کد خبر: 3733

تاریخ انتشار: 1390-12-26 - 11:12

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران)
0
بازدیدها: 2 209

اظهارات نصرالله در باره مسائل لبنان،سوریه وغزه

چکیده:  سیدحسن نصرالله دبیركل حزب الله لبنان، بعد از ظهر پنج‌شنبه در مراسم فارغ التحصیلی تعدادی از سواد آموزان دوره های نور در ضاحیه جنوبی شهر بیروت به تفصيل در مورد توطئه برخي گروه‌ها در داخل لبنان […]

چکیده:

 سیدحسن نصرالله دبیركل حزب الله لبنان، بعد از ظهر پنج‌شنبه در مراسم فارغ التحصیلی تعدادی از سواد آموزان دوره های نور در ضاحیه جنوبی شهر بیروت به تفصيل در مورد توطئه برخي گروه‌ها در داخل لبنان براي خلع سلاح مقاومت، تحولات سوريه و حمله رژيم صهيونيستي به غزه سخناني بيان كرد.

 

دبیر كل حزب الله با يادآوري اینكه ما آماده ایم كه در خصوص استراتژی دفاعی لبنان به بحث و گفتگو بپردازیم، گفت: هر كس كه فكر می كند كه می تواند با توسل به قدرت، مقاومت را خلع سلاح كند، بسم الله؛ ما آماده ایم.


وی با اشاره به اوضاع داخلی لبنان اظهار داشت: جایز نیست كه به دلیل اختلاف بر سر یك یا دو موضوع تمامی كشور تعطیل شود.

وی خطاب به مخالفان حزب الله در لبنان افزود: ما در كنار یكدیگر بودیم تا اینكه بر سر دادگاه بین المللی حریری بین ما اختلاف پیش آمد چرا كه شما (جریان 14 مارس) می خواستید این مساله را بدور از چشم ما پی گیری كنید.

دبیركل حزب الله خطاب به جریان 14 مارس ادامه داد: پس از اجلاس دوحه (كه برای پایان دادن به بحران لبنان در قطر تشكیل شد) نیز هم پیمان شدیم و همچنین پس از انتخابات سال 2009 در دولت مشاركت كردیم در حالی كه اكثریت دولت با شما بود.

وی تصریح كرد: زمانی كه دولت فعلی (به ریاست نجیب میقاتی) در حال تشكیل بود، نپذیرفتید كه در آن شركت كرده تا دولت وحدت ملی تشكیل شود و به آن هیچ گونه فرصتی نداده و از همان روز اول نسبت به آن اعلام جنگ كردید.

سید حسن نصرالله گفت: می گویید كه 14 مارس می تواند دولت تشكیل دهد؛ باید دید با چه روش و عقلانیتی این سخنان گفته می شود؛ آیا شما می توانید كه موسسات و احزاب خود را بسازید؟ هیچ دولتی با حذف دیگری تشكیل نمی شود؛ بلكه تنها با همكاری و گفتگو این امر امكان پذیر است.

وی ادامه داد: اگر بر سر موضوع سلاح مقاومت به اتفاق نظر رسیدیم كه بسیار خوب است اما اگر اتفاق نظر حاصل نشد، این امر به تاخیر خواهد افتاد.

اتهام طراحی درگیری های اخیر غزه توسط ایران ظلمی بزرگ است

دبیركل حزب الله لبنان گفت: این اتهام كه درگیری های اخیرغزه توسط ایران برای منحرف كردن افكار عمومی ازموضوع سوریه به راه انداخته شده، ظلمی بزرگ است؛ آنها درجنگ 33 روزه هم مارا متهم كردند كه ما برای منحرف كردن افكار از مساله دادگاه حریری و موضوع هسته ای ایران وارد جنگ شدیم.

سید حسن نصرالله، با يادآوري حملات دژخیمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و زخمی و شهید شدن دهها تن از مردم فلسطین گفت: این حملات در حالی صورت می گیرد كه ما شاهد افزایش مقاومت در غزه و ایستادگی دربرابر حملات رژیم صهیونیستی هستیم.

وی افزود: مقاومت توانست یك و نیم میلیون اسراییلی را به پناهگاه‌ها روانه كند و این یك معادله بسیار خوبی است.

سیدحسن نصرالله ادامه داد: آنچه در غزه می گذرد، یادآور تكرار نقاق و دو رویی بسیاری از كشورهای عربی منطقه، آمریكا، شورای امنیت و سازمان های بین المللی و حتی اتحادیه عرب نسبت به قضیه فلسطین است.

دبیركل حزب الله لبنان بااشاره به عملكرد منفی رسانه های لبنان در انعكاس وقایع غزه اضافه كرد: متأسفانه برخی از رسانه های ارتباط جمعی لبنان در گزارش های خود مسئولیت وقایع غزه را برگردن رزمندگان مقاومت انداخته اند و این دروغ است.

وی اضافه كرد: داستان از این قرار است كه در ابتدا آتش بس در غزه اعلام شده بود ولی بعد اسراییل خود آغازگ رحملات به غزه شد كه طی آن یكی از فرماندهان مقاومت درفلسطین، زهیر القیسی و یك آزاده فلسطینی را به شهادت رساندند و در نتیجه این حملات بدون پاسخ باقی نماند.

وی گفت: اسراییل خود به عنوان متجاوز، حمله به غزه را آغاز كرد ولی برخی از وسایل ارتباط جمعی لبنان كه دارای ارتباط تنگی با اسراییل و برخی كشورهای عربی هستند، مقاومت را مسئول دگرگون شدن وضع در غزه اعلام كردند و برخی از رسانه ها نیز ایران را عامل شروع درگیری ها معرفی كردند.

وی ادامه داد: برخی از دیدگاه‌های رسانه های ارتباط جمعی عربی و لبنانی با نظر اسراییل در مورد اینكه جنگ جاری در غزه به عنوان بخشی از جنگ اسرائیل با ایران است، هم نظر هستند.

دبیر كل حزب الله گفت: آنها طی یك ترفند دیگر برای منحرف كردن افكار عمومی مردم و در راستای دامن زدن به تلاش‌های عربی در معرفی ایران به عنوان دشمن، طرح كرده اند كه ایران از زمان شاه با اسراییل هم پیمان بوده است.

سید حسن نصرالله گفت: ما در مقابل شهدای فلسطین سر تعظیم فرو می آوریم و از ایثار و فداكاری های مردم فلسطین حتی هنگامی كه با گذاشتن شروط به آتش بس با اسرائیل تن داد، تجلیل به عمل می آوریم.

دبیركل حزب الله در ادامه سخنان خود با يادآوري بحران سوریه گفت: از ابتدای حوادث سوریه خواست ما این بود كه این كشور مشكلات خود را پشت سر بگذارد، چرا كه وقتی ما در خصوص نگرانی مان از تقسیم سخن می گوییم، سخن ما از واقعیات است و از اوهام حرف نمی زنیم؛ برای مثال سودان را تقسیم كردند.

سيد حسن نصرالله ادامه داد: سودان كه تجزيه شد حتي پس از تجزيه شمار زيادي گفتند مشكلات حل مي شود؛ اما هيچ مشكلي حل نشد امروز دعوت براي فدرالي شدن و تجزيه در كشورها ي مختلف عربي وجود دارد برخي گروه‌ها بدان تمايل دارند و خطرات تجزيه واقعي است و وهم و خيال نيست.

دبير كل حزب الله لبنان افزود : از ابتداي حوادث سوريه تلاش ما اين بود تا آن كشور بتواند اين درد و محنت را با حفظ منافع مردم خود و جايگاه قومي پشت سر بگذارد.

وي تاكيد كرد: بنابراين از روز اول درخواست كرديم هيچ‌يك از سوري ها سلاح برندارد و به دنبال سازو كارهاي سياسي باشند ما همه با دموكراسي موافق هستيم و از ريختن هر قطره خون مردم سوريه دردمند مي شويم.

وي گفت: امروز سالگرد آغاز حوادث سوريه است از همه مي خواهيم در برخورد خود بازنگري كنند فقط راه كارهاي سياسي و خلع سلاح شدن همزمان با يافتن راه كار سياسي مورد توافق چاره اين مشكلات است.

نصرالله افزود: كساني كه به دنبال ويراني سوريه و سرنگوني رژيم هستند به هدف خود نخواهند رسيد، در طول يك سال همه گزينه ها را ديديد، ما به عنوان مردم لبنان به نفع‌مان است كه آرامش و ثبات و امنيت و استفاده از راهكارهاي سياسي در سوريه دنبال شود؛ اما مضمون راهكارهاي سياسي مسئله اي است كه مردم سوريه بايد با ان توافق كنند.

دبيركل حزب الله لبنان خاطرنشان كرد: ما براي سوريه راه حل ترسيم نمي كنيم، به عنوان همسايه و يكي از كشورهاي منطقه به سوريه مي گوييم امنيت شما امنيت ماست و سرنوشت ما يكي است مسئله را با راهكارهاي سياسي حل و فصل كنيد؛ اما وظيفه مانيست بگوييم چگونه اوضاع را با راهكارهاي سياسي آرام كنند.

سيد حسن نصرالله افزود: ما با حق و حقيقت هستيم، ديدگاه خود را بيان مي كنيم در خصوص سوريه نيز مي گوييم كه تحولات اخير ثابت كرد تلاش براي سرنگوني رژيم و ايجاد شكاف ميان ارتش و مداخله نظامي خارجي هيچ‌يك به سرانجامي نخواهد رسيد.

دبيركل حزب الله لبنان بيان داشت : برخي مردم سوريه به دنبال اصلاحات و نه جنگ داخلي و نه تجزيه هستند بلكه مي خواهند به مقاومت ادامه داده و به فلسطين وفادار بمانند و ما با اين دسته مردم هستيم.

وی ادامه داد: امروز سخن از حكومت های فدرالی و جدایی طلبی و تقسیم در برخی از كشورهای عربی وجود دارد و برخی جریان ها وجود دارند كه به این امر چشم دوخته اند.

دبیر كل حزب الله لبنان تصریح كرد: ما نگرانیم كه در سوریه جنگ داخلی به راه بیفتد و این كشور دچار تقسیم، آشوب و ضعف شود چرا كه سوریه پشتیبان حقیقی مقاومت است.

سید حسن نصرالله ادامه داد: پس از گذشت یك سال از این حوادث، خواستار اجرای روندی هستیم كه در نتیجه آن در سوریه هیچ راه حلی به غیر از راه حل سیاسی وجود نداشته باشد و این بدان معناست كه هم‌زمان سلاح ها بر زمین گذاشته شود و بر اساس مكانیزمی واحد به سراغ راه حل سیاسی بروند.

وی با يادآوري اینكه مصلحت لبنان این است كه در سوریه ثبات برقرار باشد، گفت: سوریه باید به دنبال راه حل سیاسی باشد و مضمون این راه حل و اموری كه لازم است در آنها اصلاحات اجرا شود، موضوعی است كه آنها باید بر آن اتفاق نظر پیدا كنند؛ آنها هستند كه خطوط قرمز خود را مشخص می كنند.

دبیر كل حزب الله ادامه داد: این نظر و اعتقاد ما از روز اول در خصوص سوریه بود اما بعضی می خواهند كه از این موضع ملی و انسانی سوء استفاده كرده تا ایراداتی را به ما وارد كنند؛ در حالی كه ما هیچ مشكلی در مواضع خود احساس نمی كنیم.

وی گفت: البته حوادث اخیر نشان می دهد كه خواست برخی در خصوص سقوط نظام سوریه، جدا شدن نیروهای ارتشی، جنگ داخلی، دخالت بیگانه و تحریم های اقتصادی به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

وی افزود: ما به برداران سوری نصحیت می كنیم كه اسلحه را كنار بگذارند و برای حل مشكل خود، به سوی راهكار سیاسی روی آورند.

سیدحسن نصرالله اضافه كرد: عملیات كشتار در سوریه باید متوقف شود؛ هر كسی كه غیر نظامی ها را هدف قرار داده، باید محكوم شود و هركس دارای اطلاعات و معلوماتی در این زمینه است، باید آنها را به مسئولان سوریه ارائه دهد.

سید حسن نصرالله با يادآوري تظاهرات گسترده مردم بحرین گفت: این تظاهرات عظیم مردمی كه به دعوت شیخ عیسی قاسم یكی از رهبران معارضه بحرینی آنجام و مورد استقبال هزاران بحرینی قرار گرفت.

وی اضافه كرد: این تظاهرات نشان داد كه قشر وسیعی از مردم بحرین در صفوف معارضه قرار گرفته اند و معارضه تنها بخش كوچكی از مردم بحرین نیست.

دبیركل حزب الله لبنان گفت: من در سطح درخواست های مردم بحرین دخالت نمی كنم ولی راه و مسیر آنها مشخص و واضح است و دل امید بستن به عامل زمان، برای حل بحران بحرین بیهوده است و كشورهای عربی و اسلامی باید با توجه كافی به بحرین، به بحران این كشور پایان دهند.

 

منبع:

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود