کد خبر: 3887

تاریخ انتشار: 1390-12-15 - 22:29

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 084

تلخ و شيرين‌هاي انتخابات درقم/مرتضی داستانی

چکیده: رسيدگي دقيق به اين تخريب‌ها، اتهام‌هاي به جا يا بي‌جا كه با شخصيت و آبروي كانديداها ارتباط دارد و همچنين توجه به دخالت‌هاي نابجاي برخي افراد و مجموعه‌ها در دوران تبليغات انتخاباتي، مي‌تواند […]

چکیده:

رسيدگي دقيق به اين تخريب‌ها، اتهام‌هاي به جا يا بي‌جا كه با شخصيت و آبروي كانديداها ارتباط دارد و همچنين توجه به دخالت‌هاي نابجاي برخي افراد و مجموعه‌ها در دوران تبليغات انتخاباتي، مي‌تواند چشم‌انداز خوبي را براي انتخابات‌هاي بعدي فراهم نمايد.

 

انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي با حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي رأي برگزار شد. اين حضور گسترده كه از بستر يك رقابت فشرده و نفس‌گير حاصل شد، در دوران خود تلخ و شيرين‌هاي فراواني داشت كه نبايستي از كنار آن به راحتي گذشت. بايد از اين شيريني‌ها و تلخي‌ها آموزه‌اي براي نهادينه كردن فرهنگ انتخابات ساخت.
مهمترين لذت اين انتخابات حضور پرشور مردم در انتخابات بود. تحليل اين كه چه عواملي باعث شد كه عليرغم تحليل‌ها و تفسير‌هاي داخلي و خارجي مردم حضور بي‌نظير در پاي صندوق‌هاي رأي داشته باشند‌، نيازمند مباحث مبسوطي است كه عمده آن معطوف به علاقه مردم به نظام و پاسخ به تهديدات دشمنان است.
حضور پرنشاط برخي كانديداها كه با همه توان به عرصه انتخابات آمده بودند، از حلاوت‌هاي خوب اين دوره انتخابات بود. رقابت گرم بين درون جناحي اصول گراها و كانديداها نيز اين حلاوت را دوچندان كرده بود.
اگر با توجه به موارد فوق فكر كنيم كه در همه انتخابات‌ها چه كنيم كه: 1ـ مردم حضور گسترده‌تري داشته باشند 2ـ كانديداها با قدرت بيشتر و با توان مضاعف‌تري در انتخابات شركت كنند 3ـ انتخابات رقابت‌تري داشته باشيم، از نكاتي است كه پاسخ درستي اگربه آنها داده و آن را بعنوان آموزه‌‌اي در نهادهاي برگزار كننده انتخابات تزريق كنيم، از اين انتخابات بهره مضاعفي برده‌ايم.
از طرف ديگر يكي از مواردي كه پس از هر انتخاباتي دلسوزان نظام و انقلاب همه را به آن توصيه مي‌كنند، اين است كه: رقابت‌ها را به رفاقت تبديل كرده و كدورت‌هاي دوران انتخابات را كنار بگذاريد.
بي‌شك زيبنده هيچ نظام و حكومتي نيست كه در هر دوره از انتخابات يك عده‌اي كه با هم رقابت مي‌كنند، اين رقابت باعث اختلاف و درگيري و لجاجت بين مجموعه‌اي از شركت كنندگان در انتخابات شود. يكي از راه‌هايي كه مي‌تواند در اين زمينه مؤثر باشد، كاستن از بداخلاقي‌هاي دوران رقابت انتخاباتي است. مسئولان براي آنكه فضاي مناسبي براي انتخابات‌هاي آتي بوجود آورند، پرونده تخريب‌هاي گسترده‌اي كه در دوران انتخابات انجام شد، هرچند در نتيجه آرا بي‌اثر باشد يا نباشد را بايد مختومه قلمداد نكنند.
رسيدگي دقيق به اين تخريب‌ها، اتهام‌هاي به جا يا بي‌جا كه با شخصيت و آبروي كانديداها ارتباط دارد و همچنين توجه به دخالت‌هاي نابجاي برخي افراد و مجموعه‌ها در دوران تبليغات انتخاباتي، مي‌تواند چشم‌انداز خوبي را براي انتخابات‌هاي بعدي فراهم نمايد.
تخريب‌ها و اتهام‌زني‌هايي كه در اين دوره از انتخابات در شهر قم انجام گرفت به هيچ وجه زيبنده «مركز جهان تشيع» نيست. البته مردم با رأي خود پاسخ خوبي به اين تخريب‌ها دادند ولي اين پاسخ به هيچ وجه مسئوليت مسئولان مربوطه را برطرف نمي‌كند. هر بيننده‌اي اخبار رسانه‌ها و سايت‌هاي خبري كشور را ملاحظه مي‌كرد با خود مي‌گفت: در قم چه خبر است؟! اين صندلي چقدر ارزش دارد كه برخي همه ارزش‌ها را براي يك نفر ديگر زير پاي مي‌گذارند؟! توجه آسيب‌شناسانه، همه جانبه و دقيق به تخريب‌هاي اين دوره از انتخابات باعث مي‌شود در انتخابات‌هاي بعدي اثري از تلخي دوران تبليغات شاهد نباشيم.

 

منبع: 19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود