کد خبر: 4102

تاریخ انتشار: 1390-11-29 - 23:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار نمایشگاه / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 1 506

پژوهشگران حوزوي در راستاي پاسخ به شبهات قلم بزنند

چکیده: برگزيده جشنواره كتاب سال حوزه در بخش فلسفه و كلام، برگزاري چنين همايش‌هايي را عامل تشويق و انگيزه‌بخشي به محققان حوزوي دانست و گفت: هدف پژوهشگران به‌ويژه در حوزه علميه بايد اين باشد كه براي […]

چکیده:

برگزيده جشنواره كتاب سال حوزه در بخش فلسفه و كلام، برگزاري چنين همايش‌هايي را عامل تشويق و انگيزه‌بخشي به محققان حوزوي دانست و گفت: هدف پژوهشگران به‌ويژه در حوزه علميه بايد اين باشد كه براي مشكلات و شبهاتي كه در مباحث ديني مطرحند راه حل و پاسخي بيابند.-

 

دكتر سيده منا موسوي، برگزيده سيزدهمين جشنواره كتاب سال حوزه براي نگارش كتاب «گزارش، تحليل و نقد نظريه امر الهي آدامز» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: اين اثر در حوزه فلسفه اخلاق جاي مي‌گيرد و مشتمل بر آراي «رابرت مریو آدامز» فیلسوف آمریکایی و متخصص متافیزیک، در بحث نظريه «امر الهي» است. اين كتاب همچنين به تحليل و نقد اين نظريه مي‌پردازد.

موسوي ادامه داد: «امر الهي» ذيل مبحث فلسفه اخلاق جاي مي‌گيرد و نظريه مهمي است كه به بررسي نسبت و رابطه اخلاق و دين اختصاص دارد. اين نظريه در شكل سنتي خود اشكالاتي دارد و آدامز با ارايه تصحيح جديدي از آن توانست ميان وابستگي اخلاق به دين و همچنين پرهيز از تحكمي و امري بودن اخلاق، جمع ايجاد كند.

وي گفت: آدامز از چارچوب الهي اخلاق دفاع مي‌كند. او در واقع امر الهي را محدود به الزام اخلاقي كرد و پيش‌فرض ارزشي براي آن در نظر گرفت. به اعتقاد آدامز اخلاق وابسته به دين است، اما اين امر در حيطه الزامي اتفاق مي‌افتد كه به معناي مقيد كردن خود نزد خداي مهربان است؛ يعني خدا خوبي است و انسان به نسبت نزديكي و شباهتي كه با خدا دارد، خوب است.

اين پژوهشگر ادامه داد: همان‌گونه كه در جمع‌بندي كتاب «گزارش، تحليل و نقد نظريه امر الهي آدامز»‌ نيز بيان شده است، آدامز توانست يك غايت ديني براي اخلاق فراهم كند و اگرچه اشكالاتي نيز به نظريه او وارد است، اما در نهايت نتيجه‌اي كه از نظريه او مي‌توان گرفت اين است كه به هر حال غايت اخلاق به سوي كمال است و اخلاق يعني راهي براي خدايي شدن و به كمال رسيدن، يعني با رعايت اخلاق مي‌توان به كمال رسيد.

موسوي درباره برگزاري جشنواره‌هايي مانند «كتاب سال حوزه» گفت: چنين همايش‌هايي به نيت تجليل از مقام علم برگزار مي‌شوند و نه افراد، يعني از مساله مقدس پژوهش و علم‌مداري تجليل مي‌كنند، به همين دليل برگزاري آن‌ها امري مطلوب و مهم است، زيرا به محققان و پژوهشگران انگيزه و شوق تلاش و تحقيق مي‌دهد.

وي افزود: البته مهم آن است كه پژوهشگران و اهالي علم، در انجام پژوهش‌هاي خود خدا را در نظر داشته باشند و خالصانه قلم بزنند،‌ نه اين‌كه براي رسيدن به مقام و رتبه علمي به امر پژوهش بپردازند. هدف پژوهشگران به‌ويژه در حوزه علميه، بايد اين باشد كه براي مشكلات و شبهاتي كه در مباحث ديني مطرح است،‌ راه حل و پاسخي بيابيم.

تنها زن برگزيده سيزدهمين جشنواره كتاب سال حوزه درباره اين انتخاب گفت: اين انتخاب به نظر داوران مربوط مي‌شود، البته من در نگارش و تحقيق اين اثر، وقت زيادي صرف كرده و تلاش و پشتكار فراواني داشته‌ام.

وي درباره حضور زنان در عرصه مطالعه و تحقيق، به‌ويژه در پژوهش‌هاي حوزوي اظهار كرد: كشور ما كشوري غني از نظر استعدادهاست و امكانات خوبي نيز براي مطالعه و تحقيق دارد، اما به نظر مي‌رسد بايد امكانات بيشتري براي مطالعه و پژوهش زنان جامعه، به‌ويژه در بحث مكان‌هاي آموزشي و كتابخانه‌ها فراهم شوند، زيرا زنان ايراني استعدادهاي بالايي دارند، اما در برخي موارد كمبود امكانات براي آنان مانع ايجاد مي‌كند وگرنه بايد فرهيختگان و نخبگان بيشتري در ميان زنان مي‌داشتيم.

برگزيده سيزدهمين كتاب سال حوزه درباره انتقاد مطرح شده در اين همايش مبني بر «انتشار برخي كتاب‌هاي سطح پايين كه در شان حوزه نيستند» گفت: اين اشكال در برخي آثار وجود دارد كه بايد اصلاح شود و به‌ويژه تلاش محققان بايد در راستاي معرفي مكتب تشيع به جهان باشد كه غني‌ترين مكتب‌هاست.

وي ادامه داد: ما به عنوان نويسندگان و پژوهشگران حوزوي بايد مكتب اسلام و تشيع و مكتب امام جعفر صادق(ع) را كه غني‌ترين مكتب است به جهان معرفي و ترويج كنيم، نه اين‌كه فقط بر روي مباحث غربي متمركز شويم، بدون اين‌كه براي شبهات و ايرادات وارده به مباحث ديني راه حل و پاسخي بيابيم.

مراسم سیزدهمین کتاب سال حوزه، پنجشنبه 27 بهمن‌ماه در شهر مقدس قم برگزار شد و در آن از نويسندگان 17 اثر برگزيده و 14 اثر شايسته تقدير تجليل به عمل آمد.

 

منبع:ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود