کد خبر: 3820

تاریخ انتشار: 1390-12-18 - 12:46

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار نمایشگاه
0
بازدیدها: 1 514

ابراهيمي‌ديناني در رونمايي از «فلسفه معاصر ايران»: نياز ما به زبان فلسفه و شعر از نان شب واجب‌تر است

چکیده: مراسم رونمايي از كتاب «فلسفه معاصر ايران» نوشته رضا داوري‌اردكاني در سراي اهل قلم برگزار شد. ابراهيمي‌ديناني در اين مراسم گفت: زبان فلسفه و شعر، نردبان آسمان است اما در اين دوران، وراجي جاي […]

چکیده:

مراسم رونمايي از كتاب «فلسفه معاصر ايران» نوشته رضا داوري‌اردكاني در سراي اهل قلم برگزار شد. ابراهيمي‌ديناني در اين مراسم گفت: زبان فلسفه و شعر، نردبان آسمان است اما در اين دوران، وراجي جاي زبان نردباني را گرفته. ما به زبان واقعي فلسفه و شعر نياز داريم و اين نياز براي ما از نان شب نيز واجب‌تر است

 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست رونمايي از كتاب «فلسفه معاصر ايران» نوشته رضا داوري‌اردكاني عصر امروز(چهارشنبه) در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار شد. غلامحسين ابراهيمي‌ديناني و علي‌اصغر مصلح، استاد دانشگاه علامه طباطبايي همراه نويسنده كتاب، سخنرانان اين نشست بودند.

ابراهيمي‌ديناني نخستين سخنران بود. وي كلام را نردبان آسمان دانست و گفت: مقصود از آسمان، يك بالاي واقعي است كه وجه جغرافيايي ندارد و هر لحظه عوض نمي‌شود. با كلام و سخن مي‌توان به اين بالا دست يافت اما هر گفته و بياني را نمي‌توان چنين سخن و كلامي دانست. عده‌اي يك جمله كوچك مي‌گويند اما همان جمله كوچك مبتني بر مباني عقلاني و سخني جهان‌شمول است، سخناني كه غير از اين ويژگي داشته باشند، وراجي‌اند.

وي كلام شاعر و فيلسوف واقعي را كلامي دانست كه به واسطه آن مي‌توان از نردبان آسمان بالا رفت و گفت: زبان فلسفه و شعر، نردبان آسمان است. اين نردبان را در دو حالت مي‌توان در نظر گرفت، زيرا هم مي‌توان از آن بالا رفت و هم از آن پايين آمد. اگر خداوند بخواهد با انسان سخن بگويد، از اين نردبان پايين مي‌آيد و ما سخن خدا را توسط پيامبران او در كتاب‌هاي مقدس مي‌خوانيم و اگر انسان بخواهد با خدا سخن بگويد، بايد از اين نردبان بالا برود. خداوند مي‌گويد؛ «من آنم كه هستم» اما انسان هيچ‌گاه نمي‌تواند چنين بگويد. اگر ذات انسان به سخن درآيد، مي‌گويد «من آنم كه خواهم شد» و اگر از انساني غير اين شنيديد، سخني به گزاف گفته است. انسان هيچ‌گاه نمي‌تواند بگويد كه «من آنم كه هستم» زيرا انسان هر لحظه در حال تغيير است.
ابراهيمي‌ديناني ادامه داد: اگر جامعه‌اي شاعر و فيلسوف واقعي نداشته باشد، انساني نخواهد بود، زيرا هيچ تفسيري از هستي، چيستي عالم و مقصد و مبدا خودش نخواهد داشت. بنابراين، مدام نگوييد كه شعر و فلسفه به چه درد مي‌خورند. ما در زمانه‌اي عجيب و غريب زندگي مي‌كنيم كه در كل تاريخ مشابهي ندارد و كاملا نوظهور است. در اين زمانه هرج و مرج فكري و زبان آشفته‌اي وجود دارد. در اين دوران، وراجي جاي زبان نردباني را گرفته است. زبان نردباني، عمودي و زبان وراجي، افقي است. اگر زبان نردباني نباشد، وحي هم بي‌معنا خواهد شد. اگر اين زبان را فراموش كنيم كه البته اكنون كم و بيش فراموش شده است، نمي‌دانم چه سرنوشتي در انتظار بشر خواهد بود.

وي افزود: امروز فردي كه بتواند به اين زبان سخن بگويد، كم داريم. ما شاعر خوب كم داريم و وضعيت شعر امروز ما حال انسان را به هم مي‌زند، زيرا داراي زبان وراجي است و اين زبان خطرناك است. ما به زبان واقعي فلسفه و شعر نياز داريم و اين نياز براي ما از نان شب نيز واجب‌تر است. كتاب‌هاي فلسفي زيادي منتشر مي‌شوند اما كتاب خوب در ميان آن‌ها بسيار اندكند. ما فيلسوف و شاعر خوب خيلي كم داريم.

اين استاد فلسفه اسلامي، داوري‌اردكاني را يكي فيلسوفان امروز دانست و گفت: زبان دكتر داوري‌اردكاني، زبان فلسفه و تفكر است. جملات وي مبتني بر اصول و مباني بسيار دقيق اند. من كتاب «فلسفه معاصر ايران» را نخواندم اما با تفكرات دكتر داوري‌اردكاني آشنايم. او بسيار نوشت و شاگردان بسياري نيز تربيت كرد. او پاسدار فلسفه و عقل است.

وي در ستايش عقل گفت: ما بايد به عقل احترام بسيار بگذاريم. عقل گوهري است كه خداوند اشرف از آن نيافريده است. هيچ‌كس نمي‌تواند عقل را مجبور كند. عقل تنها توسط خودش مجبور مي‌شود و هيچ قدرتي نمي‌تواند عقل را مجبور كند. آگاهي عقل نيز از خودش نشات مي‌گيرد.

ابراهيمي‌ديناني ادامه داد: فلسفه يعني تعقل و تفكر. فلسفه چيز عجيب و غريبي نيست، بلكه تعقل بر اساس موازين است.

ادامه اين گزارش متعاقبا بر خروجي «ايبنا» قرار مي‌گيرد.

 

منبع: ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود