کد خبر: 3834

تاریخ انتشار: 1390-12-20 - 10:42

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 194

نتانیاهو: به ایران حمله می کنیم، ولی نه به این زودی!

چکیده: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، گفته است: "حمله به ایران در روزها یا هفته های آینده اتفاق نمی افتد اما به سال‌های آینده هم موکول نمی شود."   نتانیاهو که در گفت‌وگو با نشریه […]

چکیده:

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، گفته است: "حمله به ایران در روزها یا هفته های آینده اتفاق نمی افتد اما به سال‌های آینده هم موکول نمی شود."

 

نتانیاهو که در گفت‌وگو با نشریه جروزلم پست در مورد حمله بالقوه به ایران سخن می گفت، افزود حمله به ایران تصمیم قطعی محسوب نمی شود و هنوز هم این امکان وجود دارد که یک راه حل دیپلماتیک در این باره پیدا شود.

وی گفت: "امیدوارم که فشار بر ایران نتیجه بخش باشد و ما بتوانیم در آرامش مقامات ایران را متقاعد کنیم که برنامه اتمی خود را متوقف کنند."

نتانیاهو اذعان کرد: "اینکه مجبور به تصمیم گیری درباره حمله نظامی علیه ایران شده است مسئولیتی عظیم بوده و اگر تصمیم درست گرفته نمی شد دیگر نسل آینده ای وجود نداشت که او بخواهد مراحل تصمیم گیری در این مورد را برایشان توضیح بدهد."

به نظر می رسد این اظهارات یک عقب نشینی جدی از سوی مقامات رژیم اسرائیل به خصوص پس از اجلاس سالانه آیپک و سخنرانی اوباما در آن باشد.

 

منبع:مشرق 

 

آیا اسرائیل در سال 2012 به ایران حمله می کند؟

 

به عقیده من روابط آمریکا و اسرائیل و اتحاد استراتژیک دو طرف، به خصوص زمانیکه صحبت از ایران شود، عامل کلیدی در فرایند تصمیم گیری اسرائیل است.

 

فرید زکریا در برنامه شبانگاهی آخر هفته خود در گفتگو با رونن برگمن روزنامه‌نگار، نویسنده و از تحلیل گران برجسته امور نظامی-امنیتی اسرائیل، نویسنده ارشد امور امنیتی در روزنامه یدیعوت احرونوت و همچنین نويسنده كتاب «جنگ پنهان اسرائیل در ایران»، به بررسی فضای داخلی اسرائیل و عقاید مقامات عالی رتبه این رژیم در مورد حمله احتمالی به ایران پرداخته است.

فرارو برای آنکه مخاطبان در جریان طرز فکر سران رژیم صهیونیستی قرار بگیرند، این گفتگو را به نقل از سی ان ان منتشر می کند.

فرید زکریا؛ آیا اسرائیل در سال 2012 به ایران حمله می کند؟ سوال ساده ای است اما پاسخی بسیار پیچیده ای دارد. از هر کسی که سوال کنید عقیده ای متفاوت دارد. اما همه مردم یک منبع اطلاعاتی مانند میهمان من، رونن برگمن در برنامه آخر هفته جی پی اس ندارند. در اینجا بخشی از گفتگوی ما آورده شده است:

-بگذارید از آخر شروع کنیم. شما معتقدید این احتمال وجود دارد که حمله اسرائیلی علیه ایران صورت بگیرد؟

بله. پس از گفتگو با بسیاری از مقامات اسرائیلی و سران اطلاعاتی و نظامی به این نتیجه رسیدم که احتمال حمله اسرائیل به ایران در سال 2012 بسیار زیاد است، چرا که ایران به «منطقه ایمنی» که به عقیده ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل نقطه خروج تاسیسات هسته ای ایران از دسترس حمله هوایی اسرائیل است، بسیار نزدیک شده است؛ نقطه ای خاص در جدول زمانی که پس از آن امنیت تاسیسات هسته ای ایران در برابر حملات اسرائیل تامین می شود.


-دستکم نگاه به این مسئله با توجه به روابط اسرائیل با آمریکا به عنوان دریچه ای که شاید در حال بسته شدن باشد، اهمیت دارد. نمی دانم آیا موضع آمریکا بخشی از مباحثات اسرائیلی است یا خیر: شما دریچه ای باز را تا ماه نوامبر در اختیار دارید. تا زمانیکه انتخابات در آمریکا به پایان رسد. برای یک رئیس جمهور آمریکایی انتقاد از اسرائیل یا هرکاری جز حمایت بی قید و شرط، بسیار دشوار خواهد بود. آیا فکر می کنید اینکه مردم می دانند شما تا ماه نوامبر حمایت تضمین شده رئیس جمهور آمریکا را دارید، عاملی تاثیرگذار است؟

بله فرید، به عقیده من روابط آمریکا و اسرائیل و اتحاد استراتژیک دو طرف، به خصوص زمانیکه صحبت از ایران شود، عامل کلیدی در فرایند تصمیم گیری اسرائیل است. و همانطور که گفتید انتخابات آتی آمریکا نیز یک عامل تعیین کننده است. از دو دیدگاه می توان این مسئله را بررسی کرد: نخست حمایت تضمین شده آمریکا.

و دوم ممکن است رئیس جمهوری فعلی آمریکا، رئیس جمهوری بعدی این کشور باشد، اوباما از اسرائیل خواسته که به ایران حمله نکند. به همین دلیل حمله اسرائیل پیش از انتخابات، حمله ای که می تواند شرایط را برای اوباما بغرنج کند، ممکن است از سوی وی به بی اعتنایی به درخواستش تفسیر می شود. بنابراین می توانید از هر دو سو به این موضوع نگاه کنید. ایهود باراک روز گذشته به من گفت که در حال نوشتن خط مشی اسرائیل در مورد زمانیکه حمله اسرائیل به ایران ممکن می شود است، با این حال وی می گوید «در واقع تمام گزینه ها روی میز است، اما از نقطه نظر ما، یک گزینه وجود دارد که روی میز نیست. و آن هم گزینه «مهار» است.»

-حال ما را در جریان فرایند تصمیم گیری اسرائیل قرار بده، چراکه شنیده می شود دستگاه اطلاعاتی و نظامی اسرائیل به اندازه نخست وزیر نتانیاهو و وزیر جنگ باراک مایل به حمله علیه ایران نیستند؛ آنها معتقدند دستاوردهای این حمله که احتمالاً تاخیر 18 ماهه در برنامه هسته ای ایران است، ارزش پرداخت هزینه هایی چون بی ثباتی منطقه ای و احتمال اقدامات تلافی جویانه ایران را ندارد. آیا این مسئله صحت دارد؟

عقاید متفاوتی وجود دارد. و همانطور که شما به درستی اشاره کردید افرادی در دستگاه نظامی، اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل هستند که با این حمله مخالفت می کنند؛ به عقیده آنها این حمله تاخیر 18 ماه تا سه سال را به دنبال نخواهد داشت. و پیامدهای اجتناب ناپذیر آن که درست یک روز بعد آغاز خواهد شد، فرو ریختن بارانی از موشک ها از سوی ایران، حماس در نوار غزه و حزب الله در شمال اسرائیل است که برای اسرائیل غیرقابل تحمل خواهد بود.

زمانیکه از باراک در مورد این مسئله پرسیدم گفت «من از اختلاف نظرها حمایت می کنم. من حامی مذاکرات هستم. اما زمانیکه سران نظامی به بالا نگاه می کنند، نخست وزیر و وزیر دفاع را می بینند. زمانیکه من و نخست وزیر به بالا نگاه می کنیم تنها چیزی که می بینیم آسمان است. مسئولیت با ما است. برای تداوم سرنوشت کشور یهودی و برای سرنوشت قوم یهود ما مجبور به حمله هستیم.»

فرید، دلایل بسیاری وجود دارد که چرا نباید این اقدام صورت بگیرد و چرا این حمله می تواند جرقه جنگی جدید در خاورمیانه باشد. اما طرزفکری که من از این افراد دیده ام، به خصوص سران سیاسی این است که برای نخستین بار می شنوم آنها یک حس فوریت و اضطرار دارند و احساس می کنند، اسرائیل باید به ایران حمله کند مگر اینکه اتفاق غیرقابل پیش بینی – مانند اینکه ایران ناگهان پیگیری برنامه هسته ای خود را به طور کامل متوقف کند- بیافتد.

-به نظرت نتانیاهو در جلسه امروز (دوشنبه) به اوباما چه خواهد گفت؟

گمان می کنم نخست وزیر اسرائیل از اوباما بخواهد که در مورد معنای دقیق ممانعت قاطعانه آمریکا از تبدیل شدن ایران به کشوری هسته ای، به اسرائیل اطمینان دهد. آیا در صورت عدم حمله اسرائیل به ایران، آمریکا تضمین می کند در پی تصمیم مقامات عالی رتبه ایران برای ساخت بمب هسته ای، خود دستور حمله بدهد؟

به عقیده من اوباما در مورد این مسئله خاص به شدت محتاط خواهد بود که قولی ندهد و خود را متعهد به اجرای اقدامات محدود نظامی نکند. و از سوی دیگر فکر می کنم نتانیاهو در پاسخ به درخواست اوباما در خودداری از حمله، همان سخنان مبهم پیشین را خواهد داشت. ممکن است چیزی شبیه به این بگوید که «اسرائیل این حق را برای قائل است که از خود دفاع کند و متعهد نمی شود که حمله نکند یا پیش از حمله هشداری به آمریکا بدهد.»

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود