کد خبر: 3919

تاریخ انتشار: 1390-12-12 - 13:50

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 1 140

آشنایی با اندیشه سیاسی شهید صدر منتشر شد

چکیده: کتاب آشنایی با اندیشه سیاسی شهید صدر از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی منتشر شد.   به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب آشنایی با اندیشه سیاسی شهید صدر به قلم علیرضا بی‌نیاز،‌ […]

چکیده:

کتاب آشنایی با اندیشه سیاسی شهید صدر از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی منتشر شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب آشنایی با اندیشه سیاسی شهید صدر به قلم علیرضا بی‌نیاز،‌ محمدمهدی باباپور و منصور میراحمدی به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه منتشر شد.

نوشتار حاضر با اشاره به زندگی‌نامه شهید صدر، مبانی نظری اندیشه سیاسی وی را تبیین کرده و برپایه آن، نظریه انقلاب، حاکمیت و خلافت انسان و گواهی پیامبران‌(ع) را مورد بررسی قرار داده است.

علامه شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان مسلمان و به تعبیر امام خمینی‌(ره) «مغز متفکر اسلامی»، در تاریخ اسلام، به ویژه در قرن چهاردهم هجری است. فقیهی جامع الشرایط، فیلسوفی اجتماعی، مفسری بزرگ، متفکری آگاه به فرهنگ و علوم زمانش، نویسنده‌ای توانمند و پرکار و سیاستمداری هوشمند، شجاع و دردمند است.

زندگی‌نامه شهید صدر، مبانی نظری اندیشه سیاسی شهید صدر، نظریه انقلاب اجتماعی و سیاسی (1): سنت‌های اجتماعی و امکان توسعه و انقلاب، و نظریه انقلاب اجتماعی و سیاسی (2): انقلاب، شرایط و عوامل، نظریه حاکمیت، خلافت انسان و گواهی پیامبران (1): نظریه خلافت انسان و خلافت انسان و گواهی پیامبران (2): گواهی پیامبران، امامان معصوم و مراجع عام، عنوان فصل‌های این اثر است.

در فصل مبانی نظری اندیشه سیاسی شهید صدر می‌خوانیم: «بی‌تردید شهید صدر به عنوان یک اندیشمند مسلمان، در طرح اندیشه سیاسی خود، از بنیان‌های فکری اسلام تأثیر پذیرفتاه است؛ از این‌رو، بررسی مبانی نظریه اندیشه سیاسی وی، مستلزم شناخت دیدگاه‌های وی درباره خدا، جهان و انسان از دیدگاه دین اسلام است».

فصل حاضر، عهده‌دار تبیین مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی و جامعه‌شناختی اندیشه سیاسی شهید صدر است؛ در این راستا، با مراجعه به آثار مکتوب وی، تلاش می‌شود مهم‌ترین آموزه‌ها و آرای شهید صدر، استخراج شود و تأثیرگذاری آنها بر اندیشه سیاسی وی مورد بررسی قرار گیرد.

نظریه حاکمیت عنوان فصل دیگری از کتاب آشنایی با اندیشه سیاسی شهید صدر است که از دیدگاه شهید صدر، به یکی از موضوع‌های مهم در فلسفه سیاسی و حقوق اساسی، با عنوان «حاکمیت» می‌پردازد؛ ابتدا مفهوم و انواع حاکمیت توضیح داده می‌شود، آنگاه سیر تاریخی حاکمیت و ماهیت آن و به ویژه ویژگی‌های الهی و حاکمیت انسان بر سرنوشتخود و رابطه به این دو، بحث خواهد شد.

مفهوم حاکمیت، انواع حاکمیت، سیر و روند تاریخی حاکمیت بشری، حاکمیت خدا و حاکمیت انسان، حاکمیت و ولایت در تشریع و ارسال رسل، حاکمیت ولایت در تکوین از مهم‌ترین بخش‌های این فصل است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «شهید صدر درباره حاکمیت از چند اصطلاح استفاده می‌کند که یکی از آنها، «السیادة» به مفهوم گسترده حاکمیت است و تنها نظر به حاکمیت سیاسی، استقلال خارجی، آزادی و خودمختاری داخلی ندارد».

از دیدگاه شهید صدر، حاکمیت قبل از هرچیز، یک «حق طبیعی» است که ناشی از علاقه ذاتی مالک نسبت به مملوک و خالق نسبت به مخلوق می‌باشد و این، همان حاکمیت حقیقی خداوند است؛ حاکمیت انسانی، چیزی جز ولایت مساوی انسان‌ها نسبت به یکدیگر نیست، زیرا اصل نخست در حیات اجتماعی که ناشی از آزادی، اراده و اختیار انسان است، «لا ولایة لأحد علی أحد» می‌باشد.

گفتنی است، کتاب‌ آشنایی با اندیشه سیاسی شهید صدر در قطع وزیری، شمارگان دو هزار نسخه، 144 صفحه و به قیمت دو هزار و دویست تومان از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه منتشر شده است

 

منبع: رسا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود