کد خبر: 4161

تاریخ انتشار: 1390-11-19 - 19:10

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 1 402

دری: مولفان برگزیده کتاب سال در رده نخبگان ملی قرار می‌گیرند

چکیده:   معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی رایزنی که با بنیاد ملی نخبگان صورت گرفته مؤلفانی که به عنوان منتخب کتاب سال معرفی می‌شوند (حتی دوره گذشته) در رده نخبگان ملی قلمداد می‌شوند. […]

چکیده:

  معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی رایزنی که با بنیاد ملی نخبگان صورت گرفته مؤلفانی که به عنوان منتخب کتاب سال معرفی می‌شوند (حتی دوره گذشته) در رده نخبگان ملی قلمداد می‌شوند.

 

آیین معرفی برگزیدگان بیست و نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و نوزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر امروز 19 بهمن در تالار وحدت با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، سید محمد حسینی وزیر ارشاد، غلامعلی حداد عادل، بهمن دری و مجید حمید زاده دبیر علمی برگزار شد.

بهمن دری در این مراسم سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و افزود: بر خود فرض می‌دانم به برگزیدگان داخلی (جایزه کتاب سال) و برندگان بخش ویژه ترجمه قرآن کریم و جایزه جهانی تبریک عرض کنم.

وی ادامه داد: درباره بیست و نهمین دوره از جایزه کتاب سال گفتنی‌های لازم طی چند روز گذشته گفته شده اما امروز آیین اختتامیه بیست و نهمین دوره کتاب سال را در سه بخش کتاب‌های داخلی، بخش ویژه، ترجمه قرآن و جایزه جهانی کتاب سال برگزار می‌کنیم و در این مراسم برترین‌ها تقدیر می‌شود.

وی عنوان کرد: نکاتی درباره آثاری که برنده شده‌اند باید مطرح شود چون به عنوان مدل و الگو معرفی خواهند شد از این رو نکاتی را مطرح می‌کنم، اهداف اصلی کتاب سال اهدافی مدون است تصور می‌کنم که بسیاری از دوره‌ها برخی اهداف را تنها دنبال می‌کرد اما در این دوره سعی شده تمام اهداف موجود در آیین‌نامه مورد توجه قرار گیرد بویژه موضوع اعتلای فرهنگ و دانش در کشور؛ ترغیب و پدید آورندگان به خلق آثار ارزشمند از اهداف کتاب سال است که بلوغ آن را به لحاظ کمی و کیفی در این دوره شاهدیم.

دری ضمن اشاره به هیئت علمی این جشنواره ابراز داشت با وجود تشکیل هیئت علمی داوری آثار با وسواس و توام با دقت خاصی صورت گرفت معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: طی دوره‌های گذشته شاهد فقدان وجود هیئت علمی بودیم از این رو داوران و سر داوران آثار را بررسی می‌کردند اما ما پس از موضوع داوری از دو سال گذشته، هیئت علمی را بنا گذاشتیم تا از سلیقه گرایی و مبناهای دیگر که مورد نظر برخی باشد پرهیز کنیم از این رو نمود برترین داوری را در این دوره شاهدیم.

وی ضمن اشاره به اعتنا به تالیف آثار یادآور شد: بحث اعتنا به تالیف مورد توجه کتاب سال است برگزیدگان کتاب سال در این دوره با این رویکرد در جلسات داوری و هیئت علمی مورد تحلیل قرار گرفتند.

دری ضمن اشاره به ویژگی منحصر به فرد این دوره از کتاب سال خاطرنشان کرد: ویژگی‌های منحصر به فردی را در این دوره شاهد خواهیم بود که معرفی برگزیدگان شاهد این مدعاست.

وی درباره خلاء کتاب‌های منتشره که به کتاب سال راه می‌یابند اظهار داشت: نویسندگان می‌توانند نکاتی را در این راستا مورد توجه قرار دهند؛ بحث علاقمندی و رویکرد به انتشار آثار در مورد انقلاب اسلامی، مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها حداقل طی 200 سال اخیر، آثار درباره زندگی رهبران انقلاب اسلامی بخصوص امام راحل و در نهایت توجه ویژه به حوزه تمدنی اسلامی و ایران.

معاون فرهنگی وزیر ضمن اشاره به رویکرد کتاب سال اضافه کرد: بحث تأکید، تشویق و ترغیب به تألیف مورد تأکید کتاب سال است بنابراین مؤلفانی که به عنوان منتخب کتاب سال معرفی می‌شوند (حتی دوره گذشته) طی رایزنی که با بنیاد ملی نخبگان صورت گرفته اسامی آنها در اختیار این بنیاد قرار داده شده تا منتخبان در رده نخبگان ملی قلمداد شوند.

دری ضمن اشاره به حمایت از آثار ارزشمند گفت: این آثار نه دیده و نه درباره آنها صحبت می‌شود از این رو در وزارت ارشاد طرح آزمایشی معرفی کتاب‌های مناسب و مفید آغاز شد و هر ماه یکبار 10 عنوان کتاب برجسته معرفی می‌شود امیدواریم آثار برگزیده جوایز ادبی به ویژه در عرصه علوم انسانی، علوم دینی، ادبیات و کودک و نوجوان به این حیطه راه یافته و معرفی شوند.

معاون وزیر ادامه داد: برخی از کتاب‌های معرفی شده از سوی ارشاد نایاب شده‌اند با این استقبال قصد داریم در استان‌ها بر مبنای این آثار مسابقات کتاب‌خوانی برگزار کنیم تا شاهد افزایش شمارگان و تیراژ آثار باشیم تا از سویی کمکی به ناشران هم صورت گیرد.

به گفته دری برندگان و معرفی منتخبان در این محفل دال بر این نیست که کتاب‌های دیگر قابل ستایش نیستند گاه بر حسب قوانین آیین‌نامه به دلیل یک یا دو نمره کتابی به مرحله پایانی راه نمی‌یافت از این رو برای این آثار هم برنامه‌ریزی شده تا هم در خرید کتاب حمایت‌هایی صورت گیرد و هم از این پس قرار است حمایت‌های دیگری در این راستا اجرایی شود که به زودی اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه کمتر جشنواره و جایزه‌ای در ایران و منطقه یافت می‌شود که بیش از هزار و 250 داور داخلی و 250 داور خارجی در آن همکاری کنند ادامه داد: امیدوارم داوران بیشتری از اعضای هیئت علمی دانشگاه به گردونه داوری‌ها بپیوندند.

دری در خاتمه اینگونه اظهار داشت که شهادت می‌دهم به هیچ وجه سلایق و دیدگاه‌های شخصی داوران در داوری‌ها اعمال نشده است چرا که جایزه کتاب سال از منظر ما مهمترین و راهبردی‌ترین و نجیب‌ترین جشنواره و جایزه کشور محسوب می‌شود امیدواریم نویسندگان و پدید آوردندگان در این دوره بتوانند با الگوهای مطرح بهره بیشتری ببرند.

 

منبع: فارس 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود