کد خبر: 4208

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 1 696

«استدراج (سقوط گام به گام)» به بازار کتاب آمد

چکیده:  كتاب «استدراج (سقوط گام به گام)» تهيه شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مركز فرهنگ معارف قرآن، از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. در اثر حاضر،درباره ابعاد، عوامل و نشانه‌ها، فلسفه، […]

چکیده:

 كتاب «استدراج (سقوط گام به گام)» تهيه شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مركز فرهنگ معارف قرآن، از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. در اثر حاضر،درباره ابعاد، عوامل و نشانه‌ها، فلسفه، آثار زيان‌بار و راه‌كارهاي ايمني از استدراج، بر اساس آيه‌هاي قرآن بحث شده است.-

 

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مجموعه، به مآخذ معاصر بيشتر توجه و به برخي از مطالب مستحدث مرتبط با موضوع نيز پرداخته مي‌شود.

كتاب حاضر در چند عنوان، مساله استدراج را مورد بررسي قرار داده است. درباره استدراج، ‌ابعاد فراگير استدراج، الگوهاي منفي استدراج، عوامل و نشانه‌هاي استدراج،‌ فلسفه و حكمت استدراج، آثار زيان‌بار و فرجام شوم استدراج و راه‌كارهاي ايمني از استدراج،‌ عناوين مطالب اين اثرند.

بر اساس مطالب کتاب «استدراج در كنار مراحل هدايت و آزمايش عمومي انسان، از سنت‌هاي فراگير الهي و ويژه مردمان گمراه و سركش است كه در آن، انسان به تدريج و غيرمستقيم، بر اثر اصرار بر گناه و نافرماني، به عذاب و هلاكت نزديك مي‌شود.
در اين تعريف به سه عامل «تدريج»، «حركت» و «هلاكت» توجه شده است. اين سه شاخص از معناي لغوي واژه «استدراج» گرفته شده است. استدراج از ريشه «د-ر-ج» به معناي «اندك اندك، گام برداشتن» و «حركت چيزي يا حركت در ضمن چيزي» و «در هم پيچيده شدن اشيا و مرگ و فنا» است. در همه كاربردها معناي تدريج و نوعي حركت صعودي يا نزولي وجود دارد.
استدراج به نوعي صناعت ادبي نيز كه درباره مباحثات و مجادلات است گفته مي‌شود؛ به اين گونه كه شخص از مسيري پنهان و با جلب نظر تدريجي مخاطب، او را به پذيرش مدعايش وادار مي‌كند.
مفهوم قرآني استدراج گويا فرو رفتن افراد به تدريج در مقصد و فرجامشان، يا در هم پيچيده شدن زندگي و وجودشان بر اثر غفلت از ياد خداوند است. آنان كه از هدايت‌هاي تكويني و تشريعي خداوند و آزمايش‌هاي گوناگون او براي هدايتشان اثر مثبت نمي‌پذيرند، سرانجام به كلي رها مي‌شوند و حتي زمينه‌ها و امكانات سقوط و تنزلشان نيز مهيا مي‌شود تا به فرجام شوم خويش نزديك شده،‌ ناگاه به عذاب خداوندي دچار شوند.
واژه استدراج تنها دوبار در قرآن آمده است. علاوه بر آن در قالب واژگان متعدد ديگري نيز گستره وسيع معنايي آن اشاره شده است. در واقع، مفهوم استدراج را بايد ذيل دو عنوان وسيع «كفر» و «ايمان» بررسي كرد.»

چاپ دوم كتاب «استدراج (سقوط گام به گام)» با شمارگان 800 نسخه، 130صفحه و به بهاي 23000 ريال راهي بازار نشر شده است

 

منبع:ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود