کد خبر: 3945

تاریخ انتشار: 1390-12-10 - 13:59

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 310

حسین ابراهیمی:کاش جبهه اصلاحات هم در انتخابات بود

چکیده: ای کاش جبهه اصلاحات هم به طور جدی‌تری در انتخابات حضور داشت تا فضای جدی‌تری برای رقابت در راه راهیابی به مجلس شکل می‌گرفت.   انتخابات مجلس نهم در حالی تا چند روز دیگر برگزار می‌‌شود که […]

چکیده:

ای کاش جبهه اصلاحات هم به طور جدی‌تری در انتخابات حضور داشت تا فضای جدی‌تری برای رقابت در راه راهیابی به مجلس شکل می‌گرفت.

 

انتخابات مجلس نهم در حالی تا چند روز دیگر برگزار می‌‌شود که جبهه اصلاحات که یکی از طیف‌های مردمی فضای سیاسی ایران است، به دلیل محدودیت‌هایی که در چند وقت اخیر تجربه کرده محکوم به حاشیه‌نشینی است و اصولگرایان در رقابتی که رقیب جدی را پیش روی خود نمی‌‌بینند، برای تصدی صندلی‌های سبز بهارستان خود را آماده می‌کنند. این در حالی است که خلاف تندروهای جناح راست که همیشه مواضعی افراطی را اتخاذ می‌کنند، اصولگرایان سنتی بر این باور است که غیبت اصلاحات می‌تواند آسیب‌هایی جدی را به انتخابات وارد کند.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی با گفتن اینکه «انتخابات به حضور اصلاحات احتیاج داشت» اذعان می‌کند که رقابت بدون رقیب جدی نمی‌تواند رقابتی جدی تلقی شود. این عضو کمسیون امنیت ملی که در عضویت جامعه روحانیت مبارز هم قرار دارد، در حالی به سئوالات «ایلنا» پاسخ می‌گوید که در لیست جبهه متحد در تلاش برای راهیابی مجدد به مجلس است.

انتخابات مجلس نهم را به لحاظ بهره بردن از باید‌ها و نبایدهای انتخاباتی چطور می‌بینید؟

قبل از پاسخ به این سئوال لازم می‌دانم به این نکته مهم اشاره کنم که انتخاباتی که قرار است در جمهوری اسلامی برگزار شود، باید انتخاباتی پرشور باشد تا دنیا به این نتیجه برسد که مردم ایران تعهد خود به نظام را حفظ کرده‌اند.

می‌توان در ۱۲ اسفند منتظر انتخاباتی پرشور بود؟

حتما همینطور است. رقابت‌های داغ انتخاباتی موجود نشانگر این است که مجلس نهم در انتخاباتی حساس و پر هیچان ترکیب خود را خواهد شناخت.

اما شاکله اصلی مدعیان حضور در مجلس نهم از یک طیف مشخص هستند که این امر فضای رقابتی را به فضایی نه چندان گرم بدل کرده است.

اینکه گروهی به این نتیجه رسیدند که در انتخابات حضور جدی نداشته باشند، به برگزارکنندکان یا طیف فعال حاضر در انتخابات ربطی پیدا نمی‌کند. به همین دلیل نمی‌توان نگاه نه چندان جدی اصلاحات را دلیلی بر عدم رقابتی بودن انتخابات بدانیم.

اما گروه‌های برای مشارکت در انتخابات به ملزوماتی احتیاج دارند.

خب! تشکل‌ها برای اینکه بتوانند برنامه‌های خود را اجرایی کند و برای اینکه بتوانند بعد از رای‌آوری احتمالی اهداف خود را پیگیری کند و به وعده‌‌هایشان جامعه عمل بپوشانند، نیازمند این هستند که شرایط را شرایطی منطبق با خواسته‌‌هایشان، البته خواسته‌های منطقی‌شان ببینند. به همین دلیل است که جامعه با در نظر گرفتن اینکه حضور همه طیف‌‌ها در انتخابت ضروری است، باید بستر لازم را برای همه دیدگاه‌های موجود فراهم کند. درباره انتخابات فعلی باید گفت که طیف‌های مهم فعالیت‌های انتخاباتی خود را در این چند وقت به طور مرتب و منظم پیگیری کرده‌اند.

اما جبهه اصلاحات رای به عدم حضور جدی در انتخابات داد و در عمل هم همینطور شد.

همانطور که با ثبت‌نام‌‌ها مشخص شد، چهره‌های اصلاح‌طلب برای حضور در مجلس نهم رایزنی‌های خود را انجام دادند و هم اکنون هم امیدوارند تا رای لازم را از حوزه‌های انتخابی خود به دست آورند. به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که حضور پررنگ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بتواند در ‌‌‌نهایت به گرم شدنم فضای انتخابات کمک کند.


البته اصولگرایان هم در فضایی توام با اختلاف و حتی چالش وارد این اتفاق شده‌اند.

متاسفانه عده‌ای با اصرار بر مطالبات غیرمنطقی خود موجب شدند تا مشکلات باقی بمانند تا نتوانیم آنطور که باید در آرامش به فکر حضور در انتخابات شویم. آن هم در شرایطی که جبهه اصولگرایی به این دلیل مشخص که در انتخاب‌های گذشته مورد تایید و توجه مردم قرار گرفته بود، باید مسئولیت‌پذیری زیادی را در رفتار خود نشان بدهد.

اما واقعیت‌های رفتاری گروه‌های منتسب به اصولگرایی با این امر در تناقض بود

اینکه عده‌ای نتوانستند یا نخواستند در راه هدف مهمی چون اتحاد به جبهه متحد اصولگرایی بپیوندند، واقعیت تلخی بود که هزینه‌هایی هم در پی خواهد داشت و البته و به عنوان یکی از چالش‌های اصلی فضای سیاسی کشور مطرح شد. این در حالی بود که با محوریت بزرگانی چون آیت‌الله کنی و آیت‌الله یزدی تلاش‌های زیادی انجام شد تا وحدت عملی شود.

تلاش‌هایی که به سرانجام نرسیدند.

جبهه پایداری از‌‌‌ همان اولین روز اعلام موجودیت اصرار داشت که به شرایط فعلی دامن بزند و با مطالبات غیرمنطقی که از جبهه متحد داشتند، اتحاد را به اتفاقی تبدیل کردند که محال شد.

ترکیب فعلی اصولگرایان در انتخابات چه سرانجامی برای رای‌های اصولگرایی رقم خواهد زد؟

اگر با لیست واحد در انتخابات شرکت می‌کردیم، می‌توانستیم رای‌ها را متمرکز کنیم. اما حالا هم جبهه متحد و هم جبهه پایداری به طور جدی وارد انتخابات شده‌اند تا نگرانی‌های جدی درباره سرنوشت رای‌هایی که قرار است به حساب اصولگرایی ریخته شود، به وجود آید.

برنده انتخابات کدام گروه است، جبهه متحد یا جبهه پایداری؟

اگر کسی رای به این ذهنیت بدهد که که جبهه پایداری رای بیشتری نسبت به جبهه متحد دارد، باید گفت که سخت در اشتباه است.

یعنی جبهه متحد اصولگرایی به توفیق بیشتری می‌رسد؟

حتما، جبهه متحد برنده انتخابات مجلس نهم است.

انتخاباتی که شاهد رقابت اصولگرایان با اصولگرایان خواهد بود

ای کاش جبهه اصلاحات هم به طور جدی‌تری در انتخابات حضور داشت تا فضای جدی‌تری برای رقابت در راه راهیابی به مجلس شکل می‌گرفت.

اما برخی از چهره‌هایی که مهر اصولگرایی به پیشانی‌شان خورده است از عدم لزوم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌‌گفتند.

انتخابات به حضور اصلاحات احتیاج داشت. هر کس غیر از این فکر کند، اشتباه می‌کند.

 

منبع: بازتاب 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود