کد خبر: 3960

تاریخ انتشار: 1390-12-07 - 15:14

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 1 062

لاهوتي، محقق و مولاناپژوه: «ارغنون مولوي» پرتوي از نگاهي تازه به مثنوي معنوي است

چکیده: حسن لاهوتي، نويسنده و مولاناپژوه درباره كتاب «ارغنون مولوي» كه به تازگي منتشر شده، گفت: اين کتاب نمايه‌هاي چندگانه‌اي را فراهم آورده و به پژوهشگران حوزه مولوي‌شناسي اجازه مي‌دهد تا در پرتو […]

چکیده:

حسن لاهوتي، نويسنده و مولاناپژوه درباره كتاب «ارغنون مولوي» كه به تازگي منتشر شده، گفت: اين کتاب نمايه‌هاي چندگانه‌اي را فراهم آورده و به پژوهشگران حوزه مولوي‌شناسي اجازه مي‌دهد تا در پرتو نگاهي تازه به مثنوي معنوي بپردازند و از آن بهره بيشتري بگيرند.

 

دكتر حسن لاهوتي، پژوهشگر و مترجم با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: مثنوي معنوي حاصل ايام پختگي و کمال مولانا و زاييده عقل‌ورزي‌هاي عاشقانه اوست که بي‌گمان مي‌توان آن را مکتبي الهي براي پرورش نيروهاي دروني آدمي ناميد.

اين مترجم و محقق در ادامه سخنانش گفت: مکتب الهي را مولانا جلال‌الدين محمد بلخي به اين اميد پايه نهاد تا جان آدميان را در همين جهان خاکي، به ملکوت خدا رساند و در فردوس اعلي نزد خدا نشاند.

وي افزود: مثنوي معنوي به مانند مدرسه‌اي است که خوانندگانش مي‌توانند حقيقت جان، عقل و عشق را که هر سه داراي منشاء آسماني‌اند، در آن جا به تحقيق بياموزند و پايه پايه، به کامل‌ترين مقامات انساني دست يابند زيرا دبستان کمالات انساني در همين جهان است و آن جهان دبستان ندارد.

لاهوتي به كتاب «ارغنون مولوي» نيز اشاره كرد و گفت: در کتاب ارغنون مولانا که به هشت فصل بزرگ و چندين فصل کوچک تقسيم شده است، از مولانا، مراتب علمي و عرفاني او، همچنين از آموزگارانش و ديگر افرادي چون شمس تبريزي و حسام‌الدين چلبي که در زندگي او نقش‌هاي ماندگار بازي کردند، سخن مي‌رود.

وي افزود: بخش‌هاي ديگر کتاب که تعدادي از داستان‌هاي مثنوي را به شيوه‌اي تازه شرح مي‌دهد، کوششي است سنجيده براي نماياندن شيوه استفاده مولانا از داستان‌ها و تمثيلات عاميانه‌اي که خودش آن‌ها را به سليقه دلرباي خود تغيير مي‌دهد و به سخن شيرين خود مي‌آرايد تا نتيجه مطلوب را حاصل آورد.

اين مولاناپژوه به ويژگي‌هاي اصلي كتاب اشاره كرد و گفت: اين کتاب با فراهم آوردن نمايه‌هاي چندگانه، از يکسو، به پژوهشگران حوزه مولوي‌شناسي اجازه مي‌دهد تا در پرتو نگاهي تازه، در گوشه‌اي آرام از درياي اين حماسه بزرگ عرفاني، به غواصي بپردازند.

و در ادامه سخنانش افزود: از سويي ديگر، اين كتاب مي‌تواند به پرسش‌هاي خوانندگاني که با هنرمندي‌هاي مولانا در تلفيق حکايت‌هاي کوتاه و بلند و جوشش مدام انديشه‌هايي که پياپي ضمن بيان هر داستان، ذهن او را به خود مشغول مي‌دارند و تا کنون آشنايي پيدا نکرده‌اند، پاسخ دهد.

وي به نمونه‌هايي در اين زمينه اشاره كرد و افزود: داستان‌هاي دل‌انگيزي چون پادشاه و کنيزک، ناداني که از حضرت عيسي (ع) خواست تا استخوان‌هاي شيري مرده را زنده کند، داستان جهودي که مي‌خواست مرتبه اتکاي علي(ع) به حفاظت پروردگار را بيازمايد، همچنين نگاه پيغمبر(ص) به عبادت که در حديثي خطاب به اميرمومنان آمده و به زباني بسيار شيوا و روان با توجه به فوايد عرفاني آن‌ها، برکنار از هرگونه اصطلاح، بيان شده است.

لاهوتي اظهار كرد: آخرين فصل اين کتاب سخن از آرزوي مولانا مي‌گويد؛ او در پي فردي مي‌گردد که مي‌گويند «يافت مي نشود» آن فرد انسان کاملي است که عقل و عشق را در جان خود جمع دارد.

از حسن لاهوتي، مترجم و محقق معاصر، تاکنون، کتاب‌هايي نظير «شکوه شمس»، «شرح نيکلسون بر مثنوي معنوي»، «جانِ جان گزيده غزل‌هايي از ديوان شمس تبريزي»، «محمد رسول خدا»، و «مولانا ديروز تا امروز، شرق تا غرب» منتشر شده است.

چاپ نخست «ارغنون مولوي، درباره جلال‌الدين محمد بلخي و مثنوي معنوي»، به قلم حسن لاهوتي زمستان 1390 با شمارگان 1450 نسخه و بهاي 9750 تومان به كوشش نشر نامک منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

منبع: ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود