کد خبر: 4027

تاریخ انتشار: 1390-12-03 - 11:51

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / حوزه علمیه / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 896

علی لاریجانی:سيستم چانه‌زني در اخذ بودجه‌کشور وجود دارد/در مجلس سهم بودجه براي گسترش مدارس علميه در شهرها و استان‌ها را افزايش داديم

چکیده: رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: عقل حكم مي‌كند در شرايطي كه دشمن خارجي فشار را تشديد كرده است در داخل كشور همگرايي را تقويت كنيم./براي كمك به حوزه آقايان مراجع ملاحظه اي دارند كه حوزه‌ها نبايد […]

چکیده:

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: عقل حكم مي‌كند در شرايطي كه دشمن خارجي فشار را تشديد كرده است در داخل كشور همگرايي را تقويت كنيم./براي كمك به حوزه آقايان مراجع ملاحظه اي دارند كه حوزه‌ها نبايد دولتي شده و نبايد حوزه‌ها به پول دولت متكي شوند و ما نيز اين نقطه نظر را مد قرار داده و در بودجه مجلس اعتباري كه براي حوزه‌هاي علميه در نظر گرفته شده است مربوط به بودجه جاري نيست و بايد صرف هزينه‌هاي عمراني و توسعه شود./ البته در جذب همين بودجه تخصيص يافته نيز فعاليت لازم صورت نمي‌گيرد و تلاش‌ها بايد افزايش يابد.

 

 

علي لاريجاني در ديدار جمعي از اساتيد سطوح عالي حوزه علميه قم با اشاره به اينكه قيل و قال‌هاي سياسي با فضاي عمومي كشور متفاوت است، اظهار داشت: برخي از حرف‌ها و ادبياتي كه به كار برده مي‌شود، مشاجرات بلاوجه بوده و با مسائل واقعي مردم و كشور فاصله دارد.

وي ضرورت توجه به شرايط كنوني كشور در بعد داخلي و خارجي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: در شرايط كنوني و طي سال‌هاي اخير فشارها نسبت به كشور افزايش يافته است و البته ايران نيز در بعد مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته است.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه تلقي غربي‌ها اين است كه در انقلاب‌هاي منطقه ايران نقش تاثير گذاري داشته است، گفت: البته اين تلقي خلاف واقع نيست و صاحب‌نظران منطقه نيز منشا اصلي اين انقلاب‌ها را ايران اسلامي مي‌دانند و به همين دليل دشمنان فشارهايشان عليه ايران را تشديد كرده‌اند.

لاريجاني در ادامه با اشاره به برداشت‌هاي نادرست غربي‌ها نسبت به شرايط منطقه، به وضعيت كشور عراق اشاره كرد و گفت: غربي‌ها در ابتداي اشغال عراق هنوز تلقي درستي از مقام مرجعيت و تاثير و نفوذ آن در ميان مردم نداشتند ولي به مرور زمان به اين درك رسيدند.

وي با اشاره به اينكه در تدوين قانون اساسي عراق آيت‌الله سيستاني نقش آفريني كردند، افزود: غربي‌ها در اين كشور گام به گام عقب‌نشيني كردند و متوجه شدند كه ظرفيت مهمي به نام مرجعيت ديني در بين شيعيان است.

رييس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: به هر حال در خلال اين سال‌ها به ويژه بعد از 11 سپتامبر غربي‌ها فهمي پيدا كرده و دريافتند كه شرايط تغيير كرده است.

وي با اشاره به علت قدرتمند بودن ايران اسلامي تاكيد كرد: ايران كشوري بزرگ است كه داراي جمعيت زيادي بوده و از نظر علم و دانش گام‌هاي بلندي برداشته است و غربي‌ها در محاسبات خود مي‌دانند كه كشوري كه داراي نيروي انساني قدرتمند و با اراده و منسجم است، مهار آن مشكل است و در سياست‌هاي خود به دنبال اين هستند كه به اين كشور فشار بياورند.

لاريجاني با اشاره به اينكه از نظر منطقه‌اي شرايط متفاوتي نسبت به گذشته داريم و يك سال گذشته وضع ما با امروز متفاوت بود، اضافه كرد: تغيير و تحولات در منطقه و دشمني‌هاي برخي كشورهاي منطقه از جمله عوامل اين تغيير وضع بوده است.

وي تاكيد كرد: غربي‌ها تصور مي‌كردند كه مي‌توانند مساله اسراييل را حل كرده ولي نتيجه عكس گرفتند و از حرف‌هاي آنها مشخص است كه نگران هستند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سفر اخير خود به سوييس براي شركت در اجلاس بين‌المجالس كشورهاي جهان يادآور شد: برخي از رهبران اروپايي مي‌گفتند كه يكي از مشكلات اين است كه اسراييل در دنياي امروز در حالت انزوا است و اين نكته‌اي درست است.

وي با اشاره به مشكلات منطقه گفت: برخي كشورهاي منطقه كه از نظر فكري بنيه‌اي ندارند از سوي غربي‌ها وسط ميدان فرستاده شده و جريان سني و شيعه را مطرح كردند.

لاريجاني با اشاره به اينكه موضع اروپا نيز به دليل تلاش‌هاي آمريكا نسبت به ايران تفاوت كرده است، بيان داشت: مي‌خواهند لابي جديدي عليه ايران شكل پيدا كند كه بايد به اين مساله نيز دقت لازم را داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه در صحنه بين‌المللي و منطقه همگرايي در مخالفت با ايران در حال شكل‌گيري است، افزود: استراتژي آنها اعمال فشارهاي اقتصادي بوده و مي‌خواهند پرونده‌هايي نظير حقوق بشر را برجسته‌سازي كنند و البته نمي توانند توفيقي داشته باشند و البته تصميم‌گيري‌ها ما نيز در اين زمينه موثر است.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينكه غربي‌ها مي‌خواهند در بعد فرهنگي مجموعه‌اي از اقدامات را نسبت به ايران سامان بدهند، خاطرنشان كرد: غربي‌ها اولويت را بي‌اعتقادي ديني و سياسي مدنظر قرار داده‌اند و البته برنامه‌هاي آنها عيان است.

وي با اشاره به افزايش چشمگير هجمه‌هاي غربي‌ها نسبت به ولايت فقيه تاكيد كرد: غربي‌ها به درستي دريافته‌اند كه آنچه در درون كشور عامل اصلي همگرايي ملت و همچنين جريانات سياسي است و توانسته است مانع زياده‌خواهي‌هاي غرب در سه دهه گذشته شود، رهبري نظام است و به همين دليل جايگاه ولايت فقيه را هدف قرار داده‌اند و بايد گفت آنها واگرايي سياسي ديني را با هم دنبال مي‌كنند.

لاريجاني با اشاره به ضرورت توجه به نقاط قوت داخلي به ويژه ظرفيت حوزه‌هاي علميه گفت: تنها راهكاري كه مي‌تواند اين توطئه‌ها را پس بزند فرهنگ ديني است، هر شهري كه مدرسه علميه قوي داشت فرهنگ آن شهر تحت تاثير آن بود.

وي با بيان اينكه بايد در شرايط كنوني بنيان‌هاي ديني را تقويت كنيم،‌ اظهار داشت: در مجلس سهم بودجه براي گسترش مدارس علميه در شهرها و استان‌ها را افزايش داديم و 300 ميليارد تومان در اين زمينه در نظر گرفته شده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ البته در اخذ بودجه، سيستم چانه‌زني در كشور وجود دارد كه برخي اوقات موجب مي‌شود كه تخصيص كامل انجام نشود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه غربي‌ها به دنبال ايجاد رخنه‌هاي سياسي بوده و تعجب اين است كه عده‌اي در تله مي‌افتند، بيان داشت: معلوم نيست چرا برخي نيروهاي سياسي در كشور بدون تعمق كار كرده و در شطرنج دشمن بازي مي‌كنند.

لاريجاني تاكيد كرد: در شرايط حساس كنوني در چارچوب نظام و تحت رهبري آيت‌الله خامنه‌اي بايد داخل كشور را همگرا كرده و نبايد فضا را به گونه‌اي پر كرد كه تخريب صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: عقل حكم مي‌كند در شرايطي كه دشمن خارجي فشار را تشديد كرده است، در داخل كشور همگرايي را تقويت كنيم.

نماينده مردم قم در خانه ملت با بيان اينكه از نظر اقتصادي اقدامات خوبي در كشور انجام شده است، اظهار داشت: به طور مثال در بخش مسكن اقدام خوبي در مسكن مهر صورت گرفت و موجب شده زمين از بورس خارج شد و قيمت خانه كاهش يافته است.

وي با اشاره به اينكه طي سال‌هاي اخير توجه به نقاط محروم بيشتر شده و شكاف طبقاتي از نظر ضريب جيني كمتر مي‌شود، اضافه كرد: البته ضعف‌هايي هم مثل نوسانات قيمت و گراني وجود دارد كه قابل علاج و پيش‌بيني است، اگر نظام علمي عاقلانه اين شرايط را مديريت كند، مي‌توان مشكلات را حل كرد.

لاريجاني با اشاره به اينكه در برخي بخش‌ها با ضعف‌هاي مديريتي مواجه هستيم، افزود: در اشتغال بايد استراتژي دولت به سمت توليد داخل و نه واردات باشد و اين مساله مورد تاكيد رهبري است، وقت اين است كه بر روي داخل تمركز داشته باشيم و از ظرفيت بازار كشورهاي همسايه نظير عراق استفاده لازم را داشته باشيم.

وي تاكيد كرد: در بعد سياسي نيز بايد به جاي مناقشات كم خاصيت داخلي كه از سوءفهم بر مي‌خيزد روي محورهاي اصلي انقلاب و فكر انقلابي بر مبناي تفكر رهبري همگرايي به وجود‌آورده تا دشمن احساس نكند ما در داخل با مشكل مواجه هستيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بايد از نظر فرهنگي نسبت به توسعه فكر ديني در كشور توجه داشته باشيم، تاكيد كرد: فكر ديني انسان‌ها را صيانت مي‌كند و بايد اين مهم مورد توجه قرار گيرد.

وي در ادامه در فضايي صميمي نقطه نظرات و مطالب مطرح شده از سوي اساتيد سطوح عالي حوزه را شنيد و در پاسخ به وضعيت مسكن و استقرار پروژه‌هاي مسكن مهر طلاب در پرديسان قم گفت: به وزير مسكن هم گفتم كه مناسب است به جاي اين اقدام بافت‌هاي فرسوده را احيا كرد و بايد منابعي تامين شود كه زمين مورد نياز در بافت فرسوده خريداري شود.

لاريجاني با اشاره به اينكه در بودجه سال 90 نسبت به اين مساله توجه شده است، خاطرنشان كرد: در سال 91 بايد بودجه بيشتري به اين امر اختصاص دهيم.

وي اجرايي شدن طرح حرم تا حرم را از جمله پيشرفت‌هاي قابل توجه در قم عنوان كرد و بيان داشت: مشكل فرودگاه قم نيز پس از دو سال پيگيري حل شد و مجوز لازم صادر شده و اين پروژه روند خوبي دارد.

نماينده مردم قم در خانه ملت با اشاره به حل مشكل آب قم تاكيد كرد: حل مشكل آب قم جز با كمك رهبري ميسر نبود.

لاريجاني افزود: 230 ميليون يورو به اين طرح اختصاص داده شد اين اعتبار منجر به حل مشكلات اين پروژه شد.

وي در خصوص كمك به حوزه‌هاي علميه تاكيد كرد: براي كمك به حوزه آقايان مراجع ملاحظه اي دارند كه حوزه‌ها نبايد دولتي شده و نبايد حوزه‌ها به پول دولت متكي شوند و ما نيز اين نقطه نظر را مد قرار داده و در بودجه مجلس اعتباري كه براي حوزه‌هاي علميه در نظر گرفته شده است مربوط به بودجه جاري نيست و بايد صرف هزينه‌هاي عمراني و توسعه شود.

لاريجاني با اشاره به اينكه اين مساله به نفع حوزه علميه است، اظهار داشت: البته در جذب همين بودجه تخصيص يافته نيز فعاليت لازم صورت نمي‌گيرد و تلاش‌ها بايد افزايش يابد.

وي با اشاره به فعاليت 300 مركز پژوهشي در قم گفت: بودجه‌هاي متمركزي در اين زمينه تخصيص داده مي‌شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت برگزاري انتخاباتي باشكوه خاطرنشان كرد: بايد نمود انتخابات براي ما مهم باشد و نخبگان جامعه توجه داشته باشند كه اگر در انتخابات حضور جدي نداشته باشيم حريف را به فشار بيشتر تحريك مي‌كنيم و اين تحريك به ضرر كشور است.

وي با بيان اينكه انتخابات مربوط به مصلحت كل امت است، اضافه كرد: اصل حضور اهميت زيادي دارد و علما مي‌توانند در هدايت مردم نقش مهمي داشته باشند. 

 

منبع: صراط 

 

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود