کد خبر: 3895

تاریخ انتشار: 1390-12-13 - 19:04

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بایسته های فرهنگ
0
بازدیدها: 861

خانواده سالم، پیش‌نیاز جامعه سالم / فردوسی‌، سیما

چکیده: درباره سلامت روان افراد یک جامعه و پیشگیری از ابتلای آنها به اختلالات روانی همواره موارد زیادی توصیه می‌شود اما یکی از مهمترین مواردی که گاهی نسبت به آن بی‌توجهی صورت می‌گیرد نقش مهم خانواده […]

چکیده:

درباره سلامت روان افراد یک جامعه و پیشگیری از ابتلای آنها به اختلالات روانی همواره موارد زیادی توصیه می‌شود اما یکی از مهمترین مواردی که گاهی نسبت به آن بی‌توجهی صورت می‌گیرد نقش مهم خانواده در این قضیه است.

 

 خانواده‌ سالم کارکردهای مختلفی دارد از جمله این که می‌تواند امید به زندگی افراد را افزایش داده و آنها را از افسردگی و پوچی دور کند. افراد در یک خانواده متعادل با ارتباط سازنده‌ای که با یکدیگر دارند مشکلات خود را مطرح کرده و از دیگر اعضا همفکری و مشورت می‌گیرند.

اما آنچه مشاهده می‌شود این است که امروزه متاسفانه از سویی به دلیل مشغله زیاد افراد و از سوی دیگر به دلیل فعالیت‌ شبکه‌های مجازی، مادر و پدرها و فرزندان وقت زیادی را برای صحبت کردن با یکدیگر اختصاص نمی‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود رفته‌رفته از یکدیگر دور شده و به سمت انزوا و افسردگی پیش بروند.

همچنین این موضوع سبب می‌شود فرزندان از خواهر و برادرهای خود نیز فاصله گرفته و بیشتر به جمع‌های دوستانه علاقه نشان دهند در حالی که این دوستان که گاهی خانواده‌ها نیز آنها را نمی‌شناسند و صرفا اینترنتی و مجازی هستند ممکن است خطرات بسیار زیادی برای آنها به همراه داشته باشند.

برای حفظ صمیمیت خانوادگی لازم است تلاشی دوسویه از سمت پدر و مادرها و فرزندان صورت بگیرد. والدین با مشورت گرفتن از فرزندان درباره امور مختلف خانه می‌توانند در آنها اعتماد به نفس را تقویت کرده و احساس مسوولیت را در آنها پررنگ کنند. یا به عنوان مثال به جای سختگیری‌های زیاد که باعث دلزده شدن فرزندان از محیط خانواده می‌شود، با تعیین قوانین و توافق بر سر حد و مرزهایی که در خانواده باید رعایت شود، از آنها انتظار رعایت آن مقررات را داشته باشند.

آگاه‌سازی فرزندان از خطراتی که در جامعه ممکن است وجود داشته باشد و آنها را تهدید کند یکی از وظایف پدر و مادرهاست که می‌توانند این کار را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حین بحث‌های خانوادگی انجام دهند و به آنها این فرصت را بدهند که اتفاقاتی که برایشان می‌افتد را تعریف کرده و درباره آن بحث و گفتگو کنند و جوانب مختلف آن را بسنجند. این کار باعث می‌شود نوجوان و جوان نظرهایی که از دوستان و گروه همسالان خود می‌گیرد را در جمع خانوادگی نیز مطرح کرده و بهترین تصمیم را بگیرد.

به این ترتیب نوجوانان و جوانان ‌می‌توانند از نگرانی‌های والدینشان کاسته و مبنای یک رابطه خوب را بگذارند و از این طریق به آن حس استقلالی که در این سن نیاز دارند دست پیدا کنند و محیط خانه را مانند یک محیط سرشار از بایدها و نبایدها نبینند که فقط باید از قوانین آن سرپیچی کنند تا به آزادی و استقلال دست پیدا کنند.

امروزه این مساله ثابت شده است که کودکانی که به شیوه‌های درست پرورش یابند احتمال رشد مهارت‌ها در آنها بسیار بیشتر است و همچنین احتمال بروز مشکلات رفتاری در آنان کمتر به چشم می‌خورد؛ بنابراین با ایجاد محیط خانوادگی سالم می‌توان به داشتن جامعه سالم امیدوار بود.

 

منبع: خبرانلاین 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود