تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
نظر امام خمینی درباره تکامل شیوههایادارهحکومت اسلامی/ بهرام اخوان کاظمی
چکیده: البته نقد و انتقاد شدید امام (ره) از دموکراسی به معنای نفی صددرصد آن نیست بلکه ایشان موارد مثبت دموکراسی و سایر رژیمهای سیاسی را قابل بِهگزینی میدانستند. همچنانکه دموکراسی […]
چکیده:
البته نقد و انتقاد شدید امام (ره) از دموکراسی به معنای نفی صددرصد آن نیست بلکه ایشان موارد مثبت دموکراسی و سایر رژیمهای سیاسی را قابل بِهگزینی میدانستند. همچنانکه دموکراسی حقیقی را همان حکومت عدل اسلامی بشمار میآورند، لذا ایشان باب تکامل شیوههای رایج اداره مردم توسط حکومت اسلامی را مفتوح میدانند .
1-توسعه سیاسی
بر مبنای بینش امام ، هدف از توسعه – اعم از سیاسی و اقتصادی و غیرآن- برقراری قسط و عدالت آنهم در راستای اهداف توحیدی وحقانی درسطح جوامع بشری است.بر این اساس نباید در نظام اسلامی ،فرایند توسعه ،زمینه وابستگی به اجانب را فراهم آورد و شرط تحقق ابعاد همه جانبه توسعه ،تحقق اسلام راستین است .در نگرش امام، انسان موجودی دو بٌعدی می باشد که یک بٌعد او با طبیعت و عالم ماده و بٌعد دیگر به عالم ماورءالطبیعه پیوند خورده و مسیر رشد متعالی و متکامل او از جنبه مادی و ظلمانی به سوی ابعاد معنوی و روحانی باید باشد .در واقع ، انسان ها مراتب وجودی متفاوتی را در رشد و تعالی و یا سیر قهقرایی می توانند طی نمایند که یا با اتصال به ذات حق ،جمعیتی نورانی و الهی را پدید آورند و یا در شقاوت وظلمت ،به جایگاه موجودی صرفاً مادی و پست نزول نمایند.
مدل توسعه اسلامی از منظر امام ،با توجه صرف به مادیات و شهوات و محدود کردن توسعه به این دایره تنگ مخالف است و وظیفه مردم و حکومت را سیر به سوی الی الله و انسان سازی می داند و معتقد است در پرتو انسان سازی صحیح و اصلاح معنوی آنها،توسعه مادی جوامع نیز اصلاح خواهد شد .بدین ترتیب توسعه یافتگی در اندیشه امام ،تابعی از ارزشهای دینی و فرهنگ است و مقدمه هر گونه توسعه و اصلاحی ،در فرهنگ دینی نهفته است.
امام معتقد است که این فرایند اصلاحی در جمهوری اسلامی،با مشارکت مردم باید انجام گیرد که این همان معنای توسعه سیاسی است. یعنی نظام سیاسی زمینه های مشارکت سیاسی مردم و میزان مشارکت آنها را جهت مساهمت در مدیریت کشور و جامعه افزایش دهد.ایشان با مسئول دانستن آحاد جامعه ، وضروری شمردن نظارت همگانی مردم برکلیه امور و از جمله عملکرد خویش ،دولتمردان و نظام سیاسی، بر اطلاع رسانی و پیگیری نتایج نظارت های دقیق مردمی حتی در حوزه نهاده ها و سازمانها و دیوانسالاری دولتی پای فشرده و عواقب فقدان نظارت همگانی را موجب تباهی و نابودی نظام مزبور می دانستند و تاکید بر این داشتند که ملت باید ناظر باشد به امورى که در دولت مىگذرد.
2-مردم سالاری دینی
اندیشه و رژیم سیاسی دموکراسی غربی در اندیشه امام (ره) به عنوان یک واژه یا نظامی معتبر به کار نرفته است. امام(ره) با فراست کامل معتقد به ابهام، تغیُّر و تلوّن مفهوم و رژیم دموکراسی بودهاند و با لحاظ برتری و وضوح اسلام و حکومت اسلامی نسبت به این نحلة فکری و شکل حکومتی، آن را نفی مینمودند. به باور ایشان پدیدة دموکراسی و آزادیهای غربی، پدیدهای مصنوع، دستساز، و سیّال و در راستای منافع غربیها است، که همواره و فریبکارانه این واژگان را به نفع خود تأویل و تفسیر میکنند. بدین ترتیب، امام(ره) هم منتقد اصل و اساس دموکراسی غربی بوده و هم رژیمهای دموکراتیک غربی را از واقعیت دموکراسی اصیل بیگانه میشمرد و آنها را منطبق با آرمانهای مورد ادعای فلسفه دموکراسی نمیدانست .
به یقین مشخص است که باور امام(ره) بر مبنای تحقق دموکراسی اصیل در جامعه دینی است و بارها ایشان برتری حکومت و «دموکراسی اسلام» را بر دموکراسی غربی یادآور شده و آن را دموکراسی حقیقی و درست ، و حکومت مبتنی بر عدل و متکی بر قواعد قوانین اسلام معرفی می کنند . در این راستا اندیشه امام(ره) سرشار از حس خودباوری جوامع اسلامی و اعتقاد و إتّکال به جامعیّت و کمال حکومت اسلامی است و حتی انضمام واژة دموکراتیک را به نام نظام اسلامی، مایه وَهن میدانند. دموکراسی غربی به نظر امام(ره) در بهترین شکل و کارآمدترین صورت، تنها تأمینکننده مصالح مادی مردم است در حالیکه حکومت اسلامی علاوه بر این، وظیفه اصلی خود را انسانسازی و بازسازی و ارتقأ امور معنوی مردم به شمار میآورد و خدامداری را جایگزین فردگرایی و انسانمحوری میکند. همچنین اصل نسبیّت اخلاقی و ارزشی، و آزادیهای منفی گونه دموکراسی، در اندیشه امام(ره) و حکومت اسلامی، جایی نداشته و مردود است.
البته نقد و انتقاد شدید امام (ره) از دموکراسی به معنای نفی صددرصد آن نیست بلکه ایشان موارد مثبت دموکراسی و سایر رژیمهای سیاسی را قابل بِهگزینی میدانستند. همچنانکه دموکراسی حقیقی را همان حکومت عدل اسلامی بشمار میآورند، لذا ایشان باب تکامل شیوههای رایج اداره مردم توسط حکومت اسلامی را مفتوح میدانند .
منبع:خبرانلاین
مطالب مشابه