کد خبر: 4188

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 692

رئیس مجلس: اقتصاد سالم با یک پیامک به هم نمی‌ریزد

چکیده: لاریجانی با اشاره به اینکه خویشاوندی سران دو قوه مقننه و قضاییه بر اداره کشور تاثیر گذار هست، گفت: هر نهادی باید چارچوب قانون خودش را رعایت کند، اگر اخوت و برادری باشد باید در کار صحیح متفق و […]

چکیده:

لاریجانی با اشاره به اینکه خویشاوندی سران دو قوه مقننه و قضاییه بر اداره کشور تاثیر گذار هست، گفت: هر نهادی باید چارچوب قانون خودش را رعایت کند، اگر اخوت و برادری باشد باید در کار صحیح متفق و همینطور برای کار غیر از آن هم باید قانون را عمل کد

 

 

لاریجانی با اشاره به اینکه خویشاوندی سران دو قوه مقننه و قضاییه بر اداره کشور تاثیر گذار هست، گفت: هر نهادی باید چارچوب قانون خودش را رعایت کند، اگر اخوت و برادری باشد باید در کار صحیح متفق و همینطور برای کار غیر از آن هم باید قانون را عمل کند

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته طی سخنانی در برنامه "پارک ملت" ‌که به طور زنده از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت، در ابتدا گفت که ظاهراً سهم قوه مقننه ساعت 12 شب به بعد است که مردم در حالت خواب و بیدار هستند.

وی در پاسخ به سؤال مجری که از وی پرسید که آیا شما جزو افراد شاخص انقلاب هستید، گفت: ‌دلیلی برای این صفت نمی‌دانم.

لاریجانی ادامه داد: سال 56 و 57 که کوران انقلاب بود، من در تهران بودم و با شهید مطهری در جریان حوادث انقلاب فعالیت‌هایی داشتم.

* از نوجوانی با آثار شهید مطهری آشنا بودم

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من از دوران نوجوانی با آثار شهید مطهری آشنا بودم و از کلاس نهم به بعد بیشتر با این آثار آشنا شدم.

وی گفت: در سال 54 شهید مطهری درس‌هایی را در قم شروع کردند و من در آنجا هم فعالیت‌هایی داشتم و وقتی به تهران آمدم و وارد دانشگاه شدم، بیشتر توانستم با شهید مطهری آشنا شوم.

لاریجانی با بیان اینکه بیشترین مخاطب شهید مطهری را جوانان تشکیل می‌دادند، خاطرنشان کرد: شهید مطهری بیانی ساده در توضیح مسائل دینی داشتند.

وی ادامه داد: شهید مطهری شخصیتی جامع بود که تقریبا همه مراجع آن را قبول داشتند، حتی مراجعی که خیلی به فلسفه علاقه نداشتند، به افرادی مثل شهید مطهری ابراز علاقه می‌کردند.

لاریجانی تصریح کرد: شهید مطهری به انحرافات حساس بود و نظر قاطع می‌داد که برخی این مسئله را برنمی‌تابیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: همچنین برخی افراد مثل کسانی که روی افکار مرحوم شریعتی تعصب داشتند، با افکار شهید مطهری زاویه داشتند و شهید مطهری ایراداتی به آنها می‌گرفت.

* شهید مطهری پای حقیقت می‌ایستاد

لاریجانی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا شهید مطهری فرد سمجی بود، اظهار داشت: شاید این واژه خیلی درست نباشد ولی در کل ایشان خیلی تسلیم حقیقت بود و پای حقیقت می‌ایستاد.

وی با بیان اینکه بنده در دوران انقلاب خیلی با آقای مطهری کار می‌کردم،‌ افزود: ارتباط بنده با با شهید بهشتی به قبل از انقلاب مربوط می‌شود؛ همچنین بنده با آیت‌الله مهدوی کنی در بدو انقلاب آشنا شدم و با آیت‌الله هاشمی هم از همان نزدیکی‌های انقلاب آشنایی پیدا کردم و با آیت‌الله منتظری هم به خاطر مراوده‌ای که با شهید مطهری داشتم، آشنا بودم.

وی گفت: مرحوم شهیدمطهری فردی ایده‌پرداز و زیرک بود؛ تعبیر رهبر انقلاب در مورد ایشان که فرمودند شهید مطهری یک دوره نظام جمهوری اسلامی هستند، بسیار درست است؛ وی انسان پرفکری بود.

* ماجرای روزنامه کیهان، مشکل سوخت و شهید مطهری

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال 57 که مسئله فروش نفت مشکل پیدا کرده بود و صف‌های طولانی به وجود آمده بود، بنده یک روزنامه کیهان خریدم و به منزل شهید مطهری آمدم؛ ایشان از من پرسید که چه خبر بود که بنده گفتم مردم مشکل سوخت دارند، شهید مطهری در حالی که روزنامه را مطالعه می‌کرد، گفت این مسئله مهمی است الان زمانی است که امام رهبری مثبت خود را نشان دهند و الان باید کاری کرد که رهبری امام این مسئله را حل کند لذا همانجا با امام تماس گرفت و در نهایت مسئله حل شد.

* تاریخ انقلاب حذف‌شدنی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال مجری که از وی در خصوص محدودیت رسانه‌ها برای عدم اطلاع رسانی دقیق در مورد وقایع انقلاب سؤال کرد، اظهار داشت: کسی نمی‌خواهد در صفحه تاریخ انقلاب بعضی مسائل را حذف کند چراکه این مسائل حذف شدنی نیست.

* سازمان مجاهدین از همان ابتدا انحراف داشت

وی افزود: هر کدام از شخصیت‌ها و گروه‌ها نقشی در انقلاب داشتند که البته نقش بعضی‌ها خیلی اندک بود و بعد ممکن است این گروه‌ها اشکالاتی در آنها به وجود آمده باشد، به طور مثال سازمان مجاهدین از همان اول یک انحرافی داشت که در نهایت هم این گروه را در دامن صدام حسین قرار داد.

لاریجانی گفت: ممکن است برخی گروه‌ها در انقلاب نقشی داشته باشند اما باید توجه کرد که اصالت فکری مهم است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امام (ره) هیچ گاه موافق اقدامات تروریستی نبود، گفت: شهید مطهری هم از همان ابتدا با گروهی که برای پیشبرد اهداف انقلاب معتقد به انجام کار مسلحانه بودند، ‌موافق نبود.

* انقلاب اسلامی با توده‌های مردم گره خورده است

وی با بیان اینکه انقلاب با توده‌های مردم گره خورده است، گفت: ‌انقلاب‌های منطقه هم با کار مسلحانه پیش نمی‌رود و متن مردم باید بخواهد که کاری را انجام دهند.

لاریجانی تاکید کرد که بازگو کردن حقایق انقلاب لازم است و همه باید بدانند اوضاع انقلاب چگونه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که به مردم در جریان انقلاب حرکت داد، یک فکر فرهنگی و دینی بود که توسط امام (ره) و روحانیت نمود پیدا کرد.

* بنی‌صدر همواره با امام جدال می‌کرد

لاریجانی گفت: در یک زمانی مردم به بنی‌صدر رای دادند؛ بنی صدر آدم ساده‌ای نبود و مدتی که سر کار بود، همواره با امام جدال می‌کرد و به همین دلیل مردم نظرشان نسبت به وی برگشت و اشکال ندارد که این مسائل برای همه ذکر شود و اتفاقا به نظر من ذکر این مسائل مفید است.

رئیس قوه مقننه با ذکر این مسئله که مردم باید بدانند آن چیزی که ماندگار شد، چه چیزی بود و چرا ماندگار شد،‌ افزود: ممکن است کاوش‌های تاریخی ما در مورد انقلاب کامل نباشد.

* مکانیزم تصمیم‌گیری در کشور "خاله‌بازی" نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات مجری که روابط فامیلی میان رئیس قوه مقننه و قوه قضائیه را موجب روابط بهتر این دو قوه می‌دانست، گفت که مکانیزم تصمیم‌گیری در کشور این طور نیست که خاله بازی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش به دوران مدیریتش در سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: آن زمان یک سری مناظرات در تلویزیون داشتیم که در این مناظرات از افرادی مثل احسان طبری، نورالدین کیانوری و آیت‌الله مصباح یزدی استفاده می‌کردیم.

وی افزود: ‌این مناظرات که از تلویزیون در آن زمان پخش می‌شد، مفید بود و اثرات خیلی خوبی هم داشت و در این مناظرات در خصوص مسائل مختلف بحث و تبادل نظر صورت می‌گرفت.

رئیس مجلس ادامه داد: حتی در زمان 2 خرداد یک سری مناظرات در تلویزیون برگزار شد که بنده نظرسنجی در مورد این مناظرات را مشاهده کردم و دیدم عده ‌زیادی این مناظرات را دنبال می‌کردند.

لاریجانی با بیان اینکه انقلاب ما خیلی بزرگ است، گفت: در بحث انتخابات گرایش‌های مختلفی وجود دارند و سرزندگی صحنه سیاسی به این است که همه حضور داشته باشند و حرفشان را بزنند و دلیلی ندارد که برخی افراد حرف‌شان را نزنند.

* از تهمت و بدگویی در انتخابات پرهیز شود

رئیس قوه مقننه با ذکر این مسئله که معیار تعیین صلاحیت برای نمایندگی مجلس قانون است، گفت: باید دقت کرد آداب سیاسی لازم برای انتخابات رعایت شود و افراد تهمت و بدگویی نسبت به هم نداشته باشند.

لاریجانی ادامه داد:‌اگر کسی نقدی به مجلس و دولت دارد، می‌تواند بگوید ولی نباید انجماد فکری در تعالی انقلاب داشته باشیم چراکه انجماد فکر، تعالی در انقلاب به وجود نمی‌آورد.

* به حوزه فرهنگ بیشتر از سیاست علاقه دارم/برخی افراد در کشور ما پابرهنه وارد سیاست می‌شوند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال مجری که از وی خواست بگوید به حوزه فرهنگ بیشتر علاقه دارد یا حوزه سیاست، گفت: من به حوزه فرهنگ علاقمند‌ترم. ولی حوزه سیاست هم حوزه جذابی است به شرط آنکه آداب آن رعایت شود. البته در کشور ما که این طور نیست و افراد با پای برهنه وارد سیاست می‌شوند.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از این برنامه و در پاسخ به سؤال مجری که از وی در خصوص تصمیم رهبر انقلاب برای به کارگیری آیت‌الله شاهرودی جهت تعامل قوا سؤال پرسید، گفت: کاری که رهبری برای هماهنگی سه قوه کردند تصمیم نهاد سازی است. این مسئله احتیاج به یک سازوکار داشت و ایشان سازوکار آن را تعیین فرمودند.

* برخی جلسات سران قوا رسانه‌ای نمی‌شود

وی ادامه داد:‌ البته رؤسای سه قوا جلساتی دارند که گاهی رسانه‌ای می‌شود و گاهی نمی‌شود که این جلسات بسیار مهم است.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال مجری که از وی در خصوص روابطش با آیت‌الله آملی لاریجانی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده دارد و نحوه تعامل قوه مقننه با قوه قضائیه سؤال پرسید، گفت: آیت‌الله آملی اخوی ما هستند ولی این طور نیست که یک فرد بخواهد سازوکار یک قوه را تعیین کند. به طور مثال در قوه مقننه کل مجلس یک تصمیم‌گیری می‌کند و در قوه قضائیه هم همین طور است.

* برادرم را زیاد نمی‌بینم

وی افزود: کار ومشغله زیاد نمی‌گذارد خیلی برادرم که رئیس قوه قضائیه است را ببینم البته در جلسات کاری که خدمت رهبری می‌رویم و یا در جلسات سران قوا همدیگر را می‌بینیم و بیشتر مباحث ما کاری است.

لاریجانی در پاسخ به سؤال مجری که از وی پرسید آیا روابط فامیلی باهم ندارید، افزود: ممکن است در سال 7-8 بار همدیگر را ببینیم. مثلا ممکن است برای سرزدن به والده ایشان هم همزمان با ما حضور پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وقتی که در منزل والده می‌روید در مورد مسائل کاری هم صحبت می‌کنید، اظهار داشت: گاهی که همدیگر را می‌بینیم در مورد مسائل مملکتی هم با هم صحبت می‌‌کنیم.

* مکانیزم تصمیم‌گیری در کشور خاله‌بازی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات مجری که روابط فامیلی میان رئیس قوه مقننه و قوه قضائیه را موجب روابط بهتر این دو قوه می‌دانست، گفت که مکانیزم تصمیم‌گیری در کشور این طور نیست که خاله بازی باشد.

* اگر فامیل رئیس‌جمهور هم بودم نمی‌گفتم دولت تخلفی نکرده

وی با بیان اینکه شرقی‌ها عاطفی هستند ولی عقل هم دارند، گفت: در مجلس اعتقاد بر این است که دولت برخی قوانین را درست اجرا نکرده است. بنده اگر فامیل نزدیک رئیس جمهور هم باشم نمی‌توانم بگویم تخلفی رخ نداده است.

لاریجانی ادامه داد:‌اگر همه قوا با هم فامیل باشند هر قوه مستقل است و نظر خود را می‌گوید.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی که اخوی ما می‌خواستند به قوه قضائیه بروند، خدمت رهبری رسیدم و گفتم که شاید بهتر باشد که به قوه قضائیه نروند و یکی از دلایل اخوی ما هم این بود که بنده رئیس مجلس بودم وممکن بود این مسئله شائبه‌هایی ایجاد کند؛ اخیرا هم که بحث انتخابات مجلس برای دوره بعد پیش آمد همین شبهه برای من پیش آمد و به همین دلیل خدمت رهبری رفتم و این مسئله را مطرح کردم.

وی تاکید کرد: باید مقام اخوت در بین مسئولین باشد و مسئولین باید مشوق و کمک حال هم باشند.

* اقتصاد سالم با یک پیامک به هم نمی‌ریزد/ نمی‌توانم با سؤال از رئیس‌جمهور مخالفت کنم

رئیس مجلس با اشاره به اینکه "یک اقتصاد سالم هیچ وقت با یک sms وضعیتش عوض نمی‌شود"، مشکلات اقتصادی را ناشی از مسائل مدیریتی دانست.

لاریجانی ضمن یادآوری این نکته که هر نهادی نقاط مثبت و منفی دارد، اظهار داشت: مجلس هشتم از فعالیت‌های حاشیه‌ای سیاسی پرهیز کرد و این یکی از نکات مثبت مجلس بود.

* محصولات چینی از در و پنجره وارد می‌شود

وی به تصویب قوانین مادر در مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: قاچاق یکی از مشکلات کشور است، مخصوصا محصولات چینی که از در و پنجره وارد می‌شود که اخیرا مجلس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در این زمینه مصوب کرد.

لاریجانی اظهار داشت: مجلس در برخی بخش‌ها پرکار بود و البته من هم به کمیسیون‌هایی که در این زمینه فعال بودند، پر و بال می‌دادم.

* مجلس جای قیل و قال است

رئیس مجلس ادامه داد: در مجلس کنونی حالت بسته وجود ندارد؛ به اعتقاد من مجلس جای قیل و قال است لذا نمایندگان را آزاد می‌گذاشتیم که از هر نهله فکری که هستند، حرفشان را بزنند.

لاریجانی یکی از ایرادات مجلس هشتم را در موضوع رای دادن نمایندگان دانست و افزود: من همیشه از مصوبه کمیسیون‌های تخصصی حمایت می‌کنم مگر اینکه احساس کنم یک مصوبه خلاف قانون و شرع است.

* نماینده مجلس نباید هیچ شغل دیگری داشته باشد

وی گفت: اینکه جلسات ‌دیر تشکیل می‌شود، جز نقص‌هاست؛ نماینده مجلس نباید هیچ شغل دیگری داشته باشد، چرا‌که نمایندگی شغل پرحجمی است.

* شوخی‌های من یک مقدار سلیقه‌ای است

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص شوخی‌هایش با سایر نمایندگان گفت: شوخی‌های من یک مقدار سلیقه‌ای است و از آنجا که با دوستان روابط صمیمانه داریم، گاهی با آنها شوخی می‌کنیم.

* من نمی‌توانم با سؤال از رئیس جمهور مخالفت کنم

لاریجانی در پاسخ به یکی از سؤالات مجری که در خصوص طرح سؤال از رئیس جمهور و پیگیری این موضوع توسط مطهری از وی پرسید، اظهار داشت: در مورد بحث سؤال از رئیس جمهور من نمی‌توانم مخالفت کنم، چون آئین‌نامه چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد.

وی افزود: آقای مطهری معتقد بود در هیئت رئیسه برخی آقایان تلاش کردند که امضاها پس گرفته شود و به همین دلیل بود که آقای مطهری استعفا داد.

رئیس قوه مقننه طرح سؤال از رئیس جمهور را یک موضوع عادی عنوان کرد و گفت: من حساسیتی در نفی و اثبات این موضوع نداشتم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اگر نگاهی به تاریخ انقلاب کنیم، می‌بینیم انقلاب ما از جهاتی فربه و قوی شده است؛ تصمیمات استراتژیک ما در مسائل منطقه‌ای تصمیمات دقیقی است.

وی افزود: در زمان 11 سپتامبر و حوادث بعد از آن جمهوری اسلامی ایران تصمیمات دقیقی گرفت که همه این تصمیمات در حوزه اختیارات رهبری بود.

* در مورد مسئله عراق هیچ کس مثل ایران تصمیم موفقیت‌آمیز نگرفت

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در مورد مسئله عراق هیچ کس مثل ایران تصمیم موفقیت‌آمیز نگرفت؛ جمهوری اسلامی ایران امروز در برخی زمینه‌ها الهام بخش شده است.

لاریجانی با بیان اینکه هم اکنون در منطقه یک نوع بازگشت به خویشتن به وجود آمده است، گفت:‌ غربی‌ها با خاک بازی نمی‌توانند مسئله انقلاب‌ها را حل کند چراکه ما از حقوق ملت‌های مسلمان دفاع می‌کنیم.

* اقتصاد کشور "ورزیده" نیست

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در شرایط فعلی نکته مهمی که می‌تواند در مورد ما مورد توجه قرار گیرد و ما را پایدارتر کند، حوزه اقتصاد است چراکه اگر از یک اقتصاد قوی برخوردار بودیم، خیلی بهتر بود، چرا‌که ورزیدگی ‌ما در این حوزه کمتر است.

* یک اقتصاد سالم هیچ وقت با یک sms وضعیتش عوض نمی‌شود

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از مسائل مدیریتی است، افزود: یک اقتصاد سالم هیچ وقت با یک sms وضعیتش عوض نمی‌شود.

زمانی که مجری خطاب به لاریجانی گفت که به هر حال این sms ممکن است روی جو روانی بازار تاثیرگذار باشد، رئیس مجلس نیز گفت که با یک خبرگزاری کوچولو که نمی‌توان اوضاع اقتصادی را به هم ریخت.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: باید بپذیریم که یک مسلک اقتصادی را قبول کرده‌ایم و نباید هر روز در خصوص این موضوع مسائلی مطرح شود.

وی تاکید کرد:‌ آقایانی که بر سر کار می‌آیند، باید فکر اقتصادی داشته باشند، مثلا عدالت در نظر متفکرین اقتصادی نقطه کانونی مدینه فاضله است لذا یک تعریف عام در این زمینه لازم داریم.

وی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد ما به یک نظام دقیق نیاز داریم تا منویات نظام جمهوری اسلامی اجرا شود که در این زمینه یک مقدار مشکلات مدیریتی وجود دارد.

 

منبع: انتخاب 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود