کد خبر: 3729

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فضای مجازی / بایسته های فرهنگ / اخلاق و تربیت / لینکستان (مطالب دیگران)
+1
بازدیدها: 2 108

میزان حضور ماهواره در خانواده های ایرانی

چکیده: خوش رو افزود : صادق صبا که اکنون مدیر شبکه بی بی سی فارسی است، چند سال پیش یک دور کامل در ایران زد و حتی با برخی شخصیت‌ها مصاحبه‌هایی انجام داد که بسیاری از آن‌ها را هنوز نگاه […]

چکیده:

خوش رو افزود : صادق صبا که اکنون مدیر شبکه بی بی سی فارسی است، چند سال پیش یک دور کامل در ایران زد و حتی با برخی شخصیت‌ها مصاحبه‌هایی انجام داد که بسیاری از آن‌ها را هنوز نگاه داشته اند تا در مواقعی که خودشان صلاح دیدند پخش کنند/ طبق آخرین آمارها حدود 65 درصد مردم تهران و 30 الی 40 درصد شهرهای دیگر و حتی قم، از ماهواره استفاده می‌کنند.

 

مرکز خبر حوزه نوشت: محمدرضا خوشرو از پژوهشگران عرصه شبکه‌های ماهواره ای، در نشست علمی آسیب شناسی شبکه‌های ماهواره ای که به همت گروه تبلیغ و ارتباطات مؤسسه علوم انسانی جامعة العلوم قم در محل سالن اجتماعات این مؤسسه علمی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین شبکه‌های ماهواره ای دنیا از کشور آمریکا مدیریت می‌شوند.

وی افزود: هم اکنون 3 در صد از جمعیت آمریکا یهودی هستند که همین جمعیت اندک، 90 درصد دست اندرکاران رسانه ای آمریکا را تشکیل می‌دهند.

پژوهشگر گروه تبلیغ و ارتباطات مؤسسه علوم انسانی جامعة العلوم با بیان این که کمیته صلح در آمریکا تنها راه تغییر رژیم در ایران را جنگ نرم به جای جنگ سخت دانسته است، گفت: هدف عمده دنیای غرب در جنگ نرم، شخصیت‌های دانشگاهی، روشنفکران متمایل به تفکرات غربی، صاحب نظران مذهبی جوان، روزنامه نگاران میانه رو، فعالان اجتماعی، گروه‌های زنان فعال در مبارزات برابری جنسیتی هستند.

وی با تأکید بر این که دنیای غرب برای پیشبرد اهداف خود در جنگ نرم اقدامات زیادی برای ارتقای سطح شبکه‌های ماهواره ای که مخاطب آن کشورهای اسلامی هستند، انجام می‌دهد، گفت: طبق آخرین آمارها حدود 65 درصد مردم تهران و 30 الی 40 درصد شهرهای دیگر و حتی قم، از ماهواره استفاده می‌کنند.

خوشرو افزود: با کارهای بسیار زیاد دنیای غرب در عرصه شبکه‌های ماهواره ای، شبکه‌های فارسی زبان من و تو، فارسی وان، در میان فارسی زبانان مخاطبانی پیدا کرده و همچنین شبکه ماهواره ای طلوع در افغانستان از شبکه‌های پر مخاطب محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر این که کشورهای غربی برای شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان سرمایه گذاری‌های زیادی می‌کنند، گفت: شبکه ماهواره ای من و تو، اولین شبکه ماهواره ای فارسی زبان در دنیاست که مجهز به سیستم پخش wide screen است و علاوه بر آن هزینه‌های زیاد دیگری را هم برای شبکه خود صرف می‌کند. به اذعان مدیران این شبکه در هفته اول فعالیت این شبکه فارسی زبان، فقط حدود نیم میلیون تماس از داخل ایران با این شبکه گرفته شده است که این آمار خطرناکی است.

این پژوهشگر عرصه شبکه‌های ماهواره ای گفت: شبکه ماهواره ای من و تو به پخش برنامه‌هایی می‌پردازد که کاملا مخالف دستورات اسلام است و از جمله آن ترویج زندگی ثروتمندان و دوری از قناعت، مراوده زنان خانه دار با همسایگان مرد نامحرم و ... است.

خوشرو، در ادامه سخنان خود به بررسی شبکه ماهواره ای "فارسی وان1" پرداخت و گفت: مرکز فعالیت‌های این شبکه ماهواره ای کشور هنگ کنک و دفتر آن در دبی است و البته فعالیت‌هایی هم در افغانستان دارد.

وی با تأکید بر این که گروه هدف شبکه ماهواره ای "فارسی وان"، زنان مسلمان و ایرانی هستند، گفت: بعد از فتنه سال 88 که زنان تقریبا در میدان اغتشاشات شهرهایی چون تهران، شیراز، مشهد و اصفهان بودند، هدف گذاری‌های رسانه ای دنیای غرب به سوی زنان رفت.

پژوهشگر گروه تبلیغ و ارتباطات مؤسسه علوم انسانی جامعة العلوم قم افزود: شبکه ماهواره ای فارسی وان که فقط به پخش فیلم‌های سریالی می‌پردازد، از ابتدای فعالیت تا کنون سریال‌هایی را پخش کرده که در 87 درصد آن زنان محور سریال بودند و در 53 درصد نام آن سریال‌ها، نام سریال نام یک زن بود.

وی افزود: در این سریال‌ها اهدافی چون خیانت زن به شوهر یا خیانت شوهر به همسر به راحتی دیده می‌شود، همچنین فرزند نامشروع یک زن بسیار عادی جلوه داده می‌شود، تجاوز به جنس مخالف، دوستی دختر و پسر، رابطه‌های جنسی قبل از ازدواج و ... بسیار ترویج می‌شود؛ البته پخش این سریال‌ها با قدری سانسور انجام می‌شود که بدترین نوع سانسور است؛ به گونه ای که اگر سانسور نشود شاید بهتر باشد.

خوشرو در ادامه سخنان خود به بررسی شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی پرداخت و گفت: ترویج عرفان‌های کاذب از جمله بهائیت و ...، ترویج تفکر فمینیستی در زنان، تقویت جریان‌های روشنفکری غربی، تلاش برای ناکارآمد نشان دادن حکومت دینی، تقویت اقلیت‌های قومی و مذهبی و تحریک آن‌ها و ... از اهداف رسانه بی بی سی فارسی است.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ 8 دیماه 1319 هجری شمسی، رادیو بی بی سی فارسی با نام رادیو لندن فعالیت خود را آغاز کرد و تنها 8 ماه پس از فعالیت آن، کودتای شهریور 1320 در ایران رخ داد و رضاخان سقوط کرد. در تاریخ 25 دیماه 1387 هم شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی راه اندازی شد و تنها چند ماه پس از فعالیت آن شاهد فتنه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بودیم.

این پژوهشگر عرصه شبکه‌های ماهواره ای گفت: مسئولان شبکه بی بی سی می‌گویند، ما می‌خواهیم ایرانیان بیشتر از جهان بدانند، می‌گویند می‌خواهیم به دلیل این که مردم رویکرد شان به تلویزیون بیشتر شده به روز باشیم، می‌گویند و ... و همه این دلایل را برای فعالیت‌های خود عنوان می‌کنند.

وی در خصوص برخی از ویژگی‌های شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی ادامه داد: استفاده از مجریان مجرب و خوب ایرانی و افغانی که اکثرا در ایران، آموزش‌های خبری دیده اند و پس از سفر به لندن در آن جا هم دوره‌های ویژه آموزشی را گذرانده اند.

خوش رو با اشاره به برخی از دست اندرکاران شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی، ابراز داشت: صادق صبا که اکنون مدیر شبکه بی بی سی فارسی است، چند سال پیش یک دور کامل در ایران زد و در نقاط مختلف ایران به ساخت مستند اقدام کرد و حتی با برخی شخصیت‌ها مصاحبه‌هایی انجام داد که بسیاری از آن‌ها را هنوز نگاه داشته اند تا در مواقعی که خودشان صلاح دیدند پخش کنند.

وی گفت: یکی از خبرنگاران فعلی شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی خانم نگین شیرآقایی است که تا همین چند سال پیش در ایران به عنوان خبرنگار فعالیت داشت و به یک باره به انگلیس رفت و در شبکه بی بی سی فارسی مشغول فعالیت شد.

پژوهشگر گروه تبلیغ و ارتباطات مؤسسه علوم انسانی جامعة العلوم قم افزود: مسعود بهنود، فرناز قاضی زاده، سیاوش اردلان و ... هم از روزنامه نگارانی هستند که در حال حاضر در بی بی سی فارسی مشغول فعالیت اند و در سال‌ها پیش در روزنامه‌های اصلاح طلب فعالیت داشتند.

وی یادآور شد: رمضان پور یکی از معاون‌های مهاجرانی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات و خانم پونه قدوسی که در مؤسسه همشهری کار می‌کرد، از دیگر کارکنان شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی هستند.

 

منبع:

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود