Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/ketabenaab/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 نسخه قابل چاپ > نگاهي گذرا به کتاب «بررسي فقهي اصل در روابط خارجي دولت اسلامي» ضرورت بررسي فقه شيعه در عرصه سياسي
صفحه نخست > لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / مطالب دیگران- دیدگاه های نظری / مسائل نظری / تازه های کتاب و نشر > نگاهي گذرا به کتاب «بررسي فقهي اصل در روابط خارجي دولت اسلامي» ضرورت بررسي فقه شيعه در عرصه سياسي

نگاهي گذرا به کتاب «بررسي فقهي اصل در روابط خارجي دولت اسلامي» ضرورت بررسي فقه شيعه در عرصه سياسي


11 دی 1348, 03:30. نويسنده: shams

چکیده:

 

چاپ نخست کتاب «بررسي فقهي اصل در روابط خارجي دولت اسلامي» تاليف سيدجواد ورعي از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر و روانه بازار نشر شد./

 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب به يكي از مباحث اساسي روابط بين‌المللي مي‌پردازد و اصل بنيادين روابط دولت اسلامي با دولت‌هاي غير اسلامي را از ديدگاه فقه اماميه جست‌وجو مي‌كند.

كتاب حاضر، به بررسي فقهي «قاعده بنيادين در روابط بين‌المللي دولت اسلامي» پرداخته و آن را به صاحبان فكر و انديشه و مسوولان و دست‌اندركاران سياست خارجي ارايه مي‌كند. در واقع، کتاب «بررسي فقهي اصل در روابط خارجي دولت اسلامي» بر آن است تا پاسخ دهد كه اصل و قاعده بنيادين در روابط دولت اسلامي با دولت‌هاي غيراسلامي چيست، آيا «جنگ و جهاد» است يا «صلح و همزيستي مسالمت‌آميز» يا هيچ‌يك، بلكه مبناي روابط «مصلحت اسلام و مسلمانان» است، آيا مي‌توان يكي از عناصر سه ‌گانه ياد شده را به عنوان اصل و قاعده از كتاب و سنت استنتاج كرد تا مبناي تنظيم روابط خارجي دولت اسلامي با دولت‌هاي غيراسلامي قرار گيرد؟

پرسش‌هاي ديگري كه در اين كتاب مطرح شده به اين قرارند:
ـ آيا مفهوم «جهاد» با «جنگ و درگيري» متعارف، يكسان است يا نه؟
ـ آيا «صلح و همزيستي مسالمت‌آميز» همان رابطه «دوستانه و ولايي» است كه در كتاب و سنت از آن سخن گفته شده است؟
ـ آيا قاعده «مصلحت» به عنوان مبناي روابط خارجي،‌ داراي اصول، ضوابط و ملاكايي اند تا آن را در چارچوبي معين منضبط كند يا نه؟

براساس مطالعات و پژوهش نويسنده اين اثر، «در متون رايج فقهي و تفسيري اماميه و حتي اهل سنت، طرح چنين پرسشي و پي‌گيري چنين بحثي به چشم نمي‌خورد. برخي نويسندگان و پژوهشگران اهل سنت در دوران معاصر و در آثار خويش، چنين پرسشي را مطرح كرده‌اند. بعضي در پاسخ، جنگ و جهاد را به عنوان اصل بنيادين از كتاب و سنت استخراج كرده‌اند و بعضي صلح و همزيستي مسالمت‌آميز را. اما در ميان دانشمندان و پژوهشگران شيعي، اين پرسش كمتر مطرح شده و تنها در حد نگارش چند مقاله يا فصلي از اين كتاب و احتمالا متاثر از رواج اين بحث در ميان اهل سنت است. البته براي يافتن پاسخ اين پرسش مي‌توان به آثار و تاليفات فقهي و تفسيري مراجعه كرده و از شواهد و قرائن دريافت كه گروهي اصالت را از آن جنگ و جهاد مي‌دانند و برخي ديگر اصالت را با صلح و همزيستي مسالمت‌آميز.»

نويسنده در اين پژوهش با بررسي دقيق دلايل قائلان به «اصالت جنگ و جهاد» و نيز دلايل طرفداران «اصالت صلح و همزيستي مسالمت‌آميز» حتي دلايلي كه ممكن است براي هر دو نظريه مورد استناد قرار گيرند، به دفاع از نظريه برگزيده خويش مي‌پردازد و آن را مدلل مي‌كند. در عين حال، فرضيه جديدي را نيز پيش‌روي محققان مي‌نهد.

فرضيه‌اي كه در اين پژوهش دنبال مي‌شود، در مرحله نخست قاعده «صلح و همزيستي مسالمت‌آميز» است، ولي چون اين فرضيه با پرسش‌ها و ابهاماتي روبه‌روست كه اثبات آن بدون پاسخ به پرسش‌ها و رفع ابهام‌ها دشوار مي‌نمايد، در مرحله دوم فرضيه جديدي با نام «قاعده مصلحت مبناي روابط خارجي دولت اسلامي با دولت‌هاي ديگر» را مطرح مي‌كند و به اثبات آن مي‌پردازد.

كتاب حاضر در چهار فصل سامان يافته است. كليات، اصالت جنگ و جهاد، اصالت صلح و مصلحت مبناي روابط، عناوين فصول چهارگانه اين اثرند.

چاپ نخست كتاب «بررسي فقهي اصل در روابط خارجي دولت اسلامي» با شمارگان 1000 نسخه، 182 صفحه و به بهاي 28000 ريال راهي بازار نشر شد.

 

منبع: ایبنا 


بازگشت