کد خبر: 3744

تاریخ انتشار: 1390-12-25 - 02:30

نسخه چاپی | دسته بندی: سازمان های فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول
0
بازدیدها: 2 124

نگاهی به اهداف و وظایف مجمع ناشران است/ایجاد انتظار جهانی ظهور، از وظایف مجمع ناشران است/جشن‌نامه یک‌سالگی مجمع ناشران انقلاب اسلامی

چکیده:  عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی، وظیفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی را ترویج پیام اسلام و ایجاد جامعه ای منتظر و زمینه سازی جهانی برای ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه معرفی کرد. […]

چکیده:

 عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی، وظیفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی را ترویج پیام اسلام و ایجاد جامعه ای منتظر و زمینه سازی جهانی برای ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه معرفی کرد.

 

سیّد محمّد کاظم شمس، عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مدیر انتشارات کتاب ناب، در گفتگویی که با خبرنگار منا نشر داشت، از اهداف و برنامه های مجمع انقلاب اسلامی و همچنین جایگاه آن در ترویج فرهنگ انتظار و زمینه سازی برای ظهور سخن گفت.

شمس که حدود 16 سال سابقه فعالیت و مدیریت در انتشارات بوستان کتاب را داشته و هم اکنون نیز خود اقدام به تاسیس انتشارات کتاب ناب کرده است که پس جلسه ای با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد به گفتگو با خبرنگار منا نشر پرداخت از پیشنهاد بهمن دری در خصوص تصدی گری مجمع ناشران انقلاب اسلامی در خصوص انتخاب کتابهای ارزشمندی که تولید می شوند اما به علت مشکلات مالی امکان انتشار پیدا نمی کنند خبر داده و گفت: در حال حاضر در قم چنین شورایی با نام شورای انتخاب کتب ارزشمند وجود دارد که بنده نیز دو سال است عضو هیئت مدیره آن هستم، بنابراین شورا بر این است تا کتابهایی که از همه جهت کتابهای خوبی اند وصرفا به خاطر مسائل مالی دچار مشکل هستند را با همکاری ارشاد تامین مالی کنند.

شمس در خصوص معیارهای کتاب ارزشمند از دید شورای انتخاب کتب ارزشمند نیز گفت: مهمترین ویژگی این آثار این است که نظریه و فکر نویی را ارائه کرده اند. ویژگی در تکراری نبودن آثار است. دیگری نیاز جامعه به این کتاب است.

وی افزود: پیشنهاد کاری مثل شورای قم، توسط آقای دری به مجمع پیشنهاد شده است که ملاکها و شرایط آن به صورت رسمیتر از سمت مجمع اعلام خواهد شد.

عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در خصوص اهداف مجمع تصریح کرد: وظیفه ما در مجمع این است که اهداف و ظرفیت های انقلاب اسلامی در حوزه کتاب را تحقق بخشیم یا آنرا ارتقا دهیم.

وی افزود: مجمع با اینکه تشکلی از مجموعه ناشران است اما کارش و اهدافش شبیه به اتحادیه های صنفی نیست. چراکه در تعاونی ها و اتحادیه ها محدودیتی برای عضویت وجود ندارند. اما ویژگی مجمع این است که متشکل از ناشرانی فعال و با تجربه است که اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را در زمره اهدافشان داشتند و در حوزه کار صنفی هم ناشران قوی، موفق و برگزیده ای بوده اند. با جمع شدن این مجموعه دور هم ظرفیت هایشان نیز تجمیع شده و مجموعه ای قوی را پدید آورده است که اثر بخشی بسیار بالاتری نیز خواهند داشت و با تقسیم کار مناسب به صورتی فعال در حال کار اند.

مدیر انتشارات کتاب ناب در خصوص برنامه های مجمع نیز توضیح داد: کارهای زمین مانده فراوانی در حوزه نشر هست. و مجمع دو مسیر اصلی دارد، یکی کوتاه مدت و دیگری بلند مدت. اگرچه کارهای بلند مدت در اولویت اند اما به دلیل زمان بر بودن ممکن بود افرادی را دچار یأس کند. یکسری کارها را به عنوان مقدمات مدنظر قرار دادیم که عمدتا در زمینه توزیع و ترویج است. اگرچه درمان این معضل زمان بر و نیازمند کارهای زیر بنایی بسیاری است اما نمی توان از کارهای تسکین بخش بر این حوزه خودداری کرد. نشر کشور بیمار است و درمان آن زمان بر، و نیازمند درمان ریشه ای اما نمی توان به او مسکن نداد، چرا که از درد خواهد مرد. حتی به صورت موضعی باید بخشی را حل کرد. ما در یک سال اخیر دو شرکت شیرازه و ترنج را در همین راستا شکل دادیم که با چالاکی بیشتر در کنار هیئت مدیره مجمع کار می کنند.

شمس افزود: این کارها به ادامه حیات ما مربوط است. اگر برنامه های توزیعی نداشته باشیم، ممکن است طی این مدت بسیاری از ناشران دچار مشکل شوند. البته این برنامه های کوتاه مدت در راستای برنامه های بلند مدت قرار دارند و متناسب با آن نیز ممکن است تغییراتی در ساختارشان پدید آید.اما ناچاریم در این برهه زمانی این کار را انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی توضیح داد: ارتباط های بسیار خوبی در حوزه ترویج و توزیع انجام گرفته و بسیاری از آثار ناشران مورد بررسی قرار گرفته و آثار منتخب معرفی شده و نشست هایی برای معرفی و ترویج آنها نیز مد نظر است. در این راستا حتی پیشنهاد برنامه ای شبیه به برنامه هفت توسط وزیر ارشاد در حوزه کتاب و توسط رسانه ملی داده شد که مشکلات و مسائل حوزه کتاب را به صورت میزگردی مورد بررسی قرار دهد و نخبگان و کارشناسان در این حوزه به صورت فعال مشغول به کار شوند. که قاعدتا نتایج این نشست ها در بحث های زیربنایی مفید است و آنرا شکل می دهد.

شمس در خصوص استفاده از ظرفیت های انقلاب اسلامی ناشران نیز بیان داشت: منظور ما صرفا انقلاب اسلامی ایران و همان برهه زمانی انقلاب و دفاع مقدس نیست، منظور اهداف انقلاب اسلامی و رویکرد جهانی آن است. مثلا دستاورد های علمی در دوران انقلاب جزو کتابهای ما قرار خواهند گرفت.

وی افزود: اگرچه در بخشهای علوم انسانی ارتباط بیشتری با کار ما وجود دارد اما در خارج از این حوزه هم آثاری که جزو ظرفیت های انقلاب اسلامی است و دستاورد های انقلاب است تحت پوشش قرار می گیرد. به طور کلی کتابهایی که در مسیر اعتلای اسلام ناب است و گفتمان امام (ره) و مقام معظم رهبری و هدف مسلمین و ایستادن در مقابل استکبار باشد جزو آثار ماست و ناشران بین المللی که در این حوزه کار می کنند هم میتوانند عضو مجمع باشند و الان در حوزه بین الملل هم برنامه ریزی های جدی ای داشته ایم و ورود جدی خواهیم داشت

مشاوری به نام مجمع

شمس در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مشاوره ای مجمع اشاره کرد و بیان داشت: مجمع یک تکیه گاه برای سازمانهای مربوط به کتاب که دغدغه کتاب دارند خواهد بود. کسانی که دغدغه دارند اما اطلاعات کافی و مناسبی در این حوزه ندارند می توانند از مشاوره های مجمع به عنوان یک کارشناس استفاده کنند. برای مثال اگر فردا وزارت علوم غیر از کتاب درسی بخواهد کاری انجام دهد، و نیازها و سیر مطالعاتی را برای کتابخانه خود و دانشجویانش بخواهد، بهترین منبع معرفی سیر مطالعاتی و کتاب مناسب مجمع ناشران خواهد بود. چراکه این جمع با کتاب آشنا هستند و بین کتاب خوب و مفید و مفید تر یا خنثی می توانند بهترین را به مخاطب عرضه کنند.

شمس به بحث محتوایی در آثار نیز اشاره کرد و گفت: بحث محتوایی به عنوان یک امر زمینه ای بسیار مهم است باید وارد این عرصه شویم. بعضی ها علاقه دارند در حوزه هایی کار کنند اما نویسندگان را نمی شناسند یا هنرمندانی در عرصه گرافیک و شکل ظاهری نیازمندند که مجمع با ایجاد بانک های اطلاعاتی این مشکل را حل و ارتباطی مناسب را برای کسانی که در زمینه تولید کتاب کار می کنند فراهم خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی به معضل کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه کتابخوانی هم مشکلاتی وجود دارد ، ما کتاب خوب را تولید کردیم اما کتاب به دست مخاطب نمی رسد یا اینکه مردم نمی خوانند. این درحالی است که مردم ما ثابت کرده اند اهل کتاب اند. چرا که مردم ما سابقه تمدنی بالایی دارند و بعد از ظهور اسلام و پذیرش اسلام و تشیع خدماتشان در حوزه ترویج اسلام بسیار بالاتر از سایر کشور هاست.

وی افزود: انقلاب اسلامی تحول فرهنگی بزرگی بوده است و تاثیرات آنرا در کشورها و انقلابات اخیر شاهدیم. این مردم نیازمند آثاری فاخراند و باید ببینیم چه عواملی مانع کتابخوانی مردم ماست. وضعیت ما نسبت به بسیاری از کشورها خوب است اما نباید به آن راضی باشیم. مسائل آموزشی، اقتصادی ترویجی و تبلیغی، صنعتی و ... را که مانع کتابخوانی اند باید به طور عمیق مورد مطالعه قرار دهیم و لازمه اش در ابتدا ایجاد آثار خوب است و مجمع در برنامه چشم انداز 20 ساله در حوزه فرهنگی خودش را مسئول می داند که به اهداف برسد.

شمس در خاتمه گفت: حرف ما و هدف ما کوچک نیست و هدف ما اسلام است و نباید بایستیم که دشمن تهاجم کند و ما جواب بدهیم ما باید مفهوم ایجاد کنیم و پیامها را به وسیله کتاب منتقل کنیم، نه به صورت دعوا، بلکه به شیوه ای فرهنگی اقدام به تولید کنیم و این از وظایف دوره انتظار است که ما کارمان را انجام دهیم و پیام را برسانیم و شیفتگی نسبت به پیام اسلام ایحاد کنیم تا زمینه های ظهور را فراهم سازیم. ما هدف خودمان را انتظار و فرج قرار می دهیم و سعی می کنیم انتظار جهانی را نیز ایجاد کنیم تا وعده الهی محقق شود.

 

منبع: منا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود