کد خبر: 4239

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / هنر
0
بازدیدها: 904

ستایش احمد توکلی از فیلمهای یه حبه قند و جدایی نادرازسیمین

چکیده: چنین فیلم‌هایی پیام‌های خوبی همچون حق و راستی و پیام‌های اخلاقی خوبی را منتقل می‌کند / اگر حکومت از هنرمند توقع کند که برای تقویت قدرت وی فعالیت کند، اثری که ساخته می‌شود؛ فرمایشی می‌شود. […]

چکیده:

چنین فیلم‌هایی پیام‌های خوبی همچون حق و راستی و پیام‌های اخلاقی خوبی را منتقل می‌کند / اگر حکومت از هنرمند توقع کند که برای تقویت قدرت وی فعالیت کند، اثری که ساخته می‌شود؛ فرمایشی می‌شود. دیکتاتورهای بسیاری از اینگونه هنرمندان که برای آن‌ها آثار سفارشی تولید می‌کردند، وجود داشتند اما امروز اثری از آن‌ها باقی نمانده از طرف دیگر اگر فیلمساز برای منافع مادی و خوش‌آمد حکومت فیلمی بسازد اثر وی خراب می‌شود. لذا توقع از هنرمند این نباید باشد که برای حفظ قدرت من فیلم بسازد اما اگر برای حفظ امر بالاتری یعنی حفظ نظام جمهوری اسلامی باشد؛ عیبی ندارد.

 

احمد توکلی (رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس) طی سخنان خود درباره وضعیت سینمای ایران و وظیفه دولت در قبال سینما و سینما گران با اشاره به فیلم‌هایی همچون یه حبه قند و جدایی نادر از سیمین گفت: چنین فیلم‌هایی پیام‌های خوبی همچون حق و راستی و پیام‌های اخلاقی خوبی را منتقل می‌کند و فیلمی مانند آژانس شیشه‌ای به نمایش درمی‌آید که در آن روحیه فداکاری تقویت شده است، این امر باعث می‌شود تا این روحیه فداکاری به جامعه منتقل و منفعت عمومی بالا رود.

توکلی معتقد است که دولت‌ها وظیفه دارند در بحث هنر دخالت کنند اما نباید توقع داشته باشند که هنرمند برای تقویت قدرت آن‌ها فعالیت کند.

توکلی با اشاره به اینکه بعضی آثار هنری نفع عمومی دارند و بعضی از آن‌ها ضرر عمومی دارند، گفت: به طور مثال وقتی فیلمی مانند آژانس شیشه‌ای به نمایش درمی‌آید که در آن روحیه فداکاری تقویت شده است، این امر باعث می‌شود تا این روحیه فداکاری به جامعه منتقل و منفعت عمومی بالا رود.

توکلی با اشاره به حضور دولت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر گفت: حضور دولت در هنر باید به گونه‌ای باشد که تولید آثار هنری ممتاز افزایش یابد اما دولت‌ها باید بدانند که دخالت آن‌ها در هنر یک حق نیست بلکه وظیفه است و باید برای این دخالت ملاک‌هایی مشخصی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بطور مثال دولت می‌تواند سازمانی را تاسیس کند که همه مراحل فیلمسازی از فیلمنامه تا ساخت را خود برعهده بگیرد اما این کار تبعات منفی بسیاری دارد لذا دولت باید بر روی انگیزه‌ها کار کند.

توکلی با اشاره به تفاوت‌های رفتاری سیاستمداران و هنرمندان گفت: سیاستمدار با تحکم و امر سخن می‌گوید درحالیکه هنرمند با لطافت حرف می‌زند. سیاستمدار به دنبال درست و غلط است اما هنرمند به دنبال نشان دادن زشت و زیبا است لذا اگر این ۲ گروه به هم نزدیک شوند، می‌توانند آثاری تولید کنند که اثر آن در جامعه تربیت انسان‌های با فضیلت است اما شرط آن این است که سیاستمداران درباره هنر و ملزومات آن اطلاعات کافی کسب کنند.

وی ادامه داد: اگر حکومت از هنرمند توقع کند که برای تقویت قدرت وی فعالیت کند، اثری که ساخته می‌شود؛ فرمایشی می‌شود. دیکتاتورهای بسیاری از اینگونه هنرمندان که برای آن‌ها آثار سفارشی تولید می‌کردند، وجود داشتند اما امروز اثری از آن‌ها باقی نمانده از طرف دیگر اگر فیلمساز برای منافع مادی و خوش‌آمد حکومت فیلمی بسازد اثر وی خراب می‌شود. لذا توقع از هنرمند این نباید باشد که برای حفظ قدرت من فیلم بسازد اما اگر برای حفظ امر بالاتری یعنی حفظ نظام جمهوری اسلامی باشد؛ عیبی ندارد.

توکلی با اشاره به فیلم‌هایی همچون یه حبه قند و جدایی نادر از سیمین گفت: چنین فیلم‌هایی پیام‌های خوبی همچون حق و راستی و پیام‌های اخلاقی خوبی را منتقل می‌کند.

وی در پایان اضافه کرد: بنابر ماهیت هنر دخالت دولت ضرورت دارد اما نباید دخالت منوط به حفظ منافع دولت باشد بلکه باید این دخالت با هدف ارتقاع ارزش‌های جامعه باشد.

 

منبع: بازتاب امروز 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود