کد خبر: 3900

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / هنر
0
بازدیدها: 1 099

صادق زیباکلام:اسکار اصغر فرهادی، نشانه شکست سینمای دولتی

چکیده: جایزه اسکار اصغر فرهادی، بیش از آنکه موفقیتی برای فرهادی باشد، شکستی کامل برای سینمای دولتی ایران بود. از این به بعد بغض و کینه سینماگران دولتی نسبت به هالیوود، بیش از پیش افزایش خواهد یافت. […]

چکیده:

جایزه اسکار اصغر فرهادی، بیش از آنکه موفقیتی برای فرهادی باشد، شکستی کامل برای سینمای دولتی ایران بود. از این به بعد بغض و کینه سینماگران دولتی نسبت به هالیوود، بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

 

صادق زیباکلام در گفتگو با عصر ایران، با ابراز خوشحالی از کسب جایزه اسکار توسط فیلم جدایی نادر از سیمین، گفت: من از این جایزه خوشحالم چون فکر می کنم جایزه اسکار اصغر فرهادی، مشت محکمی بر سر سینمای دولتی در ایران بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، افزود: جایزه اسکار اصغر فرهادی، بیش از آنکه موفقیتی برای فرهادی باشد، شکستی کامل برای سینمای دولتی ایران بود. سینماگرانی چون اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و جعفر پناهی بدون برخورداری از رانت های سیاسی موفق شده اند خودشان را بالا بکشند و اصغر فرهادی در این مسیر اعتلا، آن قدر خودش را بالا کشید که سرانجام کاری را انجام داد کارستان.

وی با انتقاد از سینماگران برخوردار از امتیازات و رانت های سیاسی، گفت: ما وقتی که به سینمای دولتی ایران نگاه می کنیم، می بینیم که علیرغم بودجه های هنگفتی که از بیت المال برای این فیلم ها هزینه شده است، غایت هنر چنین فیلمسازانی لمپنیسم ویا ترویج تئوری های ورشکسته دایی جان ناپلئونی بوده است. طبیعی است که چنین سینماگرانی، موفقیت چشمگیر اصغر فرهادی را به نقش موثر صهیونیست ها، صهیونیست های مسیحی، دشمنان اسلام دشمنان انقلاب اسلامی ایران و دشمنان بشریت در هالیوود نسبت دهند؛ دشمنانی که همه فکر و ذکرشان مخالفت با دولت ایران است.

نویسنده کتاب " ما چگونه، ما شدیم "، درباره پیامد جایزه اسکار "جدایی نادر از سیمین" در جمع سینماگران دولتی ناخشنود از این جایزه، گفت: به نظر من، از این به بعد بغض و کینه سینماگران دولتی نسبت به نهادها، سازمان ها و مراجع بین المللی هنر هفتم، از جمله هالیوود، بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

زیباکلام با رد این انتقاد برخی از چهره های اپوزیسیون خارج از کشور، که معتقدند "جدایی نادر از سیمین" فیلمی است که با حمایت مراکز سیاسی داخل کشور با هدف تلطیف فضای بین المللی موجود علیه ایران، ساخته و به هالیوود ارسال شده است، گفت: من اصلاً چنین نظری ندارم. آدام اسمیت دویست سال پیش گفت دولت تاجر خوبی نیست. به نظر من، دولت هنرمند و سینماگر خوبی هم نیست. به نظر من، مسئولان دولتی ما حتی اگر می خواستند چنین کاری انجام دهند و چنین فیلمی بسازند و روانه هالیوود کنند تا فضا را به نفع ایران تلطیف کنند، باز هم در عمل نمی توانستند چنین کار بزرگ و هنرمندانه ای انجام دهند. اسکار و جوایزی از این دست، برآمده از نهادهای دولتی و حکومتی نیست بلکه برآمده از خلاقیت ها و استعدادهای شخصی هنرمندان بزرگ دنیاست. سینمای دولتی ایران، سققف پرش و ارتقایش، لمپنیسم و دایی جان ناپلئونیسم است. در فیلم قلاده های طلایی شاهد این نگاه دایی جان ناپلئونی بودیم.

این استاد تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران دلیل موفقیت جهانی فیلم اصغر فرهادی را پرداختن به معضلات عاطفی جهان شمول اسنان ها داسنت و در این باره گفت : جدایی نادر از سیمین به دلیل پرداختن به عواطف، احساسات و معضلات عاطفی انسان ها، به زیباترین شکل ممکن، توانست در دنیا موفق شود. رمز موفقیت این فیلم به تصویر کشیدن معضلات عاطفی انسان ها و واکنش آنها در چنین تنگناهای عاطفی زندگی بود.

زیباکلام در پایان با رد انتقاد کسانی که معتقدند "جدایی نادر از سیمین" حاوی سیاه نمایی و تحقیر ملی در برابر غرب بود، گفت: کجای این فیلم سیاه نمایی و تحقیر ملی بود؟ سودای رفتن به غرب یک واقعیت تلخ در جامعه ایران است. ده ها ایرانی در راه رسیدن به استرالیا، قایقشان سرنگون شد و در دریا غرق شدند. صف های طولانی در برابر سفارت کانادا، استرالیا و ... نشان می دهد که فیلم جدایی نادر از سیمین مبتنی بر توهم نبوده است بلکه واقعیتی آشکار در جامعه ایران را به نمایش گذاشته است. بسیاری از جوانان ما اگر بتوانند از این جامعه می روند. این یک واقعیت است و اگر هنرمندی این واقعیت را به تصویر بکشد، کار خلافی انجام نداده است. اگر ما بگوییم چنین چیزی در جامعه ما وجود ندارد، در این صورت دروغ گفته ایم. به تصویر کشیده هنرمندانه واقعیت های اجتماعی، سیاه نمایی نیست. تعداد زندانیان در ایران در سه دهه گذشته 25 برابر شده است. بسیاری از فیلم های غربی نیز واقعیت تلخ ان جوامع را به تصویر می کشد.






دیپلماسی ایرانی: زبان فیلمسازی فرهادی، زبان یک انسان جهانی و بین المللی است
دیپلماسی ایرانی نیز نوشت: جایزه سینمایی اسکار که بیش از هشت دهه است در امریکا برگزار می شود و هر ساله از سوی آکادمی اسکار، بهترین هنرمندان و فیلم های سینمایی امریکا و جهان را انتخاب می کند، امسال برای اولین بار به یک فیلم و فیلمساز ایرانی جایزه داد تا هم خود تاریخ ساز شود و هم سینمای ایران.

ایران که سال ها به داشتن کارگردان های متفکری چون بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی و زنده یاد علی حاتمی به خود بالیده و در جستجوی راه هایی برای ظهور پتانسیل های بین المللی اش بوده، یکباره اصغر فرهادی را به عنوان فیلمسازی نواندیش و خلاق به دنیا معرفی کرد و حالا سینمای ایران بیش از گذشته از سوی دوستداران این هنر در تمام ملل جهان شناخته و تحسین می شود.

اصغر فرهادی که با نخستین فیلمش "رقص در غبار" نشان داد که در پروراندن مضامین اجتماعی و نمایش تناقض های اخلاقی بشر، تبحر بالایی دارد، پله به پله رشد کرد و هر فیلم او قدمی رو به جلو در سینمای اجتماعی و ملودرام ایران محسوب می شد. او با فیلم "شهر زیبا" نیز گرفتاری انسان را در بند تناقض های مذهبی و دوگانه های اجتماعی نشان داد و بار دیگر شخصیت هایش را در دوراهی تصمیم گیری قرار داد. نگاه نسبی گرا و جزم ستیز او در فیلم "چهارشنبه سوری" هم ادامه یافت و این بار به طرح مساله دروغ و پنهان کاری پرداخت. این دو مضمون در فیلم "درباره الی" هم تبلور یافت و سرگردانی انسان را در بین تناقض های درونی و دوگانه های راست / دروغ، منفعت فردی / منفعت جمعی و نیز چرایی قضاوت های قطعی درباره یکدیگر به گونه ای سوال برانگیز مطرح کرد.

فرهادی در فیلم هایش مخاطب را دست کم نمی گیرد و او را به مشارکت در فهم و درک جهان داستان و پاسخ دهی به سوال ها و ابهام های شخصیت های فیلمش وادار می کند. از این روست که فرهادی به سینماگری تبدیل شده که برخلاف عرف رایج فیلمسازی در ایران، مایل نیست همه حقیقت را یکجا و آسان در اختیار مخاطب بگذارد. او یا فیلم های او معتقدند که حقیقت به صورت تام و تمام نزد یک فرد نیست و هر کس حقیقت خود را دارد و بنابراین هیچ قضاوت قطعی و قاطعی درباره گناهکار یا بی گناه بودن افراد نمی توان داشت.

اینها بخشی از جهان فیلم ها و اندیشه اصغر فرهادی است که موجب شده است آثارش و به ویژه فیلم "جدایی نادر از سیمین" مورد پسند مخاطبان و منتقدان سراسر دنیا قرار بگیرد و او را به نقطه اوج افتخارات هنری برساند. فیلم های او از این جهت که به ویژگی های عام شمول و ذاتی انسان می پردازند و پرسش های به ظاهر عادی ولی عمیقی را مطرح می کنند، از سوی هر مخاطبی با هر خصلت فرهنگی و متعلق به هر خطه جغرافیایی فهم و دریافت می شود.

می توان زبان فیلمسازی او را زبان یک انسان جهانی و بین المللی دانست که با تکیه بر نقاط ذاتی و مشترک انسان ها، ظرفیت جذب و پذیرش در هر فرهنگ و اجتماعی را دارد و از این رو می تواند به الگویی برای گفتگو و تعامل بینافرهنگی تعبیر شود.

زبان فیلم های فرهادی بارزترین و برجسته ترین مشخصه کارهای اوست. او هنرمندی است که کارش را از تئاتر و نمایشنامه نویسی شروع کرد و گویی در جستجوی ظرفیت های بیشتر برای واگویی دغدغه ها و مفاهیم ذهنی اش کم کم به سینما راه یافت و ابتدا مخاطبان ایرانی و حالا به طرز سیال و شناوری مخاطبان جهانی و غیر همزبان را تحت تاثیر قرار داده است.

فیلم های اصغر فرهادی شکلی از همزبانی از راه تولید هنری است. همان زبانی که هنرمندان دیروز و امروز جهان به الفبا و دستورزبانش پی برده و از طریق آن با دیگران ارتباط برقرار کرده اند. درواقع همزبانی هنری، مرز "خود" و "دیگری" را از میان برمی دارد و پیوند و هم‌گونگی به جایش می نشاند. فرهادی در چند جمله ای که پس از دریافت جایزه اسکار بر زبان آورد، از تفاوت هنر و سیاست و به حاشیه رفتن زبان فراگیر هنر در زمانه جولان سیاست و خشونت سخن گفت.

او درباره دلیل خوشحالی مردم ایران از کسب این جایزه گفت: "آنها خوشحال اند چون در این زمان که صحبتِ جنگ و تهدید و حمله بین سیاستمداران رد و بدل می شود، اینجا صحبت از فرهنگ غنی کشورشان ایران است. یک فرهنگ غنی و قدیمی که زیر گرد و غبار سیاست پنهان مانده است."

اگرچه برخی پیام های تبریک که به اصغر فرهادی ارائه شد، به جای محو خط و خطوط سیاسی و نادیده انگاشتن تضادهای فرهنگی و سیاسی، به برجسته نمایی همان چیزی پرداختند که فیلم "جدایی" از آن گریزان است، ولی بازهم بر تم اخلاقی و انسانی فیلم او تاکید کردند و چنین محتوایی را پاسخگوی نیازهای انسانی توصیف کردند.

این فیلم در شرایطی موفقیت جهانی کسب کرد، که بدبینی ها و اتهام زنی های متعددی به ایران روا داشته می شود و تبلیغات منفی و ایران هراسانه در دنیا کماکان ادامه دارد. "جدایی نادر از سیمین" که در دنیا به "جدایی" معروف شده، با پرهیز از موضوعات زودگذر و نخ نما شده سیاسی، چنین فضای پر از شماتت و منفی نگری را برید و پرتوهای درخشان فرهنگ و هنر و خلاقیت ایرانی را به رخ دنیا کشی

د.





کیارستمی: موفقیت جدایی نادر از سیمین شادی آور است
عباس کیارستمی، فیلمساز ایرانی که برای برگزاری کارگاه ده روزه فیلمسازی در اسپانیا بسر می برد، موفقیت فیلم نادر از سیمین در اسکار را به آقای فرهادی تبریک گفت.

این کارگاه که آقای کیارستمی برای برگزار کردنش به اسپانیا رفته، از سه شنبه، ۹ اسفند ماه (۲۸ فوریه) همزمان با جشنواره فیلم "ابن عربی" در شهر مورسیای اسپانیا آغاز شد.

مارتا لوپز (Marta Lopez) مدیر این جشنواره گفت که فیلمسازان بسیاری از کشورهای مختلف خواستار شرکت در این کارگاه بودند اما تنها ۳۵ نفر از آنان پذیرفته شدند.

خانم لوپز افزود: کیارستمی یکی از اساتید بزرگ سینمای معاصر جهان است و حضور او در مورسیا افتخاری برای این جشنواره نوپا است.

جشنواره "ابن عربی" از سه سال پیش با مبنای "سفر و خلاقیت" به راه افتاد و تاکنون میزبان چهره های سرشناسی چون ویتوریو استورارو و مجید مجیدی بوده است.

محمودرضا ثانی فیلمساز ایرانی و رئیس جشنواره ابن عربی در این باره گفت که برگزاری کارگاهی ۱۰ روزه زیر نظر آقای کیارستمی، جشنواره را وارد مرحله ای تازه کرده است.

او افزود که شرکت کنندگان در این دوره آموزشی، فیلمسازان جوانی هستند که طرح های خود را زیر نظر آقای کیارستمی خواهند ساخت.

به گفته آقای ثانی از جمله ویژگیهای این دوره، تمام وقت بودن آن است و شرکت کنندگان در این مدت می آموزند که چگونه به ساده ترین روش از محیط و اطراف خود فیلم بسازند.

وی در ادامه گفت: فیلمهایی که در این ۱۰ روز ساخته می شوند در پایان کارگاه، مورد نقد و بررسی شرکت کنندگان قرار می گیرند و در نهایت از فیلم برگزیده تقدیر می شود.

عباس کیارستمی که برای حضور در جشنواره "ابن عربی" در مورسیا حضور یافته از موفقیت فیلم "جدایی نادر از سیمین" در اسکار به عنوان رویدادی فرخنده نام برد و دریافت این جایزه را به اصغر فرهادی تبریک گفت.

کیارستمی به خبرنگاران گفت که توفیق این فیلم مردم ایران را خوشحال کرده و از این بابت نیز باید از آقای فرهادی تشکر کرد.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: عناوین مهم خبری مربوط به ایران در رسانه های جهان همیشه همراه با مسائل منفی سیاسی بوده است اما کسب اسکار توسط فیلم جدایی نادر از سیمین سبب شد تا در مهمترین عناوین خبری یک موضوع فرهنگی و هنری مربوط به ایران پخش شود و این حق مردم است که اینگونه مطرح شوند.

کیارستمی درباره کارهای تازه خود اعلام کرد که فیلمبرداری اثر تازه اش در ژاپن به پایان رسیده و مشغول صدا گذاری آن است.

او تصریح کرد که ساخت این فیلم با سختی و دشواریهای بسیاری همراه بوده و در لحظاتی وی را به "ستوه آورده است".

کیارستمی تاکید کرد که همچنان قصد ندارد در ایران فیلم بسازد و گفت: در شرایطی نیستم که به خاطر کار هنری خویش سختی ها و مشکلات غیرضروری را تحمل کنم.





مصاحبه لیلا حاتمی با شبکه CNN پس از موفقیت «جدایی» در اسکار: این فیلم حقایق جامعه ما را نشان داد
شبکه خبری CNN آمریکا پس از برنده شدن فیلم «جدایی» در اسکار هشتاد و چهارم، با تقدیر از این فیلم و نشان دادن صحنه هایی از فیلم و صحبت های فرهادی بعد از دریافت مجسمه طلایی اسکار، با لیلا حاتمی بازیگر نقش سیمین مصاحبه ایی کوتاه انجام داد.

گزارشگر با تبریک به حاتمی برای دریافت جایزه اسکار، اولین سوال خود را چنین مطرح کرد که: شما در مراسم اسکار حضور داشتید. دوست دارم بدانم در زمانی که فیلم «جدایی» اسکار را دریافت کرد اولین چیزی که به ذهنتان آمد چه بود؟

حاتمی: "احساس لذت بخشی بود، خیلی خوشحال و هیجان زده شدم. بودن در این فیلم و عضوی از آن بودن برای من افتخاری بود و همچنین افتخاری بود که توانستم با اصغر فرهادی کار کنم. من واقعا خوشحالم".

CNN: عکس العمل ایرانی ها از این جایزه چه بود؟ آیا با دوستان یا خانواده تان درباره آن صحبت کرده اید، آنها درباره این اسکار چه می گفتند؟

حاتمی: "آنها همه خوشحال هستند و به این جایزه افتخار می کنند. این اولین اسکار ما در تاریخ سینما است و برایمان خیلی مهم است و همه خوشحالند، بخاطر اینکه این فیلم یک فیلم خیلی خوب و صادق است. این یک خوشحالی بی نظیر برای تمام مردم ایران است.

CNN: درباره سیاست مداران و قدرتمندان ایران چطور؟ آیا آنها نیز از این جایزه خوشحال هستند؟

حاتمی: "فکر می کنم. من هنوز نتوانستم این اخبار را در اینترنت بخوانم. اما من این خوشحالی را برای همه مردم ایران تصور می کنم".

CNN: آیا فیلم در ایران دیده شده است؟ یعنی در سینماها به نمایش در آمده است؟

حاتمی: "بله البته، و خیلی هم موفق بود".

CNN: شما گفتید که فیلم یک فیلم صادق بوده است. اگر می شود به ما بگویید که چقدر فیلم در شرایط زندگی امروز مردم ایران دقیق بوده است؟

حاتمی: "اگر واقعا بخواهم صادق باشم، این فیلم حقایق جامعه ما را نشان داده است و کشمکشهای دو طبقه متوسط و پایین جامعه را به تصویر کشیده است. این فیلم یک فیلم حقیقی است. با اینکه یک داستان است، اما با یک پشت زمینه حقیقی که در جامعه چه خبر است."





تبریک رسول صدرعاملی به فرهادی: مردم هر جامعه فیلم‌ها را ماندگار می‌کنند
رسول صدرعاملی در پی موفقیت اخیر «جدایی نادر از سیمین»؛ به عنوان یکی از اعضاء کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار، نقطه‌نظراتش را مطرح کرد.

این کارگردان سینمای ایران که 13 دوره به عنوان یک فیلم‌ساز در کمیته‌ی معرفی فیلم ایرانی به اسکار حضور داشته است در گفت‌وگویی با ایسنا، گفت: امسال هم مثل سال‌های گذشته برای معرفی فیلم ایرانی به اسکار، کمیته انتخابی شکل گرفت و در بخشی از کمیته هیات انتخاب، به غیر از فیلم‌سازان و ‌مدیران‌ امور بین‌الملل سینما، عده‌ای هم با عناوین و سمت‌های رسمی حضور داشتند تا بر چگونگی ارسال فیلم‌ها نظارت کنند‌ تا از اهداف آنها دور نباشد.

به گفته‌ی صدرعاملی؛ امسال از مجموعه فیلم‌های داوطلب برای معرفی به اسکار سه فیلم شاخص شد؛ «سی و سه روز»، «آلزایمر» و «جدایی نادر از سیمین» و همه تلاش‌ها صورت گرفت تا درست‌ترین انتخاب انجام شود که خوشبختانه با انتخاب و معرفی «جدایی نادر از سیمین» مشخص شد که درست‌ترین انتخاب صورت گرفته است.

وی با اشاره به حضورش در 12 دوره‌ی کمیته انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسکار یادآور شد: در این سال‌ها سعی شد هیچ وقت رابطه ما با اسکار قطع نشود و امسال هم سال خیلی حساس‌تری بود و با کوچک‌ترین غفلتی شاید ما این فرصت را از دست می‌دادیم چون به هر حال جزو قوانین آکادمی اسکار است که هر فیلمی که معرفی می‌شود باید نام فیلم به امضای نمایندگان و کارشناسی خود سینما و نمایندگان رسمی دولتی آن کشور رسیده باشد و در عین حال صنوف سینمایی هم به تنهایی نمی‌توانند فیلم معرفی کنند چون تا کمیته مشترک متشکل از نمایندگان رسمی دولتی و صنف شکل نگیرد، این معرفی جنبه‌ی رسمی پیدا نمی‌کند.

کارگردان «من ترانه 15 سال دارم» همچنین اظهار خرسندی کرد از اینکه، در هیچ دوره‌ای در سال‌های اخیر، رابطه‌ی سینمای ایران با اسکار قطع نشده است به خصوص با تلاش‌های مدیر روابط بین‌الملل فارابی.

صدرعاملی در عین حال یادآور شد: حتی سالی که فیلم «من ترانه 15 سال دارم» به آکادمی اسکار معرفی شد سالی بود که آقای کیارستمی برای رفتن به آمریکا ویزا نگرفته بود و کانون کارگردانان اصرار داشت اسکار را تحریم کنیم و در آن مقطع آقای کیارستمی تماس گرفتند و گفتند نباید عرصه فرهنگ را با تصمیمات ملتهب به حاشیه ببریم و این تصمیم گیری‌ها باعث شود فرصتی از فیلم ایرانی گرفته شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: همین امسال و چند سال قبل گروه‌هایی بودند که معتقد بودند باید جشنواره فیلم فجر را تحریم کنیم، در حالیکه من معتقدم عرصه‌ی فرهنگ و هنر حتی یک ساعت و یک روز تعطیل نیست و باید همراه و حتی جلوتر از مردم جامعه بالندتر شود و ماموریت فرهنگ‌سازی خودش را پیش ببرد.

صدرعاملی ادامه داد: اگر یک سال جشنواره‌ی فجر تعطیل می‌شد، لطمه جبران‌ناپذیری به روند تولیدات متنوع که از ایده‌های مختلفی شکل می‌گیرد، می‌خورد و شوق تولید بهتر در خانواده سینما کاهش پیدا می‌کرد، در چنین شرایطی است که ما می‌توانیم مطمئن باشیم با توجه به تجربیات سه دهه‌ی گذشته بین تولیدات سینمای ایران قطعا سالی چند شاهکار سینمایی دیده خواهد شد و در سینمای جهان به عنوان نماینده فرهنگ و تمدن و اعتقادات و باورهای مردم این سرزمین عرضه می‌شود.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موفقیت «جدایی نادر از سیمین» در اسکار به ایسنا گفت: اتفاق مهمی که در پی این موفقیت سینمای ایران افتاد، به نظرم این بود که در تمام کشورهای اروپا و آمریکا ـ خارج از بحث سیاستمداران آن ـ مردم معمولی زندگی می‌کنند که اطلاعاتشان را از رسانه می‌گیرند، رسانه‌هایی که تعریف خوبی از ایران ارائه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: بنابراین همین مردم وقتی می‌شنوند که از ایران فیلمی در دو بخش نامزد شده است و در یک بخش اسکار را دریافت کرده است، با توجه به نگاه بدبینانه‌ای که صرفا رسانه‌ها برای آنها نسبت به ایران ایجاد کرده‌اند قطعا برای آنها تامل برانگیز است و ناچارشان می‌کند به شعور فرهنگ این مردم احترام بگذارند. بنابراین حتی اگر کسانی قدر این ماجرا را نمی‌دانند، سرسوزنی از این دیدگاه به این ماجرا نگاه کنند، این موفقیت فرهنگی برایشان محترم خواهد شد.

صدرعاملی که امسال به دلیل حضورش در کمیته انتخاب، فیلمش برای معرفی به اسکار بررسی نشده است به ایسنا گفت: امسال به نظر من سال حساسی بود؛ چون معتقد بودم، «جدایی نادر از سیمین» فیلم شایسته‌ای است به همین دلیل هیچ چیز برای خودم مهم نبود و در همین راستا با همکاری تعدادی از اعضای کمیته، تمام تلاشمان را کردیم که امضای کمیته 9 نفره را برای معرفی «جدایی نادر از سیمین» به اسکار بگیریم.

وی همچنین یادآور شد: من تبریک خودم را همان موقع که برگه‌ی معرفی فیلم به آکادمی اسکار امضا شد به اصغر فرهادی گفتم، اما این مانع نمی‌شود که بار دیگر این موفقیت بزرگ مردمی، ملی و میهنی این سرزمین که در این سال آن را اصغر فرهادی نمایندگی می‌کند،تبریک ‌نگویم و آرزو می‌کنم هر سال فیلم‌های درخور اهمیت، ابتدا برای لذت بردن تماشاگران ایرانی و بعد برای جهانیان تولید شود که خوشبختانه «جدایی نادر از سیمین» ابتدا به ذائقه تماشاگر داخلی خوش آمد و بعد در عرصه‌ی جهانی موفق شد.

صدر عاملی با اشاره به برخی اظهارنظر درباره‌ی جایزه اسکار گفت: سری به موزه سینما بزنیم و از انبوه جوایز و افتخارات سینمای ایران در سال‌های گذشته دیدن کنیم، همه‌ی این فیلم‌ها را که بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که هیچ فیلم موفق و خوبی با هدف دریافت جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی ساخته نمی‌شود چون اگر اینگونه بود، این فیلم‌ها ماندگار نمی‌شدند به هرحال مردم هر جامعه هستند که فیلم‌ها را ماندگار می‌کنند چون فیلم‌ها به دنبال جشنواره‌ها و جوایز نیستند، این جشنواره‌ها و جوایز هستند که به دنبال هر فیلم خوب و از جمله فیلم‌های ایرانی می‌آیند.

اعضا هیات انتخاب معرفی فیلم ایرانی به آکادمی اسکار متشکل از رسول صدرعاملی، رویا تیموریان، پوران درخشنده، محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری‌نژاد، محمد داودی، علیرضا شجاع نوری، مهدی صباغ‌زاده و امیراسفندیاری بودند که 25 شهریور ماه،«جدایی نادر از سیمین» را به اسکار معرفی کردند

 

منبع: بازتاب 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود