کد خبر: 3762

تاریخ انتشار: 1390-12-21 - 12:17

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / گوناگون
0
بازدیدها: 1 709

آخرين وضعيت طرح خروج 5 ميليون نفري از تهران؛ روياي خلوتي تهران بر باد رفت / طرح انتقال کارمندان پایتخت بي نتيجه ماند

چکیده: در حالي كه رييس جمهور سه سال پيش اعلام كرده بود دست كم پنج ميليون نفر بايد از تهران منتقل شوند و در پي آن، طرح انتقال كارمندان از پايتخت كليد خورد، اما بر اساس اعلام معاون توسعه مديريت و […]

چکیده:

در حالي كه رييس جمهور سه سال پيش اعلام كرده بود دست كم پنج ميليون نفر بايد از تهران منتقل شوند و در پي آن، طرح انتقال كارمندان از پايتخت كليد خورد، اما بر اساس اعلام معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور اين رقم هم اكنون در بهترين حالت به 30 هزار نفر رسيده است.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، دولت نهم بارها موضوع لزوم كاهش جمعيت مستقر در تهران را مطرح و براي آن طرح‌هاي مختلفي ارائه كرد. انتقال داوطلبانه يكي از اين راه‌ها بود كه با فعال شدن سايت اينترنتي انتقالي كليد خورد. اين سابت در روزهاي ابتدايي با استقبال خوبي روبرو شد و شمار ثبت نام كنندگان روزانه در آن به 50 هزار نفر هم مي‌رسيد.
انتقال دستگاه‌ها از تهران نيز يكي ديگر از اين روش‌ها بود. به اعتقاد رييس جمهور برخي دستگاه‌ها مانند وزارت نفت و شركت ملي نفت كاري در تهران ندارند و به جز ستاد، بقيه سازمان‌هاي مربوط به آن بايد به منطقه عملياتي منتقل شوند.
دولت در اين مدت تلاش زيادي كرد كه بتواند 14 محور طرح تحول اداري كه يكي از انها انتقال نيروها و دستگاه‌ها بود را عملياتي كند.
كاهش آلودگي هواي تهران ، كاهش ترافيك و مهاجرت معكوس، از جمله اهداف اجراي اين طرح بودند، اما واقعيت اين است كه با گذشت مدت زيادي از اجراي طرح، نتيجه مطلوبي از آن حاصل نشده است.
بنا به گفته لطف الله فروزنده،‌معاون رييس جمهور، در بهترين حالت حداكثر 30 هزار كارمند تا كنون از تهران خارج شده‌اند كه با احتساب اعضاي خانواده آنها، مي‌توان گفت كه تعداد افراد خارج شده از پايتخت به حدود 120 هزار نفر مي‌رسد. اين در حالي است كه از تعداد افراد وارد شده به تهران نيز آماري در دست نيست.
تبديل كرج به استان البرز نيز راهي بود كه دولت براي انتقال افراد از تهران مدنظر داشت و معتقد بود با اين كار، افرادي كه از اين منطقه براي كار به تهران مي‌آيند، در همان نقطه باقي خواهند ماند،‌اما واقعيت اين است كه هم اكنون ترافيك فزاينده اتوبان‌هاي منتهي به تهران از كرج در ساعات اوليه صبح نشان مي‌دهد كه اين كار چندان موفق نبوده است.
دولت قول داد به كارمنداني كه از تهران منتقل مي‌شوند، امكانات رفاهي كامل بدهد تا براي آنها انگيزه مضاعف ايجاد شود، اما به اذعان معاون رييس جمهور، تا كنون فقط هفت هزار نفر از كارمندان منتقل شده توانسته اند امكاناتي دريافت كنند كه در واقع به عدم موفقيت طرح در آينده نيز دامن مي‌زند.
دولت پس از اين كه نتوانست در زمينه انتقال داوطلبانه كارمندان چندان موفق باشد، تصميم گرفته به طور اجباري اين اقدام را انجام بدهد و تلاش مي‌كند سازمان‌ها را بدون رضايت كارمندان از پايتخت منتقل كند.
اين طرح در برخي سازمان‌ها از جمله مير اث فرهنگي كليد خورد و با نارضايتي عده زيادي از كارمندان مواجه شد، اما دولت براي اين كارمندان سه راه پيشنهاد كرد، انتقال، رفتن به دستگاهي ديگر يا استعفا!
واقعيت اين است كه جذابيت‌هاي كاذب تهران، تمركز مراكز دولتي، تجمع امكانات تفريحي، نبود امكانات در استانها و بسياري ديگر از عوامل باعث شده كه حركت به سمت تهران سير صعودي داشته باشد. اين روند طي سالهاي اخير نيز تشديد شده و براي حل اين مشكل بايد راهي جدي انديشيده شود.

 

منبع:مشرق 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود