کد خبر: 4174

تاریخ انتشار: 1390-11-19 - 00:03

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 034

گفت و گوی علی لاریجانی در پارک ملت

چکیده:  رئیس مجلس شورای اسلامی تا چند دقیقه مانده به ساعت 2 بامداد سه شنبه میهمان یک برنامه زنده تلویزیونی بود.     علي لاريجاني ابتداي اين گفت و گو که در صحن مجلس برگزار شد از اينکه در ساعتي که […]

چکیده:

 رئیس مجلس شورای اسلامی تا چند دقیقه مانده به ساعت 2 بامداد سه شنبه میهمان یک برنامه زنده تلویزیونی بود.

 

 

علي لاريجاني ابتداي اين گفت و گو که در صحن مجلس برگزار شد از اينکه در ساعتي که همه خوابند تلويزيون سراغ ان آمده گلايه اي مطايبه آميز کرد و در اواخر مصاحبه نيز پس از آنکه گفت معمولا هر روز پس از نماز صبح به مجلس مي آيد اضافه کرد که امشب هم بايد در مجلس بخوابم.
مروري بر زندگي خصوصي علي لاريجاني و ازدواج با فرزند شهيد مطهري بخش ابتدايي اين گفت و گو بود. رئيس مجلس در اين بخش با اشاره به اينکه با علي مطهري –برادر همسرش- هم سن است اشاره اي هم به فعاليت هاي روزهاي انقلاب در کنار شهيد مطهري داشت.
او با اشاره به ذهن تئوريک شهيد مطهري ناگفته هايي را نيز از پيشنهادات آن استاد شهيد به امام راحل براي پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي مطرح کرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي اين گفت‌وگو با بيان اين‌كه يك دانشجوي فعال انقلابي در زمان انقلاب اسلامي بوده است و در حال حاضر از خانواده شهيد مطهري محسوب مي‌شود، به ويژگي‌هاي بارز اين شهيد اشاره كرد و گفت: شهيد مطهري ميان دانشگاهيان و اهالي حوزه معرف بودند و نوعي روشنفكر ديني با بيان ساده و اسلامي براي نوجوانان محسوب مي‌شدند.
اواخر سال 55 بنده با دختر شهيد مطهري ازدواج كردم
لاريجاني با بيان اينكه خود را از افراد شاخص انقلاب نمي‌داند، درباره نحوه آشنايي‌اش با شهيد مطهري و ازدواج با دختر آن شهيد گفت: اواخر سال 55 بنده با دختر شهيد مطهري ازدواج كردم البته بنده از دوران نوجواني با آثار شهيد مطهري آشنا بودم و زماني كه شهيد مطهري در سال 54 درس‌هايي را در قم شروع کردند من نيز در اين كلاس‌ها كه در منزل يكي از بستگان و يكي از مساجد برگزار مي شد شركت مي‌كردم و اينگونه زمينه‌هاي آشنايي من با ايشان فراهم شد.
شهيد مطهري را فردي ايده‌پرداز
لاريجاني شهيد مطهري را شخصيتي فكري و انقلابي معرفي كرد و گفت:‌ ايشان با دانشگاهيان ارتباط خوبي برقرار كرد، اما با گرايش‌هاي انحرافي همچون مجاهدين خلق و متعصبين مخالف بود.
لاريجاني، شهيد مطهري را فردي ايده‌پرداز معرفي كرد و افزود: ايشان در تعبير مقام معظم رهبري ايدئولوژيست نظام جمهوري اسلامي محسوب مي‌شود؛ وي فردي فكور در مسائل سياسي و اقتصاد اسلامي محسوب مي‌شد.
وي درباره رابطه شهيد مطهري با دكتر شريعتي گفت:‌ شهيد مطهري در ابتدا هم فكر دكتر شريعتي بود، جلسات مشترك اين دو در حسينيه ارشاد در اوايل انقلاب در يك راستا برگزار مي‌شد اما تفكرات مرحوم شريعتي داراي زاويه شد كه اين موجب شد شهيد مطهري ايراداتي به وي وارد كند.
لاريجاني در پاسخ به اين سؤال مجري که آيا شهيد مطهري فرد سمجي در پيگيري ايده‌ها و ديدگاه‌هايش بود، بيان كرد: شايد اين واژه خيلي درست نباشد ولي در کل ايشان خيلي تسليم حقيقت بود و پاي حقيقت مي‌ايستاد.
نماينده مردم قم درباره ارتباط خود با بزرگان اوايل انقلاب ، تصريح كرد: ارتباط بنده با با شهيد بهشتي به قبل از انقلاب مربوط مي‌شود؛ همچنين بنده با آيت‌الله مهدوي کني در بدو انقلاب آشنا شدم و با آيت‌الله هاشمي نيز از همان نزديکي‌هاي انقلاب آشنايي پيدا کردم و با آيت‌الله منتظري هم به خاطر مراوده‌اي که با شهيد مطهري داشتم، آشنا بودم.
در تاريخ انقلاب هيچ حزب و گرايشي را نبايد حذف كرد



رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين گفت‌وگو با بيان اينكه در تاريخ انقلاب هيچ حزب و گرايشي را نبايد حذف كرد و نبايد با پنهان كردن تصاوير هيچ يك از گروه‌هاي تاثيرگذار زمان انقلاب از حقيقت فرار كرد، اظهار داشت: البته سهم گروه‌هايي همچون مجاهدين خلق در اين موضوع بسيار خرد است و علماي بزرگ هيچگاه آنها را مورد تاييد قرار ندادند.
وي گفت: انقلاب ما انقلابي فرهنگي و اسلامي بود كه از توده مردم بيرون آمده بود؛ همواره اين متن جامعه است كه بايد تغيير را بخواهد همانند اتفاقي كه هم‌اكنون در كشورهاي اسلامي انجام مي‌شود البته در كشوري مانند سوريه خواست تغييرات از سوي توده مردم نيست.
وي همچنين خاطر نشان كرد: من مخالف حذف گروه‌ها و جريان‌هايي كه از انقلاب جدا شده‌اند،‌ نيستم چرا كه وجود اين گروه‌ها براي مردم مفيد است زيرا مشخص مي‌شود آنچه از متن انقلاب ماندگار بوده چه چيز است كه همچنان با اصالت باقي مانده است.
وي همچنين اظهار داشت: امام (ره) هيچ گاه موافق اقدامات تروريستي نبود، شهيد مطهري نيز از همان ابتدا با گروهي که براي پيشبرد اهداف انقلاب معتقد به انجام کار مسلحانه بودند، ‌موافق نبود.

لاريجاني در ادامه در خصوص راي مردم به بني صدر و واقعيت هاي موجود در تاريخ كشور، گفت: در يک زماني مردم به بني‌صدر راي دادند؛ بني صدر آدم ساده‌اي نبود و مدتي که سر کار بود، همواره با امام جدال مي‌کرد و به همين دليل مردم نظرشان نسبت به وي برگشت.
وي افزود: هيچ اشكالي ندارد كه اين مسائل امور براي همه ذکر شود و اتفاقا به نظر من ذکر اين مسائل مفيد است چون مردم بايد بدانند آن چيزي که ماندگار شد، چه چيزي بود و چرا ماندگار شد.
برخي رسانه‌ها از جمله صدا و سيما دچار خودسانسوري شد‌ه‌اند
نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينكه امروز در اين مورد برخي رسانه‌ها از جمله صدا و سيما دچار خودسانسوري شد‌ه‌اند، تصريح كرد: البته اين سانسورهاي انقلاب تغييري ايجاد نمي‌كند چرا كه كتاب‌ها و اسناد بسياري در اين رابطه در اختيار همگان قرار دارد؛ بنابراين بايد از اين ابزار براي آگاهي مردم استفاده كرد.
مجري برنامه از لاريجاني پرسيد آيا در زمان مديريت شما بر صدا و سيما واقعا همه تاريخ انقلاب را ما مي‌ديديم كه وي پاسخ داد: من حالا نمي دانم شما مي ديديد يا نمي‌ديديد ولي امروز بعضا بي‌جهت از پخش برخي مسائل پرهيز مي‌شود، خود شما هم كه كنندگان كار هستيد گاهي اضظراب بلاوجهه داريد. ‌

فوايد مناظره هاي تلويزيوني
علي لاريجاني در ادامه اين گفت‌وگو با ارزيابي مثبت از مناظراتي كه از اوايل انقلاب در كشور مرسوم بوده بيان كرد: مناظرات هميشه براي فكربيني از سوي مردم مفيد است و امروز هم مي‌توان مانند اوايل انقلاب مناظراتي ميان افكار مختلف تشكيل داد، مناظره براي جامعه مفيد، لازم و واجب است؛ محيط سالم براي ارتقاي فكري جايي است كه تمامي حرف‌ها زده شود مانند عرصه انتخابات كه همه‌ سلايق متنوع بايد بتوانند حرف خود را مطرح كرده تا مردم با ديدگاه‌هاي متفاوت آشنا شوند.
وي با اشاره به مناظرات تلويزيوني و لزوم برگزاري اين گونه مناظرات در صدا و سيما ، تصريح كرد: در زمان 2 خرداد نيز يک سري مناظرات در تلويزيون برگزار شد که بنده نظرسنجي در مورد اين مناظرات را مشاهده کردم و ديدم عده ‌زيادي اين مناظرات را دنبال مي‌کردند، در زمان مديريت خود بنده نيز يک سري مناظرات در تلويزيون داشتيم که در اين مناظرات از افرادي مثل احسان طبري، نورالدين کيانوري و آيت‌الله مصباح يزدي دعوت مي‌شد.
وي افزود: اگر افراد با صلاحيت‌هايي كه قانون اساسي آنها را تاييد مي‌كند، وارد عرصه انتخابات شوند و از تهمت و بدگويي فاصله بگيرند، مي‌توانند به راحتي وارد اين فضا شده و ديدگاه‌هاي خود را مطرح كنند و اگر نقدي نيز بر دولت و مجلس دارند به راحتي آن را بيان كنند، چرا كه با انجماد فكري در هيچ دستگاهي، تعالي در نظام و انقلاب به وجود نمي‌آيد.
لاريجاني، مرد سياست يا فرهنگ؟
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني به اينكه امروز ما لاريجاني را مرد سياست بدانيم يا فرهنگي گفت: كار فرهنگي اولويت اول من است، من به حوزه فرهنگ خيلي علاقه‌مندم اما اگر سياست به معناي واقعي خود اجرا شود، بسيار جذاب خواهد بود؛ اگر كسي قصد داشته باشد كار سياسي را حرفه‌اي انجام دهد نيازمند به كار و مطالعه‌ي علمي فراوان است، اما در کشور ما که اين طور نيست و برخي افراد با پاي برهنه وارد سياست مي‌شوند.
پاسخ به شبهه دو برادر، دو قوه
در ادامه اين گفت‌وگو لاريجاني در پاسخ به اينكه در جلسات سران قوا چه مي گذرد با توجه به اينكه برادران لاريجاني دو قوه را در دست دارند و آيا هماهنگي بين دو برادر وجود دارد بيان كرد: اگر شما فتنه نكنيد برادران دو قوه هماهنگند و جلسه سران قوا براي هماهنگي‌هاي بيشتر مفيد است؛ درست است كه آيت‌الله آملي لاريجاني اخوي بنده هستند اما بحث يك قوه، بحث فرد نيست و گردانده قوه تمامي اهالي آن هستند، همان‌طور كه قوه مقننه توسط جمع نمايندگان اداره مي‌شود.
وي در واكنش به اصرار مجري برنامه كه رابطه نسبي برادران لاريجاني را در پيشبرد بهتر كارها موثر مي‌دانست گفت: جنس اداره كشور خاله‌بازي نيست و روابط فاميلي تاثيري در اين موضوع ندارد.
مجري برنامه از رييس مجلس پرسيد كه برادران لاريجاني چند وقت يكبار همديگر را مي بينند كه لاريجاني اينطور پاسخ داد: البته کار ومشغله زياد نمي‌گذارد خيلي همديگر را ببينيم و بيشتر در جلسات کاري که خدمت رهبري مي‌رويم و يا در جلسات سران قوا اين امر ميسر مي شود.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه اگر شما با آقاي احمدي‌نژاد هم نسبتي داشتيد شايد خيلي از اختلافات فعلي وجود نداشت گفت: اداره حكومت سيستم خاصي دارد كه حتي اگر رييس‌جمهور نزديك‌ترين اقوام من نيز باشد نمي‌توانم بگويم خلاف قانون در قوه مجريه رخ نداده است، قوا از يكديگر مستقل هستند و نمي‌توانند از تخلفات يكديگر چشم‌پوشي كنند.

آنچه لاريجاني به مقام معظم رهبري گفت
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: وقتي که اخوي ما مي‌خواستند به قوه قضائيه بروند، خدمت رهبري رسيدم و گفتم که شايد بهتر باشد که به قوه قضائيه نروند و يکي از دلايل اخوي ما هم اين بود که بنده رئيس مجلس بودم وممکن بود اين مسئله شائبه‌هايي ايجاد کند؛ اخيرا هم که بحث انتخابات مجلس براي دوره بعد پيش آمد همين شبهه براي من پيش آمد و به همين دليل خدمت رهبري رفتم و اين مسئله را مطرح کردم.
وي تاکيد کرد: طبق نظر رهبر معظم انقلاب، بايد مقام اخوت در بين مسئولين باشد و مسئولين بايد مشوق و کمک حال هم باشند.
کارنامه مجلس هشتم
لاريجاني در ادامه در تحليل عملكرد و دستاوردهاي مجلس هشتم گفت: هر نهادي مانند هر انساني داراي نقاط قوت و ضعف است، از جمله نقاط قوت مجلس هشتم، پرهيز از مسائل حاشيه‌اي سياسي بود، همچنين اين مجلس به احياي قانون‌هاي متني و مادر پرداخت كه مي‌توان از آن جمله قانون بيمه بيكاري را كه موجب امنيت جامعه شده، برشمرد، قاچاق نيز يکي از مشکلات کشور است، مخصوصا محصولات چيني که از در و پنجره وارد مي‌شود که اخيرا مجلس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در اين زمينه مصوب کرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، فضاي باز براي بحث و اظهارنظرات متفاوت را از جمله نكات قوت مجلس هشتم دانست و اظهار كرد: در اين دوره هر فرد با هر اعتقاد و ديدگاهي به راحتي افكار خود را بيان مي‌كرد و فضاي بحث و مجادله در مجلس فعلي بسيار جدي بود.

وي دير تشكيل شدن جلسات و عدم حضور به موقع نمايندگان را از جمله نقاط ضعف مجلس دانست و گفت: اين امر هر چند كم اما در مجلس وجود داشته است و نمايندگان بايد بدانند كه نبايد هيچ شغل، كار و فكر ديگري جز نمايندگي و رسيدگي به مسائل را داشته باشند.
يکي از ايرادات مجلس هشتم
لاريجاني همچنين يکي از ايرادات مجلس هشتم را در موضوع راي دادن نمايندگان دانست و افزود: من هميشه از مصوبه کميسيون‌هاي تخصصي حمايت مي‌کنم مگر اينکه احساس کنم يک مصوبه خلاف قانون و شرع است.
سوال از رييس‌جمهور مساله عادي است
لاريجاني در ادامه گفت‌وگو درباره موضوع طرح سوال از رييس‌جمهور بيان كرد: سوال از رييس‌جمهور مساله عادي است و من حساسيتي به نفي يا اجراي آن نداشتم اما سلايق مختلف در مجلس وجود دارد، مثلا شخصي مانند علي مطهري اعتقاد دارد اين كار بايد هر جور شده انجام شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي، با ارزيابي مثبت از تصميمات اتخاذ شده در عرصه‌هاي مختلف تاكنون گفت: انقلاب ما از بسياري جهات چون سياست و الهام‌بخشي در عرصه ديني تصميمات استراتژيك موثري انجام داده است كه اين تصميمات از سوي مقام معظم رهبري در ادوار مختلف گرفته شده كه مي‌توان استراتژي جمهوري اسلامي در موضوع عراق و موفقيت اين سياستگذاري را از آن جمله دانس همچنين در زمان 11 سپتامبر و حوادث بعد از آن جمهوري اسلامي ايران تصميمات دقيقي گرفت که همه اين تصميمات در حوزه اختيارات رهبري بود.
اقتصاد سالم هيچ وقت با يک sms وضعيتش عوض نمي‌شود
وي در ادامه با بيان اينكه در حوزه اقتصاد ضعف و مشكل مديريتي وجود دارد، تصريح كرد: بايد دانست كه يك مسلك اقتصادي واحد را پذيرفته‌ايم و نبايد هر روز و با تغيير هر شخص اين روند تغيير كند و هر فرد بر مبناي فكر اقتصادي خود به ميدان بيايد.
وي با بيان اينکه مشکلات اقتصادي ناشي از مسائل مديريتي است، افزود: يک اقتصاد سالم هيچ وقت با يک sms وضعيتش عوض نمي‌شود.
زماني که مجري خطاب به لاريجاني گفت که به هر حال اين sms ممکن است روي جو رواني بازار تاثيرگذار باشد، رئيس مجلس نيز گفت که با يک خبرگزاري کوچولو که نمي‌توان اوضاع اقتصادي را به هم ريخت.
در حوزه اقتصاد به يک نظام دقيق نياز داريم
وي تاکيد کرد:‌ آقاياني که بر سر کار مي‌آيند، بايد فکر اقتصادي داشته باشند، مثلا عدالت در نظر متفکرين اقتصادي نقطه کانوني مدينه فاضله است لذا يک تعريف عام در اين زمينه لازم داريم.
وي تاکيد کرد: در حوزه اقتصاد ما به يک نظام دقيق نياز داريم تا منويات نظام جمهوري اسلامي اجرا شود که در اين زمينه يک مقدار مشکلات مديريتي وجود دارد.

بد اجرا شدن قانون هدفمندي يارانه‌ها
لاريجاني در ادامه با اعتقاد به بد اجرا شدن قانون هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: هدفمندي يارانه‌ها از جمله قوانيني بود كه توسط قوه مقننه به تصويب رسيد كه اين قانون بايد در شيب پنج ساله انجام مي‌شد اما اعمال اين قانون در شيبي جهشي موجب درست اجرا نشدن آن و ايجاد نقايصي در اقتصاد كشور شد.
نماينده مردم قم در مجلس يادآور شد: توان اقتصادي كشور بايد تقويت شود و در اين حوزه‌ها كارشناسان و افراد صاحب فن در مسائل كلان اقتصادي حضور داشته باشند، نبايد لابي‌گري‌ها در تصميم‌گيري‌هاي مجلس وارد شود چرا كه مجلس نهادي كاملا مستقل است.
ويژگي‌هاي يك نماينده مجلس
وي درباره ويژگي‌هاي يك نماينده مجلس با الگوگيري از شهيد مدرس گفت: نماينده بايد شجاع باشد و درك درستي از مسائل سياسي،‌ اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور داشته باشد، كمال علمي و استقلال از جمله ويژگي‌هاي بارز نماينده محسوب مي‌شود.
لاريجاني با تاكيد به اينكه وجود تنوع گروه‌هاي سياسي به نفع مردم و مجلس است، بيان كرد: نظام خوب ‌نظامي است كه مسئولين و مردم در آن با يكديگر همراه باشند اما اين به اين معنا نيست كه همگي يك چيز بگويند، آنها بايد در عين برادري، استقلال خود را حفظ كنند.
ارائه ليست‌هاي متفاوت نگران كننده نيست
رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: وحدت لزومي ندارد و اگر افراد نتوانستند به وحدت برسند براي يك رقابت سالم مانعي ايجاد نمي‌كنند بنابراين ارائه ليست‌هاي متفاوت نگران كننده نيست.
انقلاب اسلامي حركتي جهادي،‌ جذاب، عقل‌گرا با حفظ سنت‌ها
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: انقلاب اسلامي حركتي جهادي،‌ جذاب، عقل‌گرا با حفظ سنت‌ها و تمامي ارزش‌ها بوده است اما مشكل غرب، تمركز مطلق بر آزادي‌هاست كه ساير ارزش‌ها را نمي‌بيند و يا حكومت ماركسيسم و كمونيسم كه تمام تمركز خود را بر عدالت قرار داده‌اند كه اين عامل فروپاشي آنها شد.
فضاي رقابت اخلاقي را فراهم كنيم
رييس مجلس شوراي اسلامي در توصيه‌اي به صدا و سيما درباره مساله انتخابات اظهار داشت: ملاحظاتي كه وجود دارد نبايد مانع گفتمان مودت‌آميز باشد و بايد حواشي خراش‌ دهنده آن را كاهش داد چرا كه مردم متوجه حساسيت اين موضوع مي‌شوند، بنابراين بايد در شرايط فعلي فضاي رقابت اخلاقي را فراهم كنيم تا مردم با احساس فضايي مودت‌آميز براي شركت در انتخابات حاضر شوند.
وي با بيان اينکه انقلاب ايستا نيست، اظهار داشت: ويژگي انقلابي بودن يک ويژگي برازنده مسلماني است؛ اسلام خانه نشين جذابيتي ندارد.
گفت و گو تا 1:50بامداد
در اواخر برنامه و هنگامي که عقربه‌هاي ساعت 1:50 دقيقه بامداد را نشان مي داد، لاريجاني خطاب به مجري گفت: به نظر مي‌رسد با وضعيتي که پيش مي‌رويم، فردا بايد مجلس را تعطيل کنيم.

وي در پاسخ به اين سؤال مجري که از وي پرسيد شما شب‌ها را در مجلس هم مي‌مانيد، گفت: بله وقتي که کار زياد باشد؛ امشب هم که بايد مجلس بخوابم.
آدم سايت‌بازي نيستم
لاريجاني در پاسخ به اين سؤال که آيا سايت‌هاي خبري رامشاهده مي‌کند اظهار داشت: گاهي سايت‌هاي خبري را مي‌بينم ولي مثل بعضي از دوستانمان آدم سايت‌بازي نيستم.
به بازنشستگي که خيلي جذاب است، خيلي علاقه دارم
رئيس قوه مقننه در پاسخ به اين سوال که کدام يک از کارهاي اجرايي را که انجام داده، بيشتر مي‌پسندند، اظهار داشت: من کار اجرايي را خيلي مي‌پسندم؛ هر کدام از کارهايي که کردم جذابيت خاصي داشت ولي به بازنشستگي هم که خيلي جذاب است، خيلي علاقه دارم.
بايد فضاي رقابت اخلاقي را فراهم کنيم
لاريجاني خطاب به صدا و سيما گفت: گفتمان مسلط بر راديو و تلويزيون براي انتخابات بايد گفتمان مودت‌آميزي باشد تا همه در انتخابات شرکت کنند.
وي در پايان تأکيد کرد: ‌در شرايط فعلي بايد فضاي رقابت اخلاقي را فراهم کنيم تا مردم حس کنند تا فضاي مودت در کشور وجود دارد.

 

منبع:خبرانلاین 

تگ های مطلب:

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود