کد خبر: 3967

تاریخ انتشار: 1390-12-06 - 00:28

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 1 828

«پلوراليسم ديني از منظر قرآن کريم» بار دیگر آمد

چکیده: کتاب «پلوراليسم ديني از منظر قرآن کريم» نوشته علي اسلامي، تهيه شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مركز فرهنگ و معارف قرآن از سوي موسسه بوستان کتاب تجديد چاپ شد   به گزارش خبرگزاري […]

چکیده:

کتاب «پلوراليسم ديني از منظر قرآن کريم» نوشته علي اسلامي، تهيه شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مركز فرهنگ و معارف قرآن از سوي موسسه بوستان کتاب تجديد چاپ شد

 

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر با استناد به حدود 400 آيه از قرآن، در قالب تفسيري موضوعي، شاخه‌هاي گوناگون کثرت‌گرايي ديني را در چند محور بررسي کرده است.

اثر پيش‌رو، تک نگاشته‌اي موضوعي درباره پلوراليسم ديني از منظر قرآن ‌کريم است که با هدف پاسخ‌گويي به يکي از پرسش‌هاي جهان معاصر از قرآن‌ کريم سامان يافته و توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر شده است.

بر اساس مطالب کتاب، «واژه پلوراليسم(pluralism) در زبان انگليسي، ترکيبي است از واژه پلورال(plural) و پسوند ايسم يا ايزم(ism)، پلوراليسم را مي‌توان به «کثرت‌گرايي» يا «آيين کثرت» ترجمه کرد. پلوراليسم به معناي پذيرش کثرت و نفي و طرد انحصار، در حيطه‌هاي گوناگون فلسفه، سياست، اجتماع، فرهنگ، دين و... مطرح است. آنچه در اين کتاب، محور پژوهش قرار گرفته، «پلوراليسم ديني» است که از مباحث «فلسفه دين» و گاه برون ديني (پذيرش کثرت اديان) و گاهي درون ديني (پذيرش کثرت مذاهب يک دين) محسوب مي‌شود.
پلوراليسم برون ديني و نگاه پلوراليستيک به مقوله دين بدين معناست که همه يا مجموعه‌اي از اديان در عصر واحد از حقانيت و نجات‌بخشي برخوردارند، بنابراين، هم اسلام حق است و هم يهوديت و مسيحيت و ... . پيروان اديان گوناگون نيز مي‌توانند با يکديگر هم‌زيستي مسالمت‌آميز داشته باشند.
گوهر ارزشمند دين، همواره در معرض آفاتي بوده که سلامت يا حتي اصل بقاي آن را تهديد مي‌کرده است. شناخت اين آفات و آفت‌زدايي از انديشه ديني نيز وظيفه دين‌مداران و عالمان ديني است.»

يکي از انديشه‌هاي دين‌شناسانه و مکاتب فکري‌اي که در سال‌هاي اخير در جهان اسلام و کشور ما مطرح شده، «پلوراليسم ديني» است که داعيه حقانيت و نجات‌بخشي همه يا مجموعه‌اي از اديان را دارد و انحصار حقانيت و نجات‌بخشي در دين واحد، حتي اسلام را نفي مي‌کند. خاستگاه اين انديشه، مغرب زمين است و در دهه‌هاي اخير به وسيله روشنفکران مسلمان به کشورهاي اسلامي و از جمله ايران نيز راه يافته است.

با توجه به پي‌آمدهاي زيان‌بار اعتقادي، اخلاقي و رفتاري اين تفکر، رسالت دانش‌پژوهان مسلمان و به ويژه قرآن‌پژوهان است که مانند پیش‌سوتان بزرگ اين عرصه نظير؛ علامه طباطبايي و استاد مطهري، انديشه‌هاي وارداتي و از جمله پلوراليسم ديني را به خوبي بشناسند و پاسخ‌هايي مناسب و درخور به آنها بدهند.

این کتاب در بخش‌هاي پنج گانه خودش به بررسی موضوعات گوناگون پرداخته است. در بخش يکم، از کليات پلوراليسم ديني در قرآن طي سه فصل بحث شده است. در بخش دوم، 11 مستند کثرت‌گرايان مطرح شده و پاسخ يافته‌اند. در بخش سوم، ديدگاه قرآن کريم درباره اثبات حصر‌گرايي و ابطال کثرت‌گرايي ديني در سه فصل بررسي شده است. در بخش چهارم، پلوراليسم نجات از ديدگاه قرآن بررسي شده و در بخش پنجم، پلوراليسم اجتماعي از منظر قرآن کريم در چهار فصل تبيين شده‌اند.

چاپ سوم کتاب «پلوراليسم ديني از منظر قرآن‌کريم» با شمارگان 1000 نسخه، 420 صفحه و به بهاي 83000 ريال راهي بازار نشر شد.

 

منبع: ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود