کد خبر: 4278

تاریخ انتشار: 1390-11-12 - 19:28

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 1 944

نهج البلاغه موضوعی با ترجمه کامل و شرح کلمات مشکل منتشر شد

چکیده: ـ کتاب نهج البلاغه به صورت موضوعی با ترجمه مقابل و شرح کلمات مشکل به قلم ابراهیم منهاج (دشتی) از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.   سخنان امام علی امیر مؤمنان علیه السلام بسان گوهرهای گران […]

چکیده:

ـ کتاب نهج البلاغه به صورت موضوعی با ترجمه مقابل و شرح کلمات مشکل به قلم ابراهیم منهاج (دشتی) از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

 

سخنان امام علی امیر مؤمنان علیه السلام بسان گوهرهای گران بهایی در نهج البلاغه گرد آوری شده، اما نظم و ترتیبی ندارد؛ نه به صورت موضوعی و به بر حسب تاریخ صدور و حوادث مربوط. هم چنین در موارد بسیاری، مفهوم سخن امام علیه السلام برای ما روشن نیست و احتمالات متعدد و ابعاد گوناگونی دارد، برای رفع این مشکل و دسترسی آسان و صحیح به مطالب این گنجینه بزرگ، دسته بندی و موضوعی کردن را می طلبید که ابراهیم منهاج (دشتی) در کتاب نهج البلاغه موضوعی، به آن پرداخته است.

در این کتاب سخنان حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه به 8 بخش و موضوع تقسیم شده است.
بخش اول بیاناتی است که به هر نحو به اصل مسئله خلافت و امامت و شرایط و وظایف امام و نحو انعقاد امامت ارتباط دارد.

بخش دوم سیره سیاسی و عملی حضرت امام علی علیه السلام که شامل دستورات او به کار گزاران خود، از جمله مالک اشتر در عهد نامه ایشان به اوست.

بخش سوم: بیانات مربوط به فتنه طلحه وزبیر و عایشه وجنگ بصره، بخش چهارم بیانات مربوط به فتنه معاویه و جنگ صفین و بخش پنجم بیانات مربوط به جریان حکمیت در جنگ صفین و جنگ خوارج را در بر می گیرد.

بخش ششم بیانات مربوط است به غارات معاویه و سخنانی که در مقام توبیخ و تحریک سپاه برای مقابله با آن غارات یا حمله مجدد به معاویه بیان شده است؛

بخش هفتم سخنانی است که به آینده سیاسی جامعه، بعد از خود، یعنی تسلط بنی امیه اشاره دارد و سخنانی که به عنوان ملاحم معروف شده است.

و بخش هشتم الهیات و مواعظ و بیاناتی درباره روش شناخت دین را شامل می شود.

حکمت ها یا کلمات قصار حضرت امام علی علیه السلام هم در موارد متناسب با بخش های هشت گانه آمده و هم در بخش جداگانه در پایان کتاب همراه ترجمه ذکر شده است.

در این کتاب در موارد معدودی که سخن امام علیه السلام با بیش از یک موضوع ارتباط داشته و تفکیک و تجزیه آن نامناسب یا غیر ممکن به نظر رسیده، کل آن سخن، بر حسب نیاز، در دو بخش و احیانا سه بخش تکرار شده است.

در بعضی موارد هم که سخن امام علیه السلام مشتمل بر دو موضوع قابل تفکیک بوده، به دو بخش تقسیم شده است.

زندگی نامه مرحوم سید رضی رحمة الله علیه، گرد آورنده نهج البلاغه و نگاهی به شرایط اجتماعی عصر او، مبنا و معیار گزینش و جمع آوری سخنان امام علیه السلام در نهج البلاغه، عوامل ایجاد شک و تردید در سند نهج البلاغه، نظرسه شارح بزرگ نهج البلاغه درباره سند آن، نقش کتاب هایی که درباره سند نهج البلاغه تألیف شده است، شرایط استناد به حدیث در مسائل عقیدتی ضمن چند مطلب، روش صحیح برای استنباط از مطالب نهج البلاغه و بخشی از وصیت امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام درباره شرایط تحقیق، در مقدمه کتاب آمده است.

در بخشی از این کتاب که به کلمات قصار امیر المؤمنین علیه السلام پرداخته آمده است:« علامة الإیمان أن تؤثر الصدق حیث یضرک علی الکذب حیث ینفعک، و أن لا یکون فی حدیثک فضل عن عملک، و أن تتقی الله فی حدیث غیرک.

از نشانه ایمان این است که راست همراه با ضرر را بر دروغ همراه با منفعت، ترجیح دهی و این که، سخنت بیش از عملت نباشد و این که، در صحبت از دیگران از خدا بترسی.»

کتاب نهج البلاغه به قلم ابراهیم منهاج (دشتی) در سال1390 با شمارگان 1000 نسخه در 1096 صفحه با قیمت 20000 تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

 

منبع: رسا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود