کد خبر: 3783

تاریخ انتشار: 1390-12-21 - 12:10

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار نمایشگاه
0
بازدیدها: 1 045

در جشنواره مادران قصه‌گو انجام شد،تقدير از «مصطفی رحماندوست» و مریم نشیبا قصه‌گوی «شب‌بخیر کوچولو»

چکیده: «مریم نشیبا» گوینده برنامه رادیویی شب بخیر کوچولو و «مصطفی رحماندوست» نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در نخستین جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» تجلیل شدند.   به گزارش خبرگزاري كتاب […]

چکیده:

«مریم نشیبا» گوینده برنامه رادیویی شب بخیر کوچولو و «مصطفی رحماندوست» نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در نخستین جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» تجلیل شدند.

 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) نخستین جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» شب گذشته(20 اسفندماه) با حضور امیر خوراکیان، ريیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان و جمی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم، ريیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از «مریم نشیبا» گوینده رادیو و تلویزیون و «مصطفی رحماندوست» نویسنده و شاعر کودک و نوجوان تجلیل کرد.

وي درباره قصه‌گویی، بیان كرد: روایتی از امیرالمؤمنین(ع) با این مضمون نقل شده که «آرامشی که با کتاب به وجود می‌آید، نمونه‌ای ندارد».

وی اضافه کرد: در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم جدی گرفتیم تا همه خلاقیت‌ها، هدفمند و متمرکز بر روی اولویت‌های موضوعی مشخصی باشد و عزم جدی را به خرج دادیم تا با پرهيز از پراکنده‌کاری، برای موضوعات مهم سرمایه‌گذاری کنیم.

خوراکیان ادامه داد: پس از مطالعات مفصل، فهرستي از اولویت‌های موضوعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تهیه شد و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در اولویت‌هاي كاري قرار گرفت.

وی افزود: مساله کتاب و کتابخوانی یک موضوع در کنار اولویت‌ها به شمار نمی‌رفت بلکه موضوعی بوده که از اهمیت بیشتری برخوردار بود چرا که این امر نقشی در تحقق اولویت‌های موضوعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشت.

خوراکیان بیان کرد: برای هر کاری و تحقق هر موضوعی در عرصه فرهنگ عمومی، اخلاق و رفتار شهروندی و بسیاری از موضوعات دیگر اگر قرار باشد کاری انجام شود، مطالعه و کتابخوانی مقدمه اصلی آن کار است.

ريیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در این راستا این سازمان در سال 90 حدود 20 برنامه را برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی پیش‌بینی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مسابقات «کتاب سایبان شهر» اشاره کرد.

وی اضافه کرد: امروز هر فردی با شماره 1837 تماس بگيرد کتاب در منزل او برای مطالعه و شرکت در مسابقه تحویل داده می‌شود؛ در میان این مباحث به دلیل اهمیتی که نقش کودکان و نسل آینده‌ساز در ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی داشت تصمیم بر این شد که سرمایه‌گذاری اصلی این سازمان بر نسل آینده باشد.

خوراکیان ادامه داد: برای همراه کردن کودکان با کتاب، احیای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و برای این‌که میزان مطالعه در شهر تهران متناسب با جایگاه، فرهنگ، پیشینه، تمدن و تاریخ این شهر و ملت شود جشنواره «مادران قصه‌گو» طراحی و اجرایی شد.

وی با بیان این‌که کشورمان از لحاظ میزان مطالعه در سطح فرهنگ عمومی وضعیت مناسبی ندارد، اضافه کرد: برای ارتقای این امر تصمیم بر این شد تا از ارزیابی مادران کمک بگیریم مادرانی که نقش اصلی را در زندگی ایفا می‌کنند و با عشق مادرانه این نقش‌ها را برای آینده فرزندانشان به کار می‌گیرند با این نگاه نخستین جشنواره «مادران قصه‌گو» طراحی شد.

خوراکیان عنوان کرد: پرورش قدرت بیان، عواطف و احساسات کودکان در گروی قصه‌گویی درست و اصولی است یعنی تقویت نیروی تخیل که نقش مهمی در اندیشه، فکر و موفقیت فرزندانمان دارد با قصه‌گویی فعال شده و نقش می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تحریک قوه ابداع و ابتکار، عشق به ادبیات، رشد اعتماد به نفس، عشق به عدالت و محرومان و علاقه‌مندسازی فرزندان به ارزش‌ها و بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی با قصه‌گویی در دوران کودکی شکل می‌گیرد.

ريیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: کودکان با قصه زندگی و بازی می‌کنند و باید گفت قصه نقش بسزايي در تربیت و شکل‌گیری آینده کودکان دارد. کاری را که امروز در نخستین جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» انجام شده است نباید کوچک قلمداد کرد چرا که یک مساله تفریحی و تنوعی و متانسب با اوقات فراغت نیست بلکه یک موضوع مهم و یک دروازه بسیار ارزشمند به عرصه بزرگ تعلیم و تربیت و پرورش نسل آینده است.

خوراکیان خطاب به مادران حاضر در این جشنواره، بیان کرد: کشورمان از لحاظ فرهنگ مطالعه و کتابخوانی شرایط زیبنده و شایسته‌ای ندارد، این سازمان تصمیم جدی گرفته تا در برنامه‌های خود طی دو سال آینده نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهر تهران ایفا کند تا در دنیا و در بین کشورهای پیشرفته به جایگاه مطلوب مطالعه و کتابخوانی دست یابیم.

وی ادامه داد: در تحقق این امر مهم و عزم ملی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم گرفت تا نقش اصلی را به مادران بدهد چرا که آ‌ن‌ها با ایثار، عشق و با بهترین و عمیق‌ترین دلسوزی‌های نسبت به آینده فرزندانشان می‌توانند مهمترین نقش را ایفا کنند.

ريیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان این‌که قصه‌گویی برای مادران دارای برکات بسیاری است، بیان کرد: بسیاری از چالش‌ها و مشکلات و مسائل پیدا و پنهانی که از نظر روحی و علمی در زندگی با آن مواجه هستیم وقتی با این کار هم علمی و ارزشمند یعنی قصه‌گویی مأنوس شویم اغنا خواهیم شد و بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

وي گفت: با برپایی نخستین جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» کار جدید و به نوعی شروع تازه‌ای را در این عرصه آغاز کردیم تا با عزم و همت مادران سطح مطالعه و کتابخوانی را در جامعه افزایش داده و دنبال کنیم.

خوراكيان اضافه کرد: شهر تهران دارای دو میلیون و 800 هزار خانواده است و در این جشنواره حدود چهار هزار و 500 مادر قصه‌گو شرکت کرده‌اند که حاضرین این جشنواره باید همه مادران تهرانی را قصه‌گو کرده و از درون منازل خود قصه‌گویی را ترویج دهند.

او در پایان گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با احیای قصه‌گویی در خانواده‌ها فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در جامعه و در خانواده‌ها رشد خواهد داد.

سپس «مریم نشیبا»، گوینده رادیو و تلویزیون، گفت: برپایی نخستین جشنوراه «مادران قصه‌گوی شهر تهران» کار بسیار فرهنگی و در عین حال قابل توجه است.

وی با بیان این‌که امیدوارم جشنواره‌ «مادران قصه‌گوی شهر تهران» همچنان به صورت مستمر برپا شود، اضافه کرد: زندگی با وجود بچه‌ها طبیعتاً بوی بهار می‌دهد.

نشیبا با اشاره به این‌که شعر برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو» را «مصطفی رحماندوست» سروده است، ادامه داد: مادران باید قصه‌های بسیاری را آموخته و به فرزندان خود منتقل کنند چرا که با مطالعه کتاب از سوی آن‌ها، آگاهی‌های لازم به کودکان منتقل خواهد شد.

وی با مخاطب قرار دادن ريیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیان کرد: برخی از کودکان تهرانی مشغول فعالیت‌های گوناگون در خیابان‌ها هستند که به نوعی به کارهای ناهنجار و ضداخلاق می‌پردازند که معتقدم این سازمان باید به آن‌ها نیز فکر کرده و فرهنگ مطالعه را در آن‌ها نهادینه کند.

سپس نوبت به «مصطفی رحماندوست»، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان رسيد تا بگويد: قصه‌گویی موجب می‌شود تا بسیاری از استعدادهای ناشناس کودکان، شناخته و رشد پیدا کند. از معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر می‌کنم نه به خاطر این‌که به بنده هدیه دادند بلکه این سازمان توانست «قصه‌گویی» را در میان مردم و در بین خانواده‌ها زنده کند.

رحماندوست ادامه داد: من 30 سال است که تلاش می‌کنم فرهنگ قصه‌گویی در جامعه ارتقا يابد و احیا شود اما هم‌اکنون شهرداری تهران توانست این امر را محقق کند.

در ادامه اين مراسم گروهي از بازيگران تئاتر و تلويزيون كه در گروه كودك و نوجوان نيز فعاليت داشته‌اند نيز نظرات خود را درباره اين جشنواره اعلام كردند.

بهرام شاه‌محمدلو، کارگردان و بازیگر بیان كرد: کودکان امروز بسیار تنها هستند اما بچه‌های دیروز کمتر تنهایی را احساس می‌کردند چرا که روابط خانواده بر آن‌ها حاکم بود.

وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان ما برای پر کردن اوقات فراغت خود به بازی‌هاي رايانه‌اي می‌پردازند که خانواده‌ها برای رشد فکری و روحی آن‌ها باید برای‌شان به قصه‌گویی بپردازند.

حسین ابهری، یکی از بازیگران سریال‌ها و فیلم‌های کودک و نوجوان، عنوان کرد: برخی از کودکان و نوجوانان امروزی دچار پرخاشگری هستند که این امر به دلیل عدم قصه‌گویی مادران است.

وی اضافه کرد: قصه‌هایی که مادران و مادربزرگ‌ها در گذشته به فرزندان و نوه‌های خود می‌گفتند موجب ایجاد تخیل در کودک می‌شد و این امر نیز به شکوفایی کودک می‌انجامید اما در زندگی کنونی کمتر مادری به فرزندش قصه می‌گوید.

در ادامه این مراسم محمود حکیمی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: بنده تاکنون در هیچ یک از آثارم به ستایش هیچ فرد و شخصیتی نپرداخته‌ام اما در این مراسم باید بگویم که امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به بحث مطالعه و کتابخوانی توجه بسیار دارد.

وی اضافه کرد: 12 اردیبهشت امسال از بنده در فرهنگسرای خاتم تقدیر شد که بنده همه این توفیقات را مدیون همسرم دانستم یک روز از سوی شهرداری تهران با بنده تماس گرفتند که خوراکیان برای دیدار و تجلیل از همسرم به منزلمان می‌آیند که این امر نشانگر توجه او به خانواده و اهالی قلم است. در یکی از آثارم نوشته‌ام که باید از این شخصیت تقدیر کرد.

در ادامه این مراسم مجید قناد، مجری برنامه‌های کودک و نوجوان، گفت: برپایی نخستین جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» یک کار ریشه‌ای بود چرا که کودکان ایرانی نیازمند این برنامه هستند و همیشه نمی‌توان امر تعلیم و تربیت را از آموزش و پرورش طلب کرد.

در پایان این مراسم امیر خوراکیان، ريیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از نفیسه ترکمان، مریم بقایی، طاهره لاکیان، معصومه ایمانی، فاطمه بهرامیان، میترا توکلی، نرگس هاشمی، زینب قنبرپور، بهاره صفدری، سمیه لطفی، افسانه مهرآبادی، هاجرمیرزاده، فاطمه ده‌نمکی، مرضیه روستا، ناهید شرف‌الدین‌زاده، فاطمه صفابخت، سمیه جمالی‌نیا، زهرا کدخدازاده، فرخ‌الزمان الهیاری و نسیم نوروزیان تجلیل کرد

 

منبع: ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود