کد خبر: 3813

تاریخ انتشار: 1390-12-10 - 13:30

نسخه چاپی | دسته بندی: نقد و معرفی کتاب / لینکستان (مطالب دیگران)
0
بازدیدها: 2 744

نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»

چکیده: ويرايش سوم كتاب «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر اكرم(ص)» به قلم آيت‌الله‌العظمي جعفر سبحاني از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر شد. اين كتاب با قلمي روان و گويا، وقايع مهم و اساسي […]

چکیده:

ويرايش سوم كتاب «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر اكرم(ص)» به قلم آيت‌الله‌العظمي جعفر سبحاني از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر شد. اين كتاب با قلمي روان و گويا، وقايع مهم و اساسي زندگي پيامبر اسلام(ص) را از اساسي‌ترين مدارك تاريخي اسلام نقل كرده، به تجزيه و تحليل آن‌ها نشسته و ايرادها و شبهه‌هاي موجود را با دلايل قوي جواب داده است.

 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر اكرم(ص)» تاريخي روشن و گويا از زندگي پيامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد مصطفي(ص) است كه براساس مهمترين و كهن‌ترين مدارك تاريخي اسلام تهيه شده است.

درباره زندگاني پيامبر اسلام(ص) به عنوان بزرگترين پيشواي بشر، كتاب‌ها و رساله‌هاي زيادي نوشته شده است. اگر مجموع كتاب‌هايي را كه در اين باره نوشته شده‌اند، در يك‌جا جمع كنيم، كتابخانه عظيمي را تشكيل مي‌دهد. به‌طور قطع و يقين، مي‌توان گفت كه هيچ بزرگي بسان حضرت محمد(ص)، مورد توجه تاريخ و قلم نويسندگان و مغز متفكران عالي‌قدر بشر قرار نگرفته و درباره هيچ‌يك از بزرگان و شخصيت‌هاي جهان، اين اندازه كتاب نوشته نشده است.

به اعتقاد نويسنده، «بيشتر اين كتاب‌ها، يكي از دو اشكال را دارد: يا كتاب به‌صورت وقايع‌نگاري و بيان متون حوادث تاريخي است، بدون اين كه در آنها تجزيه و تحليل و داوري صحيح و بررسي انجام بگيرد، حتي گروهي از بيان علل و انگيزه رويدادهاي اسلامي و نتايج و ثمرات آنها نيز پرهيز كرده‌اند؛ و يا اين كه يك سلسله حدسيات بي‌اساس و اجتهادهاي بي‌دليل، به عنوان قضاوت بررسي، و قضاوت با بيان حوادث آميخته شده، و به نام كتاب تحقيقي - تاريخي در اختيار علاقه‌مندان تاريخ اسلام گذارده شده است.»

آيت‌الله سبحاني در كتاب «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر اكرم(ص)» به اين اشكال‌ها، چنين پاسخ مي‌دهد: «اشكال دسته نخست اين است كه: هدف از تاريخ وقايع‌نگاري و بيان متون قضايا نيست؛ بلكه تاريخ، نگاشتن صفحات حوادث از روي مدارك و منابع صحيح اطمينان‌بخش و نماياندن علل و نتايج و ثمرات آنهاست و تاريخ به اين معنا، بزرگ‌ترين گنجينه‌اي است كه از گذشتگان به يادگار مانده و چنين تاريخي درباره بزرگ‌ترين پيشواي بشر كمتر نوشته شده است و بسياري از مورخان اسلامي براي حفظ متون حوادث، از هرگونه اظهارنظر و تجزيه و تحليل خودداري كرده‌اند. در صورتي كه اين پوزش براي توجيه اين كار كافي نيست، زيرا آنان مي‌توانستند براي حفظ اين هدف، دو نوع كتاب بنويسند: كتابي را به بيان متون تاريخ اختصاص دهند و از هر نوع اظهار نظر و تجزيه و تحليل بپرهيزند و در كتاب ديگر، حوادث را با تجزيه و تحليل صحيح، بنگارند، و يا در يك كتاب نظرات و تحليل‌ها را از حوادث و قضاياي تاريخي جدا سازند... قسمت دوم اين كتاب‌ها، اگرچه به صورت «وقايع‌نمايي» نوشته شده‌اند، و رنگ تحقيق و بررسي را دارند؛ ولي از آن جا كه برخي از آنها به خود رنج تتبع نداده و به اتكاي مدارك غير متقن و ترجمه‌هاي غير صحيح «وقايع نمايي» كرده‌اند، دچار اشتباهات حيرت‌انگيزي شده‌اند. اكثر نوشته‌هاي خاورشناسان، كه كمتر براي درك حقيقت و كشف واقع نوشته مي‌شود، از اين نوع هستند.»

يكي از مزاياي مهم اين كتاب، اين است كه در آن تنها به ذكر حوادث تاريخي قناعت نشده؛ بلكه سعي شده تجزيه و تحليل لازم درباره علل حوادث گوناگون و نتايج آن‌ها، آن‌چنان كه شيوه يك نويسنده محقق است، به عمل آيد تا هدف نهايي كه همان آموزنده بودن تاريخ است، به‌طور كامل تامين شود.

امتياز مهم ديگر اين كتاب اين است كه با مدارك تاريخي شيعه، كاملا منطبق است و از افسانه‌ها و خرافاتي كه دست‌هاي آلوده به تاريخ زندگي پيشواي بزرگ اسلام(ص) آميخته‌اند، خالي است.

اين اثر، زندگاني پيامبر اعظم(ص) را از بدو تولد تا رحلت شهات‌گونه‌اش را از منابع معتبر اسلامي، جست‌وجو كرده و مورد بررسي و پژوهش قرار داده است.

در انتهاي اين اثر، فهرستي از آيات، روايات، سوره‌ها، معصومان(عليهم‌‌السلام)، كسان، جاي‌ها، قبيله‌ها، آيين‌ها، گروه‌ها، كتاب‌ها و متفرقه‌ها نيز درج شده است.

ويرايش سوم كتاب «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر اكرم(ص)» با شمارگان 1500 نسخه، 1052 صفحه و به بهاي 150000 ريال راهي بازار نشر شد.

 

منبع:ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود