبی،ژاپن،هند و ... که در حال حاضر خریدار نفت ایران هستند و درمقابل فشارهای آمریکا مقاومت می کنند . به نظرشما ایران می تواند روی آنها به عنوان خریدار ثابت نفت در این بحران ها حساب کند؟

به نظر من برای تحقق اراده یک ملت داشتن یک سیاست خارجی مشخص الزامی است. باید سیاستمداران ما در بخش بین الملل به نحوی رفتار کنند که ما علاوه بر رسیدن به حق مسلم خود به یک نقطه نظر مشترک نیز برسیم.سیاست خارجی برای کاهش فشار برروی کشور است.به نظرم راه گفت وگو هنوز بسته نیست.این را همه می گویند راه حل سیاسی برای ما وجود دارد.این نکته مشخص است که اگر آمریکا فشار را بر ایران زیادتر کند نه این مساله به نفع خود این کشور خواهد بود نه به نفع ما. البته در شرایط فعلی این رژیم صهیونیستی است که تلاش دارد میان ایران و آمریکا یک بحران ایجادکند.
یعنی شما معتقدید می توان با مذاکره به راه حلی رسید که هم حق ایران ضایع نشود و هم فشار تحریم علیه کشور کمتر شود؟
خواست ملت ایران برخورداری از حق هسته ای ماست .این حق را می شود با استراتژی درستی دنبال کرد. مگر زمانیکه آقای دکتر روحانی دبیرشورای عالی امنیت ملی بودند اهداف کشور دنبال نشد. فرق او با مدیران فعلی چه بود؟ در آنزمان یک استراتژی صحیح برای هدف صحیح دنبال می شداما در شرایط فعلی یک هدف صحیح با استراتژی غلط دنبال می شود.
راه حل پیشنهادی شما برای شرایط فعلی چیست؟
باید از عقل استفاده کنیم و باور کنیم که باید با عقل و علم کشور را اداره کنیم . ما نباید منکر عقل و علم شویم و با تکیه بر قدرت های ماورایی بخواهیم کشور را اداره کنیم. باید کوشش های بشری خودمان را با استفاده از علم و عقل انجام و مابقی را به خدا توکل کنیم.اما اگرعلم و عقل را منکر شویم و برویم به دنبال روش های ماورایی که بعضی از اشخاص به آن متوسل می شوند اشتباه است.مگر امیر مومنان در طی مدیریت 5 ساله خود به روش های ماورایی متکی شد؟نه ایشان برپایه قدرت علم و عقل پیش رفتند. در ایتدا باید باور کنیم اداره این جهان براساس انرژی های ماورایی نیست.

 

منبع:خبرانلاین 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود