کد خبر: 3795

تاریخ انتشار: 1390-12-20 - 16:03

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / علمی پژوهشی
0
بازدیدها: 1 904

با ارائه یک پایانه نامه؛جرایم و تخلفات انتخاباتی در حقوق ایران بررسی شد

چکیده:  جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با موضوع بررسی جرایم و تخلفات انتخاباتی در حقوق ایران در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. با ارائه یک پایانه نامه؛ جرایم و تخلفات انتخاباتی در […]

چکیده:

 جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با موضوع بررسی جرایم و تخلفات انتخاباتی در حقوق ایران در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.




با ارائه یک پایانه نامه؛
جرایم و تخلفات انتخاباتی در حقوق ایران بررسی شد

خبرگزاری رسا ‌ـ جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با موضوع بررسی جرایم و تخلفات انتخاباتی در حقوق ایران در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبر‌گزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالله رمضانی، عصر روز گذشته ‌‌در دانشگاه علوم اسلامی رضوی از پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد ‌خود با موضوع «بررسی جرایم و تخلفات انتخاباتی در حقوق ایران» دفاع کرد.

در ابتدای جلسه حسین میرمحمد صادقی، استاد راهنمای پایان نامه، به تشریح اهمیت پرداختن به این موضوع پرداخت و گفت: با توجه به حجم زیاد انتخابات و انواع انتخابات که در ایران برگزار می شود رسیدگی به این مسئله و بررسی این جرایم و تخلفات و بعد ضمانت اجرای این قانون هم از جهت علمی و هم از جهت استفاده های کاربردی می تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.

در ادامه حجت الاسلام عبدالله رمضانی به تشریح مطالب مطرح شده در پایان نامه خود پرداخت و ابراز داشت: منظور از جرایم و تخلفات انتخاباتی رفتارهایی هستند اعم از فعل و ترک فعل که باعث مخدوش شدن انتخابات می شوند و بر روند و نتیجه انتخابات تاثیرگذار هستند.

وی حضور ده ساله خود در پای صندوق های رای به عنوان ناظر و مجری انتخابات و برخورد نزدیک با چالش ها و تخلفات و نواقص قوانین انتخابات را مهم ترین انگیزه خود از نوشتن این پایان نامه ذکر کرد و افزود از آنجایی که در قانون انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی شهر و روستا جرایم و مجازات هایی پیش بینی نشده از این رور در این پایان نامه صرفا به بررسی قوانین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری پرداخته شده است و در موارد لازم از قوانین کشور فرانسه نیز استفاده شده است.

حجت الاسلام رمضانی سپس با بیان این که از ابتدای انتخابات تا کنون به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار شده است از عدم تدوین یک منبع منظم و مدون درباره جرایم و تخلفات انتخاباتی انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت: در این پایان نامه به دنبال پاسخ به این سوال هستم که اولا ایا قوانین مربوط به جرایم و تخلفات انتخاباتی در حال حاضر پاسخگوی نیاز ها و اقتضائات انتخابات هست و یا خیر و ثانیا مغایرت ها و شباهت های موجود در قوانین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری چیست.

وی سپس با اشاره به این که پایان نامه خود را در سه فصل تنظیم کرده است گفت: در فصل اول کلیات و تعریف و ماهیت جرم انتخاباتی ،در فصل دوم جرایم و تخلفات مرحله مقدماتی از شروع ثبت نام تا روز رای گیری و در فصل سوم جرایم و تخلفات مرحله نهایی در روز رای گیری بر مبنای قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 1364 و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت الاسلام رمضانی در پایان عدم تفکیک بین جرم و تخلف، عدم ضمانت اجرا برای برخی جرایم، عدم رعایت فن قانون نویسی، عدم تطابق جرم در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و عدم پیش بینی مجازات شروع به جرم انتخاباتی را از نواقص قانون انتخابات برشمرد و پیشنهاد داد بعلت اینکه مجازات هایی که الان وجود دارد خیلی کم است و انگیزه مرتکبین را برای ارتکاب جرم افزایش می دهد، مجازات خاطیان انتخابات تشدید شود.

سپس عبدالرضا جوان جعفری استاد داور پایان نامه، به بیان ایرادات پایان نامه پرداخت و با تاکید بر اینکه عنوان این پایان نامه عام است و هیچ گونه جهت گیری خاصی ندارد، بیان داشت: پایان نامه تبدیل به گزارشی از تخلفات و جرایم انتخاباتی شده و دانشجو خودش را مکلف ندیده که ساختار نویی را ایجاد کند و به همان ترتیبی که قانون پیشرفته وی نیز به همان شیوه عمل کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که وقتی پایان نامه دارای یک موضوع کلی است با طرح چند سؤال و فرضیه می توان به آن جهت داد، افزود:سؤالات مطرح شده نمی تواند جهت گیری مشخصی به پایان نامه بدهد و پیوند روشنی بین سؤالات و فروض مطرح شده برقرار نشده است ضمن این که فرضیات باید متناسب و به تعداد سؤالات باشد تا دانشجو مکلف به پیروی از اسلوب خاصی باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی اشکالات جزئی در تیتر بندی ها و استفاده ار فونت یکسان برای همه تیترها و عناوین بدون در نطر گرفته ترتیب و جایگاه انها را از دیگر اشکالات شکلی این پایان نامه ذکر کرد و افزود: تیتر باید جامع و مانع باشد و حال ان که در برخی موارد همخوانی بین تیترها، بخش ها و گفتارها تناسبی وجود ندارد.

وی با اشاره به این مطلب که کلیات و فروض مطرح شده در ابتدای مطلب اصولی هستند که در ادامه باید به صورت عملی از انها استفاده کرد، انکار و نفی فروض مطرح شده در بخش کلیات و عدم استفاده از آنها را اشکال دیگری برشمرد که نویسنده توجهی به آن نداشته است .

در پایان جلسه حجت الاسلام رمضانی با بیان این که تمامی ایرادات مطرح شده را قبول دارد، ابراز امیدواری کرد بتواند در نسخه نهایی و ویرایش شده پایان نامه بتواند ایرادات مزبور را برطرف کند.

 

منبع: رسا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود