کد خبر: 3770

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 708

سلیمی نمین: تلاش یکساله نشریه رسایی برای مخدوش کردن چهره لاریجانی

چکیده:  ما اطلاع دقیق داریم که طی یک سال گذشته این تندروها خیلی کار کردند به خصوص نشریه 9 دی تلاش زیادی کرد که چهره آقای لاریجانی را در میان مردم مخدوش کند؛ اما مردم به این تبلیغات توجهی نکردند. آن […]

چکیده:

 ما اطلاع دقیق داریم که طی یک سال گذشته این تندروها خیلی کار کردند به خصوص نشریه 9 دی تلاش زیادی کرد که چهره آقای لاریجانی را در میان مردم مخدوش کند؛ اما مردم به این تبلیغات توجهی نکردند. آن هم در قم که حساسیت ها بسیار بالا است. بنابراین ولو اینکه اگر مردم براساس اطلاع دقیق نتوانند تشخیصی دهند ولی حساسیت جامعه را نسبت به عناصر تندرو در این انتخابات به طور جد دیدیم. یعنی مردم به پنج چهره اولی که در تهران رای دادند، این افراد همگی چهره های اخلاقی هستند و نشان می دهد که جامعه می خواهد فضای اخلاقی بر آنارشیسم سیاسی حاکم شود. / جامعه از حزب موتلفه خیلی رضایت ندارد و این موضوع به جبهه متحد ضربه ای را وارد کرد. /

 

فرارو نوشت: یک تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: «عناصر تندرو در قم تلاش بسیار زیادی کردند که آقای لاریجانی رای نیاورد. اما مردم جواب مثبتی به آنها ندادند و این نشاندهنده این بود که مردم خیلی جوسازی های جریان تندور را برنتابیده و با آنها همراه نشدند وگرنه آقای لاریجانی نباید در قم با فاصله زیادی نسبت به نفر دوم در صدر قرار بگیرد.»

مرحله اول انتخابات مجلس در حالی به پایان رسید که جبهه متحد اصولگرایان در شهرستان ها با اقبال مواجه شده و توانست اکثر کرسی های مجلس را کسب کند. اما در شهر تهران انتخابات به دور دوم کشیده شد و دراین میان جبهه پایداری توانست بر خلاف شهرستان ها در تهران آرای بالایی را کسب کند. چرا جبهه پایداری در تهران موفق بود و جبهه متحد نتوانست موفقیت خود در شهرستان ها را در تهران هم رقم زند؟ در مرحله دوم انتخابات در تهران کدام جریان پیروز خواهد شد؟

عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در گفتگو با فرارو گفت: «در ارتباط با لیست های متعدد در انتخابات مجلس و اینکه کدام یک توفیق بیشتری یافته، باید گفت خوشبختانه مردم دراین دور از انتخابات یک گام به جلو رفتند و حتی در شهرهای بزرگ که کار بسیار سخت و تحقیق بسیار دشوار است و تا کنون عمدتا مردم به یک لیست اعتماد می کردند، امروزه نشانه هایی است که مردم خیلی به این سنت گذشته پایبند نبوده و در عرصه انتخاب به تحقیق پرداختند.»

امیدوارم عناصر تندرو رای نیاورند
وی ادامه داد: «از پنج نفری که اکنون در تهران به مجلس راه یافته اند عمدتا چهره های اخلاقی هستند و وجهه سیاسی آنها کمرنگ است. یک نفری که از جبهه پایداری رای آورده خیلی به خاطر مواضع سیاسی خود رای نیاورده بلکه به خاطر جایگاه اخلاقی خود توانسته رای مردم را کسب کند. لذا این مطلب را که جبهه پایداری در تهران توفیقاتی را کسب کرده، خیلی نمی توانیم بپذیریم. اما اینکه در دور بعد چه اتفاقی خواهد افتاد بستگی به مردم دارد. اما من هم مایل هستم عناصری که تندرو هستند و به تندروی در کشور کمک می کنند رای چندانی را بدست نیاورند.»

وی افزود: «البته آنهایی که به دور دوم راه یافته اند هنوز معلوم نیست که بتوانند به مجلس راه پیدا کنند. در مقام انتخاب شاید مردم به‌گزینی کنند و من امیدوارم عناصری که فضای سیاسی را ملتهب می کنند و عقلانیت را تضعیف می کنند رای نیاورند و قطعا هم اینگونه خواهد شد. گاهی تشخیص مردم در یک زمینه هایی به گونه ای است که تصور می کنند این نیروها، نیروهای فعالی هستند، ولی از تندوری آنها خیلی اطلاعی ندارند. همین عناصر تندرو در قم تلاش بسیار زیادی کردند که آقای لاریجانی رای نیاورد. اما مردم جواب مثبتی به آنها ندادند و این نشاندهنده این بود که مردم خیلی جوسازی های جریان تندور را برنتابیده و با آنها همراه نشدند وگرنه آقای لاریجانی نباید در قم با فاصله زیادی نسبت به نفر دوم در صدر قرار بگیرد.»

تلاش نشریه 9 دی برای مخدوش کردن چهره لاریجانی
سلیمی نمین گفت: «ما اطلاع دقیق داریم که طی یک سال گذشته این تندروها خیلی کار کردند به خصوص نشریه 9 دی تلاش زیادی کرد که چهره آقای لاریجانی را در میان مردم مخدوش کند؛ اما مردم به این تبلیغات توجهی نکردند. آن هم در قم که حساسیت ها بسیار بالا است. بنابراین ولو اینکه اگر مردم براساس اطلاع دقیق نتوانند تشخیصی دهند ولی حساسیت جامعه را نسبت به عناصر تندرو در این انتخابات به طور جد دیدیم. یعنی مردم به پنج چهره اولی که در تهران رای دادند، این افراد همگی چهره های اخلاقی هستند و نشان می دهد که جامعه می خواهد فضای اخلاقی بر آنارشیسم سیاسی حاکم شود.»

جامعه از حزب موتلفه رضایت ندارد
سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که چرا در تهران بعضی از افراد شاخص جبهه متحد با اقبال مناسبی از سوی مردم مواجه نشدند؟، گفت: «در مجموع می توان گفت که جبهه متحد در کل کشور بیشترین توفیق را کسب کرده است. در تهران هم من فکر می کنم باید این قاعده را پذیرفت که جبهه متحد جایگاه بهتری در جامعه دارد؛ اما بعضی چهره ها در جبهه متحد نمی توانست مورد پذیرش جامعه واقع شود. یعنی جامعه نسبت به آنها ایراد داشت. افرادی مانند آقای بادمچیان و آقای باهنر را مردم خیلی نمی پذیرفتند.»

وی اظهار داشت: «به طور کلی جامعه از حزب موتلفه خیلی رضایت ندارد و این موضوع به جبهه متحد ضربه ای را وارد کرد.»

حزب موتلفه بیشتر اهل بهره برداری بودند
سلیمی نمین درباره دلیل عدم رضایت جامعه از موتلفه گفت: «دلیل عدم رضایت مردم از موتلفه هم برای من و هم برای جامعه واضح است. باید گفت موتلفه بیشتر اهل بهره برداری بودند و من نمی خواهم این موضوع را به کلیت موتلفه تسری بدهم، اما موتلفه در طی این سال ها بیشتر جایگاهی بوده که عده ای توانستند از آنها بهره برداری های مختلف بکنند و این لطمه ای به آن اعتبار موتلفه که شخصیت های برجسته ای در آن بودند وارد کرده است.»

وی ادامه داد: «در سال های اخیر وضعیت موتلفه به گونه ای بوده که یک پناهگاهی برای افرادی که دنبال بده بستان ها و یا داد و ستدها بودند شده است. این موضوع متاسفانه به اعتبار گروه لطمه زده و در انتخابات این دوره هم مردم خیلی راضی نبودند که در جبهه متحد این افراد قرار بگیرند. در مورد آقای باهنر هم مردم ایراداتی داشتند.»

سلیمی نمین درباره علت رای پایین افرادی همچون زاکانی و فدایی گفت: «درباره آقای زاکانی و فدایی نمی توان ایرادی به لحاظ اقتصادی گرفت. علی رغم اینکه این افراد با برخی کانون های پرمسئله مانند دانشگاه آزاد درگیر شدند و آنها تلاش کردند که این افراد را تخریب کنند اما به نظر من در جامعه این افراد به عنوان عناصر سالمی ارزیابی می شوند. حالا شاید به دلیل فضاسازی ها، خیلی این مسئله برای جامعه روشن نباشد که این افراد چه وضعیتی دارند ولی در مجموع من با ایرادی که چرا این افراد در لیست جبهه متحد قرار گرفته اند مواجه نشدم و این افراد به عنوان کسانی که تخریب کننده و تضعیف کننده لیست جبهه متحد باشند ارزیابی نمی شوند.»

وی ادامه داد: «بعضی از کسانی که در لیست جبهه متحد ایراداتی به آنها وارد بوده مردم هنگام رای دادن آنها را با افراد دیگری جایگزین کردند و به یک لیست واحد رای ندادند و این طبیعی است که جابجایی هایی در ارتباط با رای آورن ها صورت بگیرد.»

سلیمی نمین درباره بایدها و نبایدهای جبهه متحد جهت موفقیت در دور دوم انتخابات گفت: «علی القاعده جبهه متحد باید ضعف های لیست قبلی را برطرف کند و لیست قبلی علی القاعده چون ایراداتی داشت مردم به صورت گزینشی عمل کرده و از لیست های مختلف گزینش کردند. اگر در لیست افرادی گزینش می شدند که هیچ تردیدی در مورد آنها نبود طبیعتا توفیقات این لیست بیشتر می شد.»

وی ادامه داد: «اصولگرایان تلاش کردند به صورت منطقی همه گزینه های مختلف را به آرای منتخبین گروهها بگذارند اما در نهایت افرادی قرار گرفتند که ایراداتی در جامعه نسبت به آنها وارد بود. اگر آن ایرادات برطرف شود این لیست بالاترین اعتماد را در نزد مردم تهران دارد.»

سلیمی نمین درباره احتمال ارائه لیست مشترک در دور دوم گفت: «اگر عقل بر آنها حاکم شود چرا نتوانند لیست مشترک بدهند. طبیعتا اگر بتوانند به‌گزینی کنند خیلی بهتر است.»

مطهری به اعتبار سیاسی خود لطمه زد
سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که آیا با قرار گرفتن مطهری در لیست جبهه متحد موافق است؟، گفت: «من در مورد اینکه آقای مطهری در لیست جبهه متحد قرار بگیرد در ابتدا موافق بودم اما بعد که دیدم ایشان با برخی از آقایون که جامعه به شدت با آنان مشکل دارد ائتلاف کرد از نظر خود برگشتم.»

وی ادامه داد: «برخی از این آقایون یک باند اقتصادی و سیاسی هستند که با شعارهای آقای مطهری اصلا سازگاری ندارد. آقای مطهری دم از انتقاد به دولت می زند که ایراداتی دارد بعد می رود با یک باند بسیار پر مسئله پیوند می خورد. آقای مطهری درست برخلاف حرف هایی که قبلا می زد وقتی عرصه سیاسی بر او تنگ شد و در لیست قرار نگرفت رفت با افرادی پیوند خورد که به اعتبار سیاسی خود بسیار لطمه زد. بنابراین اکنون من دیگر از آقای مطهری حمایت نمی کنم؛ البته من برای شخصیت ایشان و برای پدر ایشان احترام قائلم بدلیل اینکه احترام فوق العاده ای که برای شهید مطهری قائلم برای خانواده ایشان احترام قائلم اما ایشان خیلی به شخصیت خود لطمه زد.»

وی در پایان گفت: «کسانی که این آقایون را می شناسند و به باند آقای جاسبی و عملکرد آنها واقفند قطعا احساس نگرانی کردند که آقای مطهری با ایشان پیوند خورده و معلوم نیست آقای مطهری الان شاید در جایگاهی قرار ندارد که پیوندهای پرمسئله بخورد ولی اگر کمی جایگاه رفیع تری بدست بیاورد هیچ اعتمادی به ایشان نیست و می تواند به راحتی با باندهای پرمسئله پیوند بخورد. لذا اکنون حضور آقای مطهری در لیست جبهه متحد را نه به صواب می دانم و نه می توانم توصیه کنم.»

 

منبع:

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود