کد خبر: 3749

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / حوزه علمیه / بایسته های فرهنگ
0
بازدیدها: 1 738

حوزه علمیه بستر مناسبی برای نهادینه سازی دین در زندگی مردم است

چکیده: خمیرمایه تمام نظام‌های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه در حوزه علمیه وجود دارد به طوریکه در منابع غنی ما اعم منابع قرآنی، آیات و روایات، نص کلمات بزرگان دینی ما تمام زیربنا و زیر […]

چکیده:

خمیرمایه تمام نظام‌های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه در حوزه علمیه وجود دارد به طوریکه در منابع غنی ما اعم منابع قرآنی، آیات و روایات، نص کلمات بزرگان دینی ما تمام زیربنا و زیر ساخت‌های زندگی وجود دارد.

 

نایب رئیس شورای عالی حوزه با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت حوزه علمیه در تحول نظام استفاده کرد، گفت: حوزه بستر خوبی برای نهادینه سازی دین در زندگی مردم است.

به گزارش 19 دی، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، در دیدار با مدیران راه اندازی مرکز رشد علوم انسانی استان قم، با بیان اینکه مقوله علوم انسانی و اساسا ایده‌پردازی برای وارد کردن ارزش‌ها به زندگی انسان‌ها ایده بسیار مهمی است، بیان داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری به جامعه مدرسین، فلسفه‌ای که در حوزه بیان می‌شود فلسفه‌ای نیست که با زندگی مردم عجین شده باشد.

وی با بیان اینکه شهید آیت الله مرتضی مطهری فلسفه را وارد زندگی مردم کرد، ادامه داد: این شهید بزرگوار آنچه را که آموخته، در قالب واژگان و موضوع‌های مختلف وارد صحنه‌های مختلف زندگی مردم کرد و بحث عدالت را گسترش داد.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حوزه بستر و جایگاه خوبی جهت نهادینه سازی دین در زندگی مردم است، گفت: سخن معصومین این است که قرآن را به نطق در آورید زیرا خود قرآن سخن نمی‌گوید. این هنر ماست که بتوانیم از قرآن برداشت‌های مناسب را داشته باشیم.

مدیران کشور به زیرساخت سازی حوزه علمیه توجهی نمی‌کنند

وی گفت: طی سی ساله اخیرحوزه کارهای خود را انجام داده و مسئولان نیز کارهای خود را انجام داده‌اند و پایه گذاری و طراحی نظام تربیتی، سیاسی و اقتصادی را از حوزه مطالبه نکرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان این مطلب که خمیرمایه تمام نظام‌های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه در حوزه علمیه وجود دارد، بیان داشت: در منابع غنی ما اعم منابع قرآنی، آیات و روایات، نص کلمات بزرگان دینی ما تمام زیربنا و زیر ساخت‌های زندگی وجود دارد.

وی با ابراز تاسف از این موضوع که نه حوزه وارد عرصه شده و نه مسئولان ضرورت دیده‌اند که حوزه ورود پیدا کند، گفت: حوزه بستر خوبی برای نهادینه سازی دین در زندگی مردم است.

بخشی نگری و پراکنده کاری نباید در حوزه علوم انسانی باشد

آیت الله حسینی بوشهری افزود: کسانی که با حوزه علوم انسانی کار می‌کنند نباید دچار بخشی نگری و پراکنده کاری شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید مرکز رشد علوم انسانی به حوزه کاری خودش با تعمق و با نگاهی بلند مدت بنگرد، اظهار داشت: باید به دنبال مهندسی امور خود باشید و زمینه، بستر و خروجی خود را دقیق بشناسید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید موضوع‌شناسی و مهندسی کار را به نحو احسن انجام داد، افزود: اگر مبانی و محتوای علوم انسانی در مرکز رشد درست و خوب طراحی شود در زمان کوتاهی به نتیجه می‌رسید.

وی با تاکید بر اینکه نوع طراحی کار در حوزه علوم انسانی باید به اعتبار نظام اسلامی و پاسخگویی به نیازهای نظام منجر شود، ادامه داد: شما باید کمیته‌هایی را تشکیل دهید و از افراد صاحب نظر استفاده کنید.

علوم انسانی تنها با یک مجموعه روشمند و خبره رشد می‌کند

حسینی بوشهری نسبت به هدر روی زمان و بیراهه رفتن در موضوع علوم انسانی هشدار داد و گفت: باید بدانیم که دنبال چه چیزی هستیم و به بیراهه نرویم و زمان را از دست ندهیم و نباید شاخه‌ها و مسائل جزئی را گرفت و بحث کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید یک هیئت علمی خوب و خبره باید در این زمینه کار‌شناسی و ایده‌پردازی کنند، گفت: دراین زمینه ارتباط با کمیسیون حوزوی تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار خوب است و آن‌ها نگاه ایده‌پردازی و نظریه‌پردازی خوبی دارند.

امام جمعه قم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را نیز در ایده‌پردازی سالم برای علوم انسانی مفید دانست و گفت: ضروری است یک مجموعه قوی روشمند و نظاممند و هدفمند که بتواند کار‌ها را متناسب با آنچه که نیاز است انجام دهد.

ابراز تاسف ازورود فراورده‌های غربی علوم انسانی

وی با ابراز تاسف از اینکه در دانشگاه‌های ما در زمینه علوم انسانی از فرآورده‌های غربی استفاده می‌شود، افزود: ما نتوانستیم خمیر مایه‌های اسلامی را درعلوم انسانی موجود عجین کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری با تصریح بر این مطلب که شما باید هدفی را که برای کار طراحی می‌کنید در جلسات و نشست‌هایی خود درست تبیین کنید، اظهارداشت: باید مشخص گردد که که اصلا کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برسیم سپس جهت مراحل بعدی به همه زمینه‌های در حوزه وجود دارد، رجوع کنید.

استاد حوزه علمیه قم با اعلام این مطلب که گاهی یک روایت اگر درست تبیین شود پاسخگوی نیازهایی است که ما در جامعه داریم، بیان داشت: این فضا را نهادینه شده و فراگیر مطرح کنید که ذهن‌ها مشغول و درگیر این کار شود.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود