کد خبر: 4075

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب / مطالب دیگران- انقلاب اسلامی / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / بین الملل / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 1 144

اهدای دست‌نوشته رهبر انقلاب به راوی کتاب «نورالدین پسر ایران»/وقت را برای ثبت خاطرات جانبازان غنیمت بشمریم

چکیده:  رهبر انقلاب پس از مطالعه‌ کتاب «نورالدین پسر ایران» تقریظی بر حاشیه‌ این اثر نوشتند که طی مراسمی به راوی، همسر راوی و نویسنده‌ کتاب اهدا شد.   به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه […]

چکیده:

 رهبر انقلاب پس از مطالعه‌ کتاب «نورالدین پسر ایران» تقریظی بر حاشیه‌ این اثر نوشتند که طی مراسمی به راوی، همسر راوی و نویسنده‌ کتاب اهدا شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب پس از مطالعه‌ کتاب «نورالدین پسر ایران» تقریظی بر حاشیه‌ی این اثر نوشتند که ظهر یکشنبه 1390/11/30 طی مراسمی به راوی، همسر راوی و نویسنده‌ی کتاب اهدا شد.

در این جلسه سیدنورالدین عافی راوی کتاب به همراه همسرش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمیان نماینده‌ ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و جانبازان، معصومه سپهری نویسنده‌ کتاب، محسن مؤمنی شریف مدیرمسئول انتشارات سوره‌ مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری نویسنده‌ی کتاب مطلع عشق، محمد مختاپور صاحب‌نظر در حوزه‌ نشر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شیرازی نویسنده و فعال فرهنگی و سردار سدهی رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

این جلسه که به دلیل دیدار اخیر راوی و نویسنده‌ کتاب با رهبر انقلاب حال و هوای خاصی داشت، با تلاوت آیاتی از قرآن توسط حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری و سخنان محمد مختار‌پور درباره‌ی «نورالدین پسر ایران» آغاز شد.


محمد مختارپور در ابتدای این جلسه با اشاره به سابقه دست‌‌نوشته‌های رهبر انقلاب بر حاشیه‌ کتب مورد مطالعه‌شان، گفت: برای اولین بار است که جلسه‌ای این‌چنینی برگزار می‌شود؛ البته مطالعه‌ کتاب‌های دفاع مقدس و تقریظ‌هایی که رهبر انقلاب بر این آثار نوشته‌اند مسبوق به سابقه است و در این دست‌نوشته‌ها ایشان احساسات خود را نسبت به راوی و یا نویسنده‌ی کتاب بیان کرده‌اند.

از نظر مختارپور کتاب «نورالدین پسر ایران» دارای ده ویژگی است:

1. بیان سلیس و روان کتاب که نقش خانم معصومه سپهری (نویسنده) در آن بسیار برجسته است؛

2. صداقت و پرهیز از هر نوع مقدس‌نمایی و بیان بزک‌شده؛

3. طنز مستتر در گفت‌وگو‌ها و توصیف‌های کتاب که در بهترین حالت‌ها ذکر شده است؛

4. واقع‌گرایی و بیان صادقانه و مواجهه واقعی با زندگی؛

5. اشارات معرفتی تأثیرگذار در بخش‌های مختلف کتاب؛

6. نمایش واقعیت جامعه و نشان دادن برخی افراد که در جنگ کارشکنی می‌کنند؛

7. نمایش عظمت روحی خانواده‌ی معظم شهدا که در لابه‌لای صفحات کتاب مشهود است؛

8. تأثیر توسل به ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام مخصوصاً حضرت امام رضا علیه‌السلام؛

9. بیان دقیق حوادث واقعی جبهه‌ها بدون اغراق و زیاده‌گویی؛

10. پرهیز از بیان خاطره برای کسب شهرت و امتیاز.

این نویسنده و پژوهشگر در خاتمه‌ سخنان خود گفت: نور‌الدین هیچ‌گاه قبول نمی‌کرد تا خاطراتش مکتوب شود و این خاطرات زمانی گفته شد که نورالدین خواب رهبر انقلاب را می‌‌بیند که اشک می‌ریزند و خاطرات او را می‌خوانند.


پس از پایان سخنان مختارپور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمیان نماینده‌ی ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و جانبازان، لوح دست‌نوشته‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر حاشیه‌ کتاب را به سید نورالدین عافی و همچنین معصومه سپهری اهدا و در ادامه، درباره‌ این اثر ادبی سخنرانی کرد.


* رحیمیان: نظام اسلامی هر کجا پیشرفت داشت رهبر انقلاب مستقیم راهبری می‌کردند

حجت‌الاسلام رحیمیان در سخنان خود با اشاره به خاطراتی از حضرت امام خمینی رحمه‌الله و وصیت‌نامه‌ی امام رحمه‌الله در رسیدگی به امور ملت، گفت: من به جرأت می‌گویم ما در کل کشور در همه‌ عرصه‌ها و در مجموعه‌ی بنیاد شهید، بنیاد شهیدی‌تر از رهبری انقلاب نداریم چرا که اشراف، دقت، دلسوزی و وقت‌گذاری ایشان نسبت به خانواده‌های شهدا بسیار چشمگیر است. به نظر من نظام ما هر کجا موفقیت چشمگیری داشته، آنجایی بوده است که آیت‌الله خامنه‌ای خودشان راهبری کار را برعهده داشتند. در این مورد نیز ایشان اولین کسی بودند که کتاب «نورالدین پسر ایران» را خواندند و تعابیر خاص خود را نیز بیان کردند و اولین کسی هستند که دل‌نوشته‌ خود را تقدیم این کتاب می‌کنند.


مدیرمسئول مجله‌ پاسدار اسلام در پایان، با اشاره به نقش مؤثر بانوان در ماندگاری خاطرات دفاع مقدس افزود: نکته‌ مهم این است که در کتابی مثل «دا» و «نورالدین پسر ایران» دو خانم روایت کار را برعهده داشتند و جای خوشحالی است که توانسته‌اند با حوصله و دقت، این خاطرات را به بهترین شکل ممکن تألیف کنند.

*حاج‌علی‌اکبری: آثار دفاع مقدس تهرانیزه شده بود

در ادامه‌ این جلسه و پس از سخنان رحیمیان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری از اساتید اخلاق و فعالین فرهنگی حوزه‌ جوانان و خانواده، در سخنان خود با ذکر نکاتی از زوایای دیگر «نورالدین پسر ایران» گفت: ویژگی ممتاز کار این است که به خوبی می‌تواند دفاع مقدس را برای نسل امروز گزارش کند. آن لطایفی که در صفحات کتاب مشاهده می‌شود یک اثر شیرین از جریانات دفاع مقدس است که از جنبه‌های صادقانه‌ای نیز منبعث می‌شود که وقتی با شیرین‌کاری همراه می‌شود وضعیت دفاع مقدس را از اول تا آخر در اختیار نسل جوان قرار می‌دهد.

وی در سخنان خود به رابطه‌ دفاع مقدس و جوانان پرداخت و ادامه داد: تنوع حوادث و جغرافیا در این کتاب نشان می‌دهد که نورالدین بسیار خوب توانسته‌ از جبهه‌های کردستان پرده‌برداری کند و توانسته زندگی در جبهه را به خوبی منعکس کند. این کتاب هم می‌خنداند و هم می‌گریاند و می‌تواند نسل جوان امروز را با دفاع مقدس آشتی دهد؛ نسل جوان نیازمند چنین کتاب‌هایی است. آثار دفاع مقدسی که قبلاً ما می‌خواندیم تهرانیزه شده بود ولی کتاب‌هایی مثل «دا»، «بابانظر» و «پایی که جا ماند» به استان‌های دیگر کشور مربوط است و راویان این کتاب‌ها عموماً اهالی روستاها هستند.

حاج‌‌علی‌اکبری در سخنان خود با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره‌ استخراج منابع از هشت سال دفاع مقدس گفت: رهبری فرمود که این گنج عظیم هنوز از جنگ استخراج نشده است که اگر کشف شود پدیده‌هایی از آن پیدا می‌شود. شخصیت سید در این کتاب از این نوع است که تصویر آن برای جوانان بسیار جذاب است؛ شلوغی و بی‌قراری نورالدین و در عین حال صبر و ماجراجویی وی که در ورای آن انسانی مؤمن و سخت‌کوش قرار دارد که برای انجام هدفش از هیچ کاری فروگذاری نمی‌کند.

رئیس سابق سازمان ملی جوانان سخنانش را با طرح یک هشدار به پایان برد: امروزه ما در عرصه‌ فرهنگ، از جمله تربیت نسل جوان با چالش‌های جدی مواجه هستیم که در آینده اوضاع سخت‌تر نیز خواهد شد. برای یک چنین زمانی رویکرد تربیتی لازم برای نسل جوان «تربیت جهادی و حماسی» است که نیازهای امروز ما را پاسخ دهد. ضمن اینکه منابع اصلی تربیتی در سیره‌ی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، اولیای خدا، حادثه‌ی کربلا و دفاع مقدس وجود دارد که طلوع جدید و نوینی در حماسه‌ی تربیتی است.

* نورالدین: خوشحالم که توانستم ذره‌ای سرباز انقلاب باشم

در ادامه‌ی این جلسه سید نورالدین عافی که شرح خاطرات او در قالب کتاب «نورالدین پسر ایران» سبب تشکیل چنین جلسه‌ای بود، در سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از دیدار اخیرش با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بیان نکات و خاطراتی از شرح زندگی خود پرداخت و ادامه داد: در دوران کودکی به دلیل فقر مالی سعی می‌کردیم در ایام محرم در تکایا و مساجد حاضر باشیم؛ چرا که در روستایمان نذری می‌دادند و می‌توانستیم آن‌جا غذا بخوریم. بر اثر این استمرار، کم‌کم پایمان به مسجد باز شد و مسائلی از اسلام به گوشمان خورد. دوست داشتیم که حادثه‌ای باشد تا ما بتوانیم خدمتی به نظام و اسلام کنیم.


سید نورالدین، جانباز 70 درصد انقلاب که به همراه همسرش از تبریز به تهران آمده بود، سخنانش را این‌گونه به پایان رساند: خدا را شکر می‌کنم که در زمانی بودم که توانستم ذره‌ای سرباز دین و انقلاب باشم. الان نیز هزاران مرتبه خوشحالم که توانستم رهبرم را خوشحال کنم و هزاران مرتبه خوشحال‌تر می‌شوم که جوانی این کتاب را بخواند و اصلاح شود.

* سپهری: زمان را برای ثبت خاطرات جانبازان غنیمت بشمریم

خانم معصومه سپهری نویسنده‌ کتاب «نورالدین پسر ایران» در این جلسه گفت: خدا را شکر می‌کنم این راه جلوی پای من گذاشته شد تا توانستم این اثر را بنویسم. نمی‌دانم مأموریتی بود که من در این فضا وارد شوم یا نه؛ چرا که ابتدا با کتاب «لشکر خوبان» با فضای دفاع مقدس آشنا شدم که بعد از این کتاب نیز با جانبازی ازدواج کردم.

معصومه سپهری که کارمند دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز است،‌ در ادامه گفت: هر چند در این سال‌ها بسیار خسته شدم ولی با پیام رهبری درباره‌ی این کتاب خستگی از تنم بیرون رفت. خوشحالم که توانستم گوشه‌هایی از غربت شهدا را بزدایم و خوشحال‌ترم که با نوشتن خاطرات شهید مهدی باکری آبرویی کسب کنم تا بتوانم پیام رهبرم را بشنوم.

سپهری که فعالیتش در حوزه‌ ادبیات دفاع مقدس را از اوایل دهه‌ هفتاد و با پیاده کردن نوار خاطرات رزمندگان اسلام آغاز کرده است، در ادامه‌ی جلسه با هشدار نسبت به کمبود وقت برای ثبت و ضبط و انتشار خاطرات رزمندگان دفاع مقدس گفت: ما زمان بسیار کمی را برای نوشتن این نوع خاطرات داریم؛ چرا که هرساله تعداد بسیار زیادی از جانبازان از میان ما می‌روند.

وی در پایان با اهدای سلام مجدد به رهبر معظم انقلاب، نکته‌ای مغفول درباره‌ جانبازان زن گفت: «خیلی از زنان جانباز هستند که دوست دارند رهبر انقلاب را از نزدیک ببینند، فکر می‌کنم چیزی نزدیک به دوهزار جانباز زن داریم که امیدوارم روزی جلسه‌ای با این زنان در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل شود.»

* مؤمنی: رهبر انقلاب مهندس هنر و ادبیات انقلاب اسلامی هستند

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مدیرمسئول انتشارات سوره‌ مهر که منتشرکننده‌ کتاب «نورالدین پسر ایران» است، آخرین سخنران مراسم امروز بود.

نویسنده‌ کتاب «در کمین گل سرخ» و رئیس حوزه‌ هنری در سخنانی به ذکر خاطرات و نکاتی از وجوه فرهنگی رهبر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: آیت‌الله خامنه‌ای مهندس هنر و ادبیات انقلاب اسلامی هستند. هم‌اکنون که در این جلسه هستیم باید بدانیم که ما از چه مرحله‌ای به اینجا رسیدیم. یکی از وجوه ناشناخته‌ی رهبر انقلاب اسلامی، وجهه‌ ادبی و هنری ایشان است.

مؤمنی در ادامه به ذکر خاطره‌ حضور یکی از شعرای مشهور عرب در ایران و دیدار و مراوده‌ فرهنگی-ادبی این شاعر با رهبر انقلاب پرداخت و سخنان خود و جلسه را با این جملات، درباره‌ی نقش رهبری در پویایی ادبیات انقلاب به پایان برد: «این مقدار کاری هم که انجام شده بر اثر تشویق‌های ایشان بوده و حالا کار به جایی رسیده است که ادبیات و هنر انقلاب قابل ترجمه بوده و مورد توجه است.»

 

منبع:فارس  و منا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود