کد خبر: 3767

تاریخ انتشار: 1390-12-21 - 21:48

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / فضای مجازی
0
بازدیدها: 1 812

حجت‌الاسلام‌ خاموشی:چرا شورای عالی فضای مجازی تشكیل شد؟

چکیده: نظرات كارشناسی شوراهای تخصصی متشكل از متخصصین فرهنگی، زیرساختی، آموزشی و تحقیقاتی فضای مجازی، منجر به این شد كه این شورا ابلاغیه‌اش را از رهبر معظم انقلاب دریافت كند. این شورا باید نسبت به […]

چکیده:

نظرات كارشناسی شوراهای تخصصی متشكل از متخصصین فرهنگی، زیرساختی، آموزشی و تحقیقاتی فضای مجازی، منجر به این شد كه این شورا ابلاغیه‌اش را از رهبر معظم انقلاب دریافت كند. این شورا باید نسبت به شاخه‌های فضای مجازی، اعم از تولید و دریافت اطلاعات، پالایش اطلاعات وارداتی به كشور، فرستادن اطلاعات، ابزارهای نوین اطلاعاتی و ... طراحی و برنامه‌ریزی كند و باید نگاهی دقیق‌تر و كیفی‌تر به این فضا داشته باشد.

 

مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران، همانا «فرهنگ» آن است. دشمن نیز در انواع مبارزات خود با ملت ایران، مهمترین نقطه‌ای را كه هدف گرفته، بحث جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است. رهبر معظم انقلاب در بیش از یك دهه‌ گذشته، بحث تهاجم فرهنگی، سپس ناتوی فرهنگی و سپس شبیخون فرهنگی را مطرح كرده‌اند؛ یعنی این‌كه دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، راهی جز تهاجم در عرصه‌ فرهنگ ندارد.

ما باید برای حفظ و اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی، همه ظرفیت‌های خود را مورد نظر قرار دهیم. یكی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها فضای مجازی است. دشمن انواع تهمت‌ها و افتراها و انواع بدعت‌ها و خرافات را در این فضا طراحی كرده است و انواع دروغ‌پردازی‌ها را در ساحت‌های مختلف انقلاب اسلامی برای اثرگذاری بر گروه‌های مرجع و اندیشمندان تهیه دیده است.

ما باید از مرزهای فكری، مرزهای اعتقادی و مرزهای فرهنگی خود دفاع كنیم. بنابراین یكی از بسترهایی كه در آن می‌توانیم برای رساندن پیام خودمان و مقابله با پیام‌های مخالفین و دشمنان انقلاب و اسلام و دشمنان عقاید بحق انقلاب اسلامی در جهان امروز بهره بگیریم، عرصه مجازی است. این شورا می‌تواند این طراحی‌ها را داشته باشد و برای مقابله در عرصه‌های گوناگون این جنگ نرم، از گروه‌های مرجع، نویسندگان، اندیشمندان و صاحبان كالاهای فرهنگی بخواهد كه در این فضا منسجم و روشمند ایفای نقش كنند.

از طرفی به تعبیر رهبر انقلاب، ما امروز در یك سونامی اطلاعات قرار داریم. این پدیده الزاماتی دارد كه باید به آنها توجه ویژه كنیم. مثلاً‌ امروزه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در فضای مجازی، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و خواهندگان، شنوندگان و دریافت‌كنندگان بسیاری در جهان دارد. در مقابل، دشمن هم جبهه فرهنگی تقابل با انقلاب را شكل داده است؛ بنابراین، ما باید یك آرایش منطقی و نظام‌مند برای رساندن پیام خود و مقابله با ترفندهای دشمن در این عرصه داشته باشیم.

نكته دوم در زمینه توسعه فناوری این است كه بشر امروزی با فناوری زندگی می‌كند. ما باید هر چه بیشتر این فناوری را برای تأثیر بر روابط اجتماعی و نیز امكان‌سنجی برای تسهیل بیشتر خدمات اجتماعی، خدمات دولتی و روابطی كه مردم به آن نیاز دارند، استخدام كنیم؛ بنابراین، اهمیت این موضوع آن‌قدر فوق‌العاده است كه رهبر انقلاب لازم دیدند یك شورای خاص و یك سازمان مستقل ویژه تشكیل شود كه تنها كاركردش در زمینه فناوری فضای مجازی و مهندسی این فضا باشد.


البته به‌ طور طبیعی در سال‌های اخیر نیز بین اندیشمندان فرهنگی و متخصصین فناوری و رهبر انقلاب مراودات بسیاری شده و از این طریق دغدغه‌های اهالی فرهنگ و علما و دانشمندان و حوزویان و گروه‌های مرجع خدمت ایشان ارائه شده است. نظرات كارشناسی شوراهای تخصصی متشكل از متخصصین فرهنگی، زیرساختی، آموزشی و تحقیقاتی فضای مجازی، منجر به این شد كه این شورا ابلاغیه‌اش را از رهبر معظم انقلاب دریافت كند. این شورا باید نسبت به شاخه‌های فضای مجازی، اعم از تولید و دریافت اطلاعات، پالایش اطلاعات وارداتی به كشور، فرستادن اطلاعات، ابزارهای نوین اطلاعاتی و ... طراحی و برنامه‌ریزی كند و باید نگاهی دقیق‌تر و كیفی‌تر به این فضا داشته باشد.

منبع:تابناک 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود