کد خبر: 4061

تاریخ انتشار: 1390-12-01 - 11:11

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / دانشگاه / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 1 243

دکتر غلامعلی حدادعادل: چاپ کتاب در دانشگاه‌ها مسیر سختی را می‌پیماید

چکیده:  دکتر غلامعلی حدادعادل در مراسم پایانی بیستمین جشنواره کتاب برتر دانشگاهی به اهمیت چاپ کتاب دانشگاهی اشاره کرد و درباره قدمت چاپ در این زمینه، گفت: حوزه چاپ در دانشگاه‌ها بسیار مهم و حیاتی است […]

چکیده:

 دکتر غلامعلی حدادعادل در مراسم پایانی بیستمین جشنواره کتاب برتر دانشگاهی به اهمیت چاپ کتاب دانشگاهی اشاره کرد و درباره قدمت چاپ در این زمینه، گفت: حوزه چاپ در دانشگاه‌ها بسیار مهم و حیاتی است زیرا کتاب در دانشگاه مسیر سختی را طی کرده و به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رسیده است.

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشنواره شصت و پنجمین سالگشت پایداری انتشارات دانشگاه تهران و بیستمین دوره انتخاب کتاب‌های برتر دانشگاهی دیروز، یکشنبه 30 بهمن در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس مسأله انتشارات در دانشگاه‌ها را مهم تلقی کرد و گفت: باید برنامه دراز مدتی برای رشد انتشارت در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، به طوری که حتی در خارج از کشور هم این برنامه‌ها تدریس شود.

وی همچنین به استفاده درست از زبان فارسی در چاپ کتاب اشاره کرد و با تاکید کرد بر پاسداشت زبان فارسی گفت: 60 تا 70 گروه برای واژه‌ گزینی علمی می‌کوشند و چند صد نفر از استادان در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تالیف در مقابل ترجمه بسیار کم است و شاید روز به روز دایره کتاب‌های ترجمه وسیع‌تر ازکتاب‌های تالیف باشد. سال‌های نخست چاپ کتب تالیف بر ترجمه غلبه داشت ولی حالا ترجمه بیشتر از تالیف منتشر و رواج دارد. بایدعلت‌یابی کرد که چرا تالیف کم است و می‌توان گفت که جرات استادان مولف کم شده و این نشانه ضعف است و کسی که می‌تواند کتاب تالیف کند، توانایی زیادی دارد پس باید به مولفان جرات داد و آن‌ها را حمایت کرد.

حمایت مالی باعث رشد انتشارات دانشگاه‌ها می‌شود
سپس دکتر ایرج‌ الله‌دادی، مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران سخنانش را با یادی از شهیدان رضایی، علی محمدی و احمدی روشن آغاز و به چگونگی شکل‌گیری این همایش و اهمیت انتشار کتاب‌های دانشگاهی اشاره کرد.

وی افزود: نخستین دوره این همایش سال 1370 با حمایت دانشگاه تهران برگزار شد و متاسفم از این که هنوز به اندازه کافی حمایت مالی نمی‌شود و باید حمایت مالی و معنوی توسط دستگاه‌های دولتی انجام گیرد.

وی در ادامه سخنانش از هیات رییسه دانشگاه و معاونت فن‌آوری و پژوهشی انتشارات دانشگاه تهران و همچنین از اعضای شورای نظارت و سیاستگذاری انتشارات دانشگاه تهران سپاسگزاری کرد و گفت: برای انتخاب این برگزیدگان 400 داور از رشته‌های مختلف دعوت شده‌اند که به بررسی آثار پرداختند. این داوران همکاری‌شان را از ابتدای سال 1390 شروع کردند.

به گفته وی، همایش امسال از نظر تعداد کتاب نسبت به سال قبل بیشتر بوده و همچنین 30 عنوان کتاب به زبان‌های دیگر به این همایش ارسال شده که سه عنوان بدون توجه به سال چاپ آن‌ها برگزیده شده است.

الله‌دادی به مزیت‌های برگزاری بیستمین دوره انتخابات کتب برتر دانشگاهی اشاره کرد و گفت: می‌توان اقدام به موقع در دریافت و بررسی کتاب‌ها را در این جشنواره ستود.

وی در ادامه سخنانش گفت: از بین 646 آثار ارسالی 168 اثر به مرحله دوم راه یافتند که از بین این تعداد 14 اثر عنوان برگزیده و 11 اثر شایسته تقدیر شدند.

مسیر چاپ طولانی بیانگر کیفیت چاپ مناسب نیست
سپس دکترمحمود عابدینی، معاون پژوهش دانشگاه تهران سخن گفت. وی به چاپ کتاب در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مسیر چاپ خیلی طولانی بیانگر کیفیت چاپ مناسب نیست. برنامه‌ریزی‌هایی باید انجام شود که سرعت چاپ افزایش یابد و هم کیفیت بالا برود.

وی افزود: امیدواریم دانشگاه یک مجله مستقل و جهانی داشته باشد.

انتشارات معتبر، نماینده دانشگاه است
سخنران بعدی نشست دکتر سیدحسین بحرینی، عضو شورای سیاستگذاری انتشارات دانشگاه تهران بود. وی به اهمیت 65 سال نشر کتاب‌های دانشگاهی در دانشگاه و زحمات استادان فن و مولفان اشاره کرد و گفت: یک دانشگاه معتبر باید دارای یک انتشارات معتبر باشد و انتشارات معتبر نماینده دانشگاه است.

وی همچنین به حیاتی بودن انتشارات دانشگاه اشاره کرد و گفت: باید انتشارات در عصر ارتباطات و اطلاعات همخوانی داشته باشد و تولیدات اثرگذار در انتشارات اهمیت داده شود. کیفیت مدنظر گرفته شود نه کمیت و از نویسنده و مولف باید حمایت شود تا آثار قابل قبولی ارایه دهد. همچنین با دستورالعمل و راهنمایی منسجم باید بتوان سبک و شیوه نگارش را هدایت کرد.

سپس دکتر فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران، سید حسین بحرینی، عابدینی و اله‌دادی جوایز را به برگزیدگان اهدا کردند. پایان‌بخش برنامه نیز سروده‌ای برای زنده یاد بدیع‌الزمان فروزانفر خوانده شد و به دنبال آن نماهنگی از تصاویر دانشگاه تهران و مراکز علمی، فعالیت انتشاراتی این مراکز و پیشرفت صنعت نشر دانشگاه برای حاضران در جلسه پخش شد.

 

منبع: منا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود