کد خبر: 4073

تاریخ انتشار: 1390-12-01 - 17:53

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 009

رئیس دیوان عدالت اداری: برخی فکر می‌کنند مجلس باید مدیحه‌سرا و مداح دولت باشد

چکیده:  رئیس دیوان عدالت اداری در آستانه نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس را باید مهم بدانیم، اگرچه برخی فکر می‌کنند مجلس باید مدیحه سرا و مداح دولت باشد. این بسیار امر غلطی است   به […]

چکیده:

 رئیس دیوان عدالت اداری در آستانه نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس را باید مهم بدانیم، اگرچه برخی فکر می‌کنند مجلس باید مدیحه سرا و مداح دولت باشد. این بسیار امر غلطی است

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری حجت الاسلام و المسلمین منتظری در جلسه هیئت عمومی دیوان با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم گفت: البته درباره اهمیت مجلس شورای اسلامی و ضرورت حضور مردم در آن مقام معظم رهبری مسایل را فرموده‌اند و الحمد الله مردم نیز حضور می‌یابند. 22 بهمن و حضور حماسی مردم در آن نشان داد که به حق مردم آنجا که باید در صحنه حاضر باشند، حضور جدی دارند و در امر انتخابات نیز به همین ترتیب عمل خواهند کرد، ما نیز سعی کنیم به سهم خود صاحبان رأی را به پای صندوق‌های بیاوریم و با بصیریت و بینایی دقت کنیم که زمام امور کشور را برای به دست چه کسانی می‌خواهیم بسپریم.

وی با یادآوری برخی وظایف مجلس اذعان داشت: مجلس مرجعه تصمیم‌گیری است، می‌تواند در راستای خدمت به مردم بر امور نظارت و از کشور مراقبت کند، ترکیب دولت را تعیین می‌کند و به وزرا کابینه رای اعتماد می‌دهد. رئیس جمهور را به مورد سوال قرار می‌دهد و می‌تواند استیضاح وزرا را مطرح کند. مجلس می‌تواند در هر موضوعی ورود نماید و برای آن قانون وضع کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: بر این اساس مجلس را باید مهم بدانیم، اگرچه برخی فکر می‌کنند مجلس باید مدیحه سرا و مداح دولت باشد. این بسیار امر غلطی است. چه کسی گفته مجلس باید مداح دولت باشد؟ مجلسیان نمایندگان مردم هستند و باید بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند و برای حرکت دولت در مسایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی چارچوب تعیین کنند.

وی با بیان این مطلب که معنا ندارد مجلس قانونی وضع کند و در عین حال رئیس جمهور، وزیر یا یک قاضی به آن بی‌توجه باشد، تاکید کرد: تلاش کنیم مردم‌سالاری دینی به نحوی شایسته تجلی یابد و تبلور نیز در تشکیل مجلسی مقتدر است.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «مجلس در راس امور است» این جمله را تعبیری حکیمانه از ایشان دانست و اضافه کرد: حالا آقایی آمده و ادعا می‌کند، من قبول ندارم، شما بی‌خود قبول ندارید، مگر شما چکاره‌اید که قبول ندارید؟ مجلس به اعتبار اینکه قانونگذار کشور است و می‌تواند رییس جمهوری و وزیر را مورد سوال قرار دهد و بر کل مسایل کشور نظارت داشته باشد، بودجه کشور را به هرگونه که صلاح می‌داند، تصویب کند و مسیر حرکت کشور را تعریف نماید، و تشکیل و ترکیبش با رای ملت است، در راس امور قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ضمن بیان این مطلب که انتخابات مجلس از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با اهمیت‌تر است، افزود: مجلس در راس امور است این مجلس باید متناسب با نظام و کشور باشد، چرا که باز به تعبیر امام رضوان الله تعالی علیه «مجلس عصاره فضائل ملت است» یعنی هر فضیلتی که در جامعه وجود دارد، باید تلخیص وچکیده‌اش در مجلس باشد.

وی اظهار داشت: امروز شاهدیم عده قابل توجهی از نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده‌اند و این هشداری است، که مردم نیز باید به آن توجه کنند. امیدوارم که همه ما بتوانیم در راستای تشکیل مجلسی تاثیرگذار در سیاست درون و برون کشور آنگونه که شایسته است، عمل کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمومنین(ع) ضمن تاکید بر رعایت حدود و مرزهایی که خداوند تعیین فرموده‌اند، گفت: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید، «هرکس تقوای الهی را پیشه خود قرار دهد، خداوند در هر گرفتاری، راهی برای او می‌گشاید و برای نجات از هر تنگنایی که برای شخص پیش بیاید، خداوند راهی را می‌نمایاند» چنین وعده‌ای نتیجه رعایت حدود و مرزهای شخصی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه رعایت حریم خداوند و اشخاص در زندگی و همچنین حفظ مرزها به معنای تقوای الهی است، اضافه کرد: مهم‌ترین شاخصی که بر اساس آن بتوانیم تشخیص بدهیم آیا فرد، خانواده یا جامعه رو به کمال و سعادت است یا خیر، همین نکته است که آیا آن شخص یا جامعه حدود و مرزهای الهی را رعایت می‌کند یا خیر.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: اسلام و تعالیم اسلامی برای حقوق اجتماعی مردم اهمیت بسیاری قایل شده است، بویژه بر رعایت حریم مردم و حقوق ایشان در جامعه تاکید بسیار شده است، همه دولتمردان و آنهایی که در ارتباط با حقوق مردم فعالند، باید به این مهم توجه داشته باشند که در این مورد چه وضعیتی دارند؟

وی در ادامه پاسخ داد: متاسفانه باید گفت بر اساس آنچه من از اسلام و معارف آن خبر دارم در نظام اسلامی بین عملکرد مسؤولان با آنچه خداوند و اسلام در رعایت حقوق مردم بر آن امر کرده، تفاوت است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در نظام‌های لائیک، سکولار و سرمایه‌داری شاهدیم که آنان برای نیل به هدف‌هایشان هر کاری می‌کنند، به عبارت دیگر در دنیایی که داعیه فرهنگ عالی حقوق بشر و پیشرفت‌های علمی و تکنیکی دارد، برای دستیابی به اهداف، همه نوع جنایت، ستم، ظلم و تعدی مرتکب می‌شوند حال آنکه نظام ما یک نظام لائیک نیست و ما در کشور داعیه‌دار نظام اسلامی هستیم در چنین نظامی باید برای حقوق مردم فوق العاده اهمیت قائل بود.

وی در تشریح ضرورت توجه به حق مردم اظهار داشت: ما در نهاد حساسی به نام دیوان عدالت اداری کار می‌کنیم که هر ماه بیش از هشت هزار مراجعه کننده در آن ثبت شکایت می‌کنند، طرف دعوا در اینجا به نحوی ماموران، مسؤولان و دوائر دولتی و حکومتی هستند، البته همه ادعاها و شکایاتی که می‌شود، به حق نیست اما اگر با دقت وارد رسیدگی به دعوا شویم، درمی‌یابیم که به هر حال حقوق مردم را باید لحاظ کرد و مورد توجه قرار داد. چون ما خدمتگزار آنان هستیم.

وی افزود: توده مردم صاحبان اصلی نظام و حکومتند و ما خدمتگزار آنان هستیم. از رییس جمهور گرفته تا وزرا و وکلا همه نوکر مردمیم. ما حقوق، مزد و اجر می‌گیریم تا برای مردم کار کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: در نظام اسلامی اگر مردم در مسوولان اجرایی دروغ گفتن، کلک زدن، و انواع و اقسام نارسائی‌ها و ناروائی‌ها را ببینند، چنین رفتاری ابتدا به ارزش‌های انسانی ضربه وارد می‌کند، و بیش از آنکه به دیگران ضرر بزند، به اعتبار اسلام زیان وارد می‌آورد.

 

منبع:فارس 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود