کد خبر: 4155

تاریخ انتشار: 1390-11-19 - 09:43

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بایسته های فرهنگ
0
بازدیدها: 1 432

حجت الاسلام طباطبایی: عذرخواهی مسئولان در اشتباهاتشان هنر است

چکیده: اگر امروز که 33 سال از انقلاب می‌گذرد هنوز هم اشتباهاتمان را به گردن دیگران بیندازیم و بگوئیم دیگران بد هستند و بد می کنند به طور ضمنی بر بی عرضگی خود اعتراف کرده ایم. اگر همیشه دیگران را مقصر […]

چکیده:

اگر امروز که 33 سال از انقلاب می‌گذرد هنوز هم اشتباهاتمان را به گردن دیگران بیندازیم و بگوئیم دیگران بد هستند و بد می کنند به طور ضمنی بر بی عرضگی خود اعتراف کرده ایم. اگر همیشه دیگران را مقصر بدانیم خودمان رشد نخواهیم کرد اما اگر اشتباهات خود را بپذیریم می توانیم برای رفع آن کوشش کنیم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تاکید کرد: عذرخواهی مسئولان در اشتباهات موجب کسر شأن آنها نیست بلکه هنر شان به شمار می رود.

به گزارش 19 دی، حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی شامگاه سه شنبه در آئین پایانی بخش خانواده المپیاد قرآن و حدیث طلاب غیرایرانی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار داشت: اگر امروز که 33 سال از انقلاب می‌گذرد هنوز هم اشتباهاتمان را به گردن دیگران بیندازیم و بگوئیم دیگران بد هستند و بد می کنند به طور ضمنی بر بی عرضگی خود اعتراف کرده ایم.

وی اظهار داشت: انبیاء هم وقتی ترک اولی مرتکب می شدند به جای اینکه آن را به گردن شیطان بیندازند خودشان قصورشان را می پذیرفتند و به درگاه خدا توبه می کردند و حضرت آدم وقتی مرتکب خطا شد نگفت شیطان مقصر است و خودش قصورش را پذیرفت با این وضع چرا ما نخواهیم اشتباهاتمان را بپذیریم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در توصیه به دولتمردان بیان داشت: دولتمردان و روسا و مسئولان بدانند که اقرار به اشتباه و پوزش خواستن هنر است و نشانه بزرگی روح آدمی است.

وی تاکید کرد: اگر همیشه دیگران را مقصر بدانیم خودمان رشد نخواهیم کرد اما اگر اشتباهات خود را بپذیریم می توانیم برای رفع آن کوشش کنیم.

طباطبایی با اشاره به ابعاد دوگانه روحی و جسمی انسان بیان داشت: اگر روح انسان رشد کند و فطری شود اخلاق قرآنی و نبوی در وجود ما ایجاد خواهد شد و در غیر این صورت قوای خشم و غضب بر عقل غلبه می‌کنند.

وی تصریح کرد: همه انبیاء آمدند و برای مردم دین آوردند و آنها را به دینداری دعوت کردند اما مع الاسف تعداد بسیار اندکی دیندار شدند؛ ما هم گاهی در دینداری دچار تخیل می‌شویم که دیندار هستیم.

استاد حوزه ادامه داد: اگر بتوانیم خلق و خوی قرآنی و نبوی پیدا کنیم دیندار خواهیم بود و هرقدر فطرت در وجود ما رشد کند زندگی شیرین تری خواهیم داشت.

عقل و ادب در تضاد با خشم و غضب است

وی عقل و ادب را در تضاد با خشم و غضب دانست و بیان داشت: هرقدر خشم و غضب رشد کند عقل و ادب زایل می‌شود و برعکس.

طباطبایی با بیان اینکه بیماریهای روحی همانند جسمی آزاردهنده هستند اظهار داشت: درمان بیماری‌های روحی در وجود خود انسان است و باید با تمرین‌های اخلاقی این بیماری‌ها را درمان کند.

وی با تاکید براینکه برای رشد عقل و ادب باید خشم و غضب زوال یابد اضافه کرد: یکی از بهترین راهها برای رشد عقل و ادب توسل به امام زمان(عج) از طریق قرائت دعای ندبه و قرائت دعای کمیل در خلوت و جلوت است.

 

منبع: 19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود